• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13127
+
-

معاملات آتی سکه متوقف نمی‌شود

یک عضو شورای بورس و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شایعه تعطیل‌شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا را غیرواقعی دانستند

به گفته مقامات مسئول، معاملات آتی سکه همچنان در بورس کالا انجام می‌شود و خبر توقف این معاملات صحت ندارد.

به گزارش همشهری، یک عضو شورای بورس و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به شایعات مربوط به متوقف‌شدن بازار چند میلیارد دلاری معاملات آتی سکه در بورس کالا واکنش نشان دادند و آن را تکذیب کردند.

از یک هفته پیش به‌دنبال رشد قیمت سکه در بازار نقد خبر‌هایی مبنی بر توقف معاملات آتی سکه در بورس کالا در فضای مجازی منتشر شد، گویا برخی مقامات بانک مرکزی عامل رشد قیمت سکه را معاملات آتی آن می‌دانند اما تاکنون هیچ استدلال قوی‌ای در این‌باره ارائه نشده است. بیش از 7سال است که معاملات آتی سکه در بورس کالا انجام می‌شود و ارزش معاملات آن تاکنون به ده‌ها میلیارد دلار رسیده است. از دیدگاه اقتصاد مالی، معاملات آتی ابزاری برای پوشش ریسک ناشی از نوسان‌های قیمت است، با این حال مقامات بانک مرکزی بارها به‌صورت تلویحی نارضایتی خود را از انجام این معاملات اعلام کرده‌اند. متناسب با این اظهارنظر‌ها از هفته پیش شایعات مربوط به توقف معاملات آتی سکه به دستور وزیر اقتصاد در بورس کالا قوت گرفت.

در همین رابطه حسین عبده تبریزی، عضو شورای بورس در واکنش به این سؤال که آیا دستور وزیر اقتصاد مبنی بر تعطیلی معاملات آتی سکه در بورس کالا صحت دارد یا خیر؟ گفت: طرح این موضوع به هیچ عنوان از سوی وزیر اقتصاد صورت نگرفته و برخی افراد با اهداف خاصی این موضوع را اعلام کردند که البته تا این لحظه تأیید هم نشده است. دبیر کل سابق بورس تهران در ادامه گفت: معاملات آتی سکه همانند گذشته در بورس کالا ادامه خواهد یافت. او درباره اینکه آیا قرار است پیش‌فروش سکه هم در بورس کالا انجام شود گفت: امکان پیش‌فروش سکه در بورس هم در ابتدای راه قرار دارد و در این خصوص تا این لحظه تصمیم گرفته نشده است.



مجلس موافق نیست

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم درباره تعطیلی بازار آتی سکه گفت: مجلس شورای اسلامی با اقدامات بانک مرکزی درخصوص بازار آتی سکه مخالف است؛ چراکه این کمیسیون معتقد بوده که با تصحیح مکانیزم‌ها می‌توان بازار فعلی سکه کشور را به جاده اصلی خود بازگرداند.

وی ادامه داد: ارائه سکه در بورس‌کالا نشانگر شفافیت و قابل‌رصد بودن این بازار است اما زمانی که بازار آتی سکه بازنشسته شود، طبیعتا نه فقط این بازار به مسیر اصلی خود بازنمی‌گردد بلکه این بازار تبدیل به بازاری زیرزمینی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید مسئله را حل کند نه اینکه صورت‌مسئله را پاک کنند، تأکید کرد: تبدیل پارامترهای شفاف اقتصادی به پارامترهای غیرشفافی که تحت مدیریت نهاد‌های پولی و مالی کشور اجرایی شده نتیجه‌ای جز عملکرد منفی مسئولان ندارد و فقط اقتصاد ملی تحت چنین تصمیماتی متضرر می‌شود. پورابراهیمی با اشاره به حضور سیف در مجلس درخصوص همین مسئله گفت: سه‌شنبه هفته گذشته درخصوص این مسئله سخن گفته‌شده، به بانک مرکزی اعلام شد که برای نظارت بر میزان نوسانات بازار آتی سکه باید چارچوب‌های نظارتی و مکانیسم‌های این بازار را اصلاح کند. وی در پایان گفت: تعطیلی بازار آتی سکه درگرو تصمیم نهایی دولت بوده اما مجلس با چنین تصمیمی کاملاً مخالف بوده و معتقد به اصلاح مکانیسم‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید