• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13106
+
-

ارزهای ارزان

روند اصلاح قیمت ارزهای خارجی نشان می‌دهد که نرخ اکثر ارزها به جز دلار آمریکا دارای نوسان است

ارزهای ارزان

12روز پس از صدور فرمان اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز از سوی دولت و اجرای آن توسط بانک مرکزی، روند قیمتی ارزهای خارجی نشان از تثبیت قیمت دلار آمریکا و نوسان اندک سایر نرخ‌ها دارد تا خیال مردم به این ترتیب از بابت بازار ارز راحت باشد. همزمان پس از توقف طرح پیش‌فروش سکه با سررسید یک‌ماهه در شعب بانک ملی، یک مقام مسئول در بانک مرکزی دلیل توقف پیش‌فروش سکه با سررسید یک‌ماهه را محدودیت خطوط تولید سکه طلا در ضرابخانه این بانک عنوان کرد و وعده داد: با ورود تدریجی و متناسب سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار از یک‌ماه آینده و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای سکه، نیازهای موجود تأمین شده و قیمت‌ها نیز کنترل و متعادل خواهد شد. تازه‌ترین خبر اینکه بازار ارز و سکه درحالی خلوت شده و از تب و تاب افتاده که تقریبا همه صرافی‌ها تابلوی اعلان قیمت‌هایشان را خاموش کرده‌اند و هیچ نوع ارز و سکه‌ای نه قیمت‌گذاری می‌کنند و نه می‌فروشند.
به گزارش همشهری، فریزشدن قیمت دلار آمریکا روی عدد 4200تومان در حالی ادامه دارد که پیش‌تر ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود: قرار نیست مبلغ 4200تومان نرخ تعیین شده برای دلار ثابت بماند و در طول سال 5یا 6درصد نوسان خواهد داشت. هنوز مشخص نیست بانک مرکزی تا چه زمان به سیاست تثبیت نرخ دلار آمریکا ادامه خواهد داد و این احتمال وجود دارد که تغییر قیمتی دلار آمریکا از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال و پس از روشن شدن موضع دولت آمریکا درخصوص برجام آغاز شود.

بازار ارز ایران پس از یک طوفان قیمتی در 2هفته نخست کاری بازار آزاد در سال 1397از 21فروردین‌ماه با یک شوک سیاستگذاری مواجه شد و دولت اعلام کرد که قیمت واقعی دلار آمریکا در بازار ایران و همچنین مبادلات تجاری 4200تومان خواهد بود و قیمت دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد. قرار است فردا، سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارز کشور با عنوان نیما راه‌اندازی و تکلیف تقاضا و عرضه ارز تجاری دست‌کم روشن‌تر شود.



بالا و پایین شدن 39ارز خارجی

بانک مرکزی هر روز نرخ 39ارز خارجی را به روزرسانی می‌کند که روند تغییرات صورت گرفته از 21فروردین‌ماه 1396تا دیروز یعنی نخستین روز اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد که پوند انگلیس، فرانک سوئیس، ‌کرون سوئد، کرون نروژ، کرون دانمارک، روپیه هند، ین ژاپن، دلار کانادا، راند آفریقای جنوبی، لیر ترکیه، روبل روسیه، دلار استرالیا، دلار سنگاپور، روپیه سریلانکا، روپیه نپال، بات تایلند، رینگیت مالزی، وون کره‌جنوبی و یورو در بازه زمانی 12روزه پس از یکسان‌سازی نرخ ارز ارزان‌تر شده‌اند و تنها دینار کویت، روپیه پاکستان، دلار هنگ‌کنگ، ریال عمان، ریال قطر، دینار بحرین، درام ارمنستان، یوان چین، تنگه قراقستان، روبل جدید بلاروس و سومانی تاجیکستان اندکی تقویت شده‌اند. در این مدت دلار آمریکا، لیر سوریه، درهم امارات، دینار عراق،ریال سعودی، افغانی افغانستان و بولیوار ونزوئلا نیز  ثابت مانده‌اند.


نظام ارزی شناور از نگاه رئیس‌کل

رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در تازه‌ترین اظهارنظر ارزی‌ خود گفت: نظام ارزی، نرخ شناوری است و ثابت نیست و متناسب با رقم متغیرهای اقتصادی تغییر می‌کند. به گفته ولی‌الله سیف، هدایت واردات کالاها و خدمات از کانال‌های رسمی، انتقال ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی، اطمینان از تخصیص منابع ارزی براساس اولویت‌های موجود، جلوگیری از مصرف منابع ارزهای قاچاق و خروج سرمایه از کشور، عدم‌افزایش قیمت کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی از طریق تأمین تفاوت ریالی نرخ ارز مربوطه توسط دولت ازجمله ویژگی‌های سیاست ارزی جدید است.

وی همچنین درباره سامانه نیما گفت: سامانه نیما یک نظام یکپارچه مدیریت ارزی با قابلیت تنظیم شوندگی و سیاستگذاری است که تمامی منابع و مصارف ارزی در یک جا جمع می‌شود و براساس ترجیحات متقاضی و اولویت‌های سیاستگذار عرضه و تقاضای ارز با هم برابری می‌کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ساختار این سامانه براساس 4 بازیگر عمده شکل می‌گیرد، افزود: وارد‌کنندگان کالا و خدمات به‌عنوان متقاضی ارز، صادرکنندگان، دولت به‌عنوان صادرکننده نفت و عرضه‌کننده ارز کشور، واسطه گران شامل بانک‌ها و صرافی‌ها که منابع را از سمت عرضه‌کنندگان به متقاضیان هدایت می‌کنند و در نهایت سیاستگذار ارزی براساس پیش‌بینی منابع و مصارف، نرخ، اولویت‌ها و ثبت مصارف از طریق سامانه نیما تحت کنترل دارد.



برخی را نمی‌توان گفت!

وی افزود: نیما یک ابزار اطلاعاتی برای رصد لحظه‌ای بازار ارز است که امکان سیاستگذاری فوری و مداخلات مؤثر را فراهم می‌کند. سیف درباره ویژگی‌های سامانه نیما گفت: داده‌ها و اطلاعات کامل و واقعی از عرضه و تقاضای ارز را فراهم می‌کند، فرایند تأمین منابع و تخصیص ارز را در یک ساختار شکل می‌دهد، علاوه بر پوشش نیازهای کلان مربوط به نیازهای اجرایی، قابلیت پوشش نیازهای کل مردم را نیز داراست و رویکرد واکنشی سیاستگذار به رویکرد کنشی تبدیل می‌شود و با سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط دارد. رئیس شورای پول و اعتبار همچنین با بیان اینکه در 4سال گذشته، بازار ارز وضعیت باثباتی داشت، افزود: از نیمه دوم سال ٩6التهابات بازار ارز شروع شد که برخی عوامل مؤثر بر آن، روشن است که می‌توان گفت و برخی را هم نمی‌توان گفت. وی نرخ ارز را تابعی از واقعیت‌های اقتصادی و تعادل عرضه و تقاضا دانست و گفت: در شرایطی که تعادل بین عرضه و تقاضا وجود دارد، التهاباتی را شاهد بودیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید