• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 آذر 1396
کد مطلب : 1313
+
-

وضعیت اضطرار ی هوا در کلانشهرها

امروز، تهران شصتمین روز هوای آلوده را تجربه می‌کند؛ از فعالیت در هوای باز پرهیز کنید

آلودگی هوا
وضعیت اضطرار ی هوا در کلانشهرها

 پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که امروز شصتمین روز آلوده سال96 در تهران خواهد بود. این در حالی است که تهران دیروز نیز هوای ناسالم داشت. از سوی دیگر هوا روز گذشته در کلانشهرهای تبریز، ارومیه و اراک در شرایط ناسالم قرار گرفت. آلودگی هوا در این کلانشهرها به حدی بود که مدارس ارومیه و تبریز در 2استان آذربایجان غربی و شرقی در روز شنبه تعطیل اعلام شدند. مدارس تبریز امروز هم تعطیل هستند.با این وجود کارشناسان تداوم آلودگی هوا را تا نیمه هفته در ارومیه پیش‌بینی کرده‌اند.

 

لزوم تشکیل کارگروه شرایط اضطرار

باید در همه شهرهای بزرگ و کلانشهرها کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا تشکیل شود تا براساس شرایط اقلیمی و وضعیت آلودگی هوا تصمیم‌گیری کنند. مسعود زندی دیشب با بیان این جمله درباره وضعیت فعلی آلودگی هوا به خبرگزاری صدا و سیما گفت: در فصل سرد سال با شرایط وارونگی دما مواجه هستیم و غلظت آلاینده‌های هوا روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و تا شرایط اقلیمی تغییر نکند امکان کاهش آلودگی هوا به‌طور طبیعی وجود ندارد. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ما فقط در این شرایط آلودگی هوا باید برنامه‌ریزی کنیم تا غلظت آلاینده‌های موجود افزوده نشود. 

وی افزود: برای مقابله با شرایط اضطراری آلودگی هوا دستورالعمل مشخصی وجود دارد که در همه شهرهای بزرگ و کلانشهرها باید کارگروه شرایط اضطراری هوا تشکیل و براساس شرایط اقلیمی و وضعیت آلودگی هوا تصمیم‌گیری شود که این تصمیم‌گیری‌ها متفاوت است و درواقع باید فعالیت‌های عمرانی متوقف شود و همچنین برنامه‌ریزی برای کاهش تردد خودروها نیز صورت گیرد.

وی گفت: همه موارد و اقدامات در کارگروه آلودگی هوا فراهم است و کارگروه وضعیت آلودگی هوا در استان‌های مختلف باید این جلسات را تشکیل دهند و برنامه‌ریزی کنند و اگر نیاز باشد مدارس و ادارات تعطیل شود و در شرایط خیلی حاد تعطیلی‌ها گسترش پیدا کند. زندی درباره اینکه کدام بند از برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اجرایی شده است ؟ گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کاهش آلودگی هوا بحث استانداردسازی سوخت است و وزارت نفت برای 8 کلانشهر سوخت متناسب با استانداردهای یورو4 تهیه و توزیع می‌کند که نقش عمده‌ای در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی ادامه داد: ​همچنین بحث نیروگاه‌هایی که در محدوده شهرها فعال هستند در بحث آلودگی هوا نقش اساسی دارد چرا که مصرف سوخت در نیروگاه‌ها بسیار بالاست. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در چنین شرایطی برای کلانشهرها از سوخت گاز استفاده می‌شود تا آلودگی‌ها به حداقل برسد و همچنین در بحث معاینه فنی، برنامه‌ریزی صورت گرفته و مراجعه‌ها 80درصد افزایش یافته است. این در حالی است که دیشب خبر رسید امروز و درصورت تشدید و تداوم آلودگی هوا در پایتخت، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه دهد.

 

سهم همیشگی وسایل نقلیه

 وسایل نقلیه 85درصد تقصیرها در آلودگی هوا را به‌عهده دارند و اگر باد و باران به داد شهروندان نرسد، روزهای آلوده ادامه خواهد داشت. دیروز نیز هوای تهران براساس گزارش ساعتی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از دقایق ابتدایی روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود و آسمان رفته رفته آلوده‌تر شد تا در ساعت16 به هوای ناسالم برای همه و شرایط اضطرار رسید.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امروز نیز هوا آلوده خواهد بود. حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: براساس تحلیل ﺁخرین داده‌های هواشناسی پیش‌بینی شده برای شهر تهران، با برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار در روز یکشنبه، تنها در برخی ساعات به‌ویژه شبانگاه وزش باد مؤثر با بزرگی بین 3 تا 5 متر بر ثانیه انتظار می‌رود. به‌تدریج از بعدازظهر بر میزان ناپایداری جوی افزوده خواهد شد و وزش باد مؤثر برای برخی ساعات پیش‌بینی می‌شود.

با تداوم این شرایط در روز دوشنبه، وزش باد مؤثر در برخی ساعات دور از انتظار نیست. طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، وضعیت کیفی هوای پایتخت طی امروز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی خواهد ماند و هوای تهران آلوده خواهد بود.

 تصمیمات اضطراری برای تهران

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران دیشب با اشاره به اینکه غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از2.5میکرون در پایتخت فراتر از حد مجاز بوده و بیانگر شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است و شرایط انباشت آلاینده‌ها براساس پیش‌بینی هواشناسی فراهم است،

گفت: بر همین اساس هماهنگی لازم بین اعضای کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوای تهران به انجام رسید و مقرر شد زنگ ورزش تمامی مدارس تهران برای امروز-یکشنبه 26آذر- لغو شود.

وی با اشاره به اینکه خودداری از هرگونه فعالیت ورزشی همگانی در فضای باز، پارک‌ها و بوستان‌ها از دیگر تصمیمات بود، افزود: همچنین مقرر شد اورژانس تهران برای امروز آمادگی کامل را برای خدمات‌رسانی به شهروندان داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید