• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13065
+
-

حالا نوبت اقتصاد است

رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای با اعلام توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی از بهبود معیشت مردم به‌عنوان اولویت جدید کشورش نام برد

گزارش
حالا نوبت اقتصاد است

کیم جونگ اون،  رهبر کره‌شمالی،  در اقدامی که تلاش جدی حکومت او برای تعامل بیشتر با دنیا خوانده می‌شود،  گفته است که تمامی آزمایش‌های موشکی را تعلیق کرده و سایت‌های آزمایش هسته‌ای را هم تعطیل خواهد کرد. کیم جونگ اون این صحبت‌ها را در جلسه روسای حزب کارگران کره‌شمالی -حزب حاکم این کشور- اعلام کرد.  به گزارش بی‌بی‌سی،  خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از کیم نوشته است: «از 21آوریل (1اردیبهشت)،  کره‌شمالی آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب آزمایشی موشک‌های بین‌قاره‌ای‌اش را متوقف می‌کند.»  خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از رهبر این کشور نوشته که آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر دیگر ضرورتی ندارند چون قابلیت‌های هسته‌ای این کشور،  «تأیید» شده‌اند. در این بیانه آمده است که از این به بعد بهببود معیشت مردم در اولویت خواهد بود. به‌نظر می‌رسد پیش آوردن چنین دلیلی برای این تصمیم بزرگ،  مصارف داخلی داشته باشد چون از نظر تحلیلگرانی که روز خود را با این خبر بزرگ شروع کرده‌اند،  لغو آزمایش‌های هسته‌ای، کره‌شمالی را به‌صورت جدی‌تر در مسیر تعامل دیپلماتیک با دنیای بیرون از این کشور قرار می‌دهد. کره‌شمالی سال گذشته با انجام آزمایش موشک بالستیک ادعا کرد که حالا دیگر خاک آمریکا در تیررس موشک‌هایش است. این خبر تنها 6روز قبل از ملاقات بسیار مهم کیم جونگ اون با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی مون جائه این اعلام شده اما انتظار می‌رود تأثیر آن،  بیشتر روی ملاقات تاریخی کیم با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مشاهده شود. قرار است رهبران دو کشور،  برای نخستین بار در تاریخ با هم در انتهای‌ماه مه یا ابتدای ژوئن ملاقات کنند.

استقبال جهانی از تصمیم کره‌شمالی

اعلام این خبر،  با استقبال گسترده در سراسر دنیا مواجه شد. در آمریکا،  دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور خیلی زود برای واکنش،  به توییتر آمد و آن را پیشرفت بزرگ خواند؛ « این خبر بسیار خوبی برای کره‌شمالی و دنیاست- پیشرفت بزرگ! چشم انتظار ملاقاتمان هستم.»در سئول هم از این خبر استقبال گرمی شد و یک سخنگوی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی، آن را «پیشرفت معنی‌دار» خواند. در بیانیه دفتر مون جائه این هم به تأثیر مثبتی که این اقدام بر مذاکرات پیش رو خواهد گذاشت اشاره شد. پکن هم از این خبر استقبال گرمی کرد و وعده داد تا نقش مثبتی در استقرار صلح پایدار در شبه جزیره کره بازی کند.اتحادیه اروپا هم با استقبال از این تصمیم کره‌شمالی،  بر خلع سلاح هسته‌ای غیرقابل بازگشت این کشور تأکید کرد. در این میان،  مقامات ژاپنی با احتیاط بیشتری با این موضوع برخورد کردند. شینزو آبه نخست‌وزیر این کشور با احتیاط از این خبر استقبال کرد و گفت که دولتش شرایط را از نزدیک دنبال خواهد کرد.

چرخش اقتصادی

در بیانیه‌ای که تلویزیون دولتی کره‌شمالی،  برای تبیین سیاست‌های جدید حکومت منتشر کرده، بر اهمیت بهبود وضع معیشتی مردم و تمرکز تمام تلاش‌ها برای بهبود یک اقتصاد سوسیالیستی در این کشور تأکید شده است. یک منبع مطلع به شرایط کره‌شمالی هم به سی‌ان‌ان گفته است که رهبر کره‌شمالی سرانجام تصمیم گرفته فصل جدیدی را برای کشورش بگشاید و به همین‌خاطر، ‌ بر خلع سلاح هسته‌ای متعهد شده و حالا فقط روی رشد اقتصادی و بهبود اقتصاد ملی کشورش تمرکز خواهد کرد.

در همین حال، ‌برخی رسانه‌ها از اهداف بلندپروازانه حکومت کره شمالی خبر داده‌اند که حل و فصل پرونده هسته‌ای، تنها بخش کوچکی از آن است. یک استاد دانشگاه که اخیرا موفق شده همراه هیاتی دانشگاهی به کره شمالی سفر کند، در همین رابطه برای الجزیره نوشته است که کره شمالی، تغییرات بی‌سابقه‌ای را در بخش اقتصاد و کشاورزی شروع کرده و امیدوار است با اصلاحاتی مشابه آنچه که چین چند دهه پیش انجام داد، دامنه حضورش را از کشورهایی محدود، به بازار جهانی بکشاند. حضور در بازارهای جهانی بر پایه کسب و کارهای خصوصی، در واقع نقض نظریه خودکفایی این کشور است که دهه‌هاست اقتصاد کره شمالی، حول آن می‌چرخد. در مدل جدیدی که کیم جونگ اون برای کشورش در نظر گرفته، تعامل با دنیا بخشی از اقتصاد این کشور است.  چانه‌زنی در بخش هسته‌ای، تنها یکی از نشانه‌هایی است که کره شمالی برای اثبات حسن نیت خود ارائه داده است. حتی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که رهبر کره شمالی،‌ در ملاقات با میاک پمپئو رئیس سیا در پیونگ‌یانگ، وعده داده است که در جریان ملاقات با ترامپ، زندانیان آمریکایی حاضر در کره شمالی را آزاد کند تا بر جدی بودنش در پروسه تنش‌زدایی تاکید کند.




 
  چند نکته از بیانیه رسمی کره‌شمالی




تغییر سیاست کره‌شمالی، ‌ از طریق یک بیانیه که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد به اطلاع مردم رسانده شد. در این بیانیه، ‌ تأکید شده است که کره‌شمالی،  به اهداف هسته‌ای خود رسیده است. بخش‌هایی از این بیانیه،  ‌حاوی نکات قابل توجهی برای دنیاست.

  « (این کار کره‌شمالی) پروسه‌ای مهم برای خلع‌سلاح جهانی است»... کره‌شمالی می‌گوید که آماده است با جامعه جهانی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای در سراسر دنیا همکاری کند.

  «ما هر گز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهیم کرد مگر تهدیدی هسته‌ای علیه کشورمان وجود داشته باشد»... خبرگزاری رسمی کره‌شمالی همچنین گفته است این کشور، ‌ نه سلاح هسته‌ای و نه فناوری آن را به هیچ کشور دیگری منتقل نخواهد کرد.

  در این بیانیه،  به تعهد بر «بالا بردن چشمگیر وضعیت زندگی مردم» تأکید شده و از ایجاد «یک اقتصاد سوسیالیستی قوی» به‌عنوان اولویت اول کشور صحبت شده است.

  کره‌شمالی «روابط و دیالوگ را تقویت خواهد کرد»... کره‌شمالی می‌گوید که برای استقرار صلح در شبه جزیره کره و فراتر از آن تلاش می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید