• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13041
+
-

شکوفه‌های یخی

زردآلو، بادام، سیب، گلابی، شلیل، گردو، انار و زیتون از محصولاتی بودند که در سرمازدگی اخیر خسارت دیدند

کشاورزی
شکوفه‌های یخی




زهرا هادی‌لو | زنجان - خبرنگار:

اقتصاد استان بر پایه کشاورزی استوار است، به همین دلیل هر گونه تغییر در شرایط اقلیمی یا نوسانات در حوزه اقتصادی به‌شدت می‌تواند در درآمدزایی فعالان این عرصه تاثیرگذار باشد. بارش کم باران، خشک شدن منابع زیرزمینی، سرمازدگی و آفتی که ممکن است به جان محصولات بیفتد همواره جزو دغدغه‌های کشاورزان است. این‌بار بهار 97 با تمام زیبایی‌هایش نتوانست به دل کشاورزان بنشیند و افت دما در نقاط مختلف استان موجب شد بیشتر محصولات زراعی و باغی یخ بزنند.

گرچه کشاورزان سعی کردند با روشن کردن آتش و سوزاندن لاستیک ماشین مانع از فرو ریختن شکوفه‌های درختانش بشوند اما این روش هم نتیجه بخش نبود و بسیاری از محصولات در اثر یخ‌زدگی و سرما از رشد باز ماندند وتلف شدند. حال بیشتر باغداران در فضایی ناامیدکننده به‌سر می‌برند و باید دید امسال اوضاع میوه و محصولات زراعی به چه صورت خواهد بود؟ آیا امسال قیمت محصولات کشاورزی افزایش پیدا می‌کند؟ 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت وگو با همشهری در مورد خسارات وارد آمده بر باغ‌های استان می‌گوید: 29 فروردین امسال بر اثر افت دما بیشتر باغداران استان متضرر شدند.
«بهنام اوجاقلو» با اشاره به این نکته که کل باغ‌های استان 67 هزار هکتار است، اظهار می‌کند: از این میزان 54 هزار هکتار بارور بوده و بقیه در سنین پایین برای باروری هستند.

وی با تاکید به این مطلب که از 54 هزار هکتار زمین باغی، 51 هزار هکتار در روز مذکور دچار خسارات شدند، ادامه می‌دهد: زردآلو، بادام، سیب، گلابی، شلیل، گردو، انار و زیتون از جمله محصولاتی بودند که در این روز خسارت دیدند. مدیر باغبانی جهاد کشاورزی در ادامه گفت وگو به میزان محصولات آسیب دیده بر اثر سرمازدگی اشاره می‌کند و می‌افزاید: طبق برآوردهای اولیه 290 هزار تن از محصولات استان را از دست داده‌ایم که ظرفیت استان در حوزه محصولات باغی 500 هزار تن است. وی سپس به ارزش ریالی محصولات از دست رفته در روز واقعه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سوی کارشناسان، تاکنون خسارت وارده از نظر ارزش ریالی 720 میلیارد ریال است و برای اعلام رقم دقیق باید یک هفته صبر کرد.


سطح خسارت

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی درپاسخ به این سؤال که کدام شهرستان‌ها بیشترین خسارت را از سرمای ناگهانی روز 29 فروردین دیده‌اند، می‌گوید: بیشترین سطح خسارت مربوط به طارم است و طبق اعلام نظر کارشناسان مقدار قابل توجهی ازمحصولات باغ‌های زیتون از دست رفته است و به عبارتی دیگر هر باغ 50 درصد محصولات خود را از دست داده است. اوجاقلو ادامه می‌دهد: در شهرستان ابهر نیز با وضعیت وخیمی روبه‌رو بوده‌ایم، تا جایی که 9 هزار و 600 هکتار از محصولات باغ‌های این شهرستان از بین رفته است و به عبارت دیگر 75 درصد محصولات از بین رفته است. وی در ادامه گفت‌گو ماهنشان را جزو شهرستان‌های کمتر آسیب دیده از سرمای بهاری اعلام می‌کند و می‌گوید: 620 هکتار از شکوفه‌های درختان باغ‌های این شهرستان در آن روز از بین رفته‌اند و بر اساس اعلام کارشناسان منطقه باغداران 80 درصد محصولات خود را از دست دادند.


 مقایسه با سال پیش

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سپس دست به مقایسه خسارات وارده محصولات ناشی از سرمازدگی بهار سال 96 و 97 می‌زند و می‌گوید: در سال گذشته نیز باغداران استان شاهد سرمازدگی بهاری بودند که 110 هزار تن یعنی 30 درصد از محصولات از دست رفت که برآوردهای مالی در سال گذشته 293 میلیارد ریال بود.


 راهکار 

اجاقلو در پاسخ به این سؤال که آیا راهی برای جلوگیری از سرمازدگی بهاری محصولات وجود ندارد؟ می‌گوید: واقعیت این است که راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد، تمام محصولات وقتی مرحله گل دادن را طی می‌کنند می‌توانند دمای پایین‌تری را تحمل کنند اما دمای منفی 8 درجه سانتی‌گراد برای شکوفه‌های امسال غیر ممکن بود، هر چند که ما به کشاورزان در چنین مواردی توصیه می‌کنیم با سوزاندن لاستیک این دما را برای باغ‌هایشان قابل تحمل کنند. اما وقتی به مرحله یخ‌زدگی رسید دیگر نمی‌توان کاری از پیش برد.
وی ادامه می‌دهد: طبق تماس تلفنی که با معاون وزیر کشاورزی داشتم با خبر شدم که در 18 استان دیگر نیز وضعیت به همین منوال بوده است و اخبار ناامیدکننده‌ای را شنیدم. 


قیمت میوه

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که آیا امسال شاهد افزایش قیمت میوه خواهیم بود؟ می‌گوید: با اوضاع پیش آمده و از دست رفتن بسیاری از محصولات، این افزایش دور از ذهن نیست. «بهنام اجاقلو» در ادامه گفت و گو به بیمه کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: در چنین مواقعی بیمه کشاورزی بسیار راه‌گشاست، اما این در حالی است که بیشتر کشاورزان تمایلی به این کار از خود نشان نمی‌دهند و تقریباً 19 هزار هکتار از محصولات زیتون تحت پوشش بیمه کشاورزی است. وی می‌افزاید: شرایط بیمه با انتظار باغداران مطابقت نمی‌کند و باید راه‌حلی برای برون رفت از شرایط موجود پیدا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید