• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13034
+
-

یک دهه بلاتکلیفی فرهنگسرای گرگان

5 سال پیش تغییر کاربری به عنوان راه‌حل ارائه شد، اما نتیجه‌ای نداشت

الهه رمضان‌پور| گرگان ـ خبرنگار:

سال ۸۵ همزمان با سفر رئیس‌جمهوری وقت به استان، نبود فرهنگسرا در مرکز استان به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی این شهر مطرح شد. به همین منظور احداث فرهنگسرایی با ظرفیت بیش از ۲ هزار صندلی برای این خلأ پیش‌بینی شده بود تا ضمن رفع نیاز، به عنوان مکانی فرهنگی در ‌شأن و منزلت شهروندان گرگانی مورد استفاده قرار گیرد. کارهای عملیاتی این پروژه از همان سال آغاز شد ولی پس از گذشت یک سال از روند ساخت این طرح، فعالیت عملیاتی پروژه فرهنگسرا به دلیل مشکل نقدینگی مدت‌ها متوقف شد.  سال 87 شهرداری وقت گرگان دوباره تصمیم به ادامه اجرای این طرح گرفت و مدتی را نیز صرف تأمین اعتبار چند میلیارد ریالی پروژه کرد اما در نهایت راه به جایی نبرد و پروژه فرهنگسرا در بلاتکلیفی به سر می‌برد تا اینکه در دور سوم شورای اسلامی شهر گرگان در سال ۹۰ با تغییر کاربری فرهنگسرا به مجتمع فرهنگی ـ تجاری، شهرداری مجددا تصمیم به ادامه اجرای طرح گرفت. 


تغییر کاربری فرهنگسرای گرگان

در سال 90 و بعد از وقفه 5 ساله در ساخت این فرهنگسرا، اعضای شورای شهر گرگان تنها راهکار تکمیل پروژه فرهنگسرا را در تبدیل آن به مجتمع فرهنگی ـ تجاری می‌دانستند. به گفته آنها در غیر این صورت هزینه کردن در این طرح، توجیه اقتصادی برای شهرداری نداشت. بخشی از فضای این طرح با تغییر کاربری و معماری داخلی، ترکیبی از یک مجموعه فرهنگی ـ تجاری طراحی شد. از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن این مجتمع در مسیر تردد گردشگران، روی این پروژه به صورت ویژه برای جذب گردشگر کار شد.

در طرح جدید، پروژه فرهنگسرا به ۲ سالن فرهنگی با ظرفیت‌های ۱۵۰ تا ۱۷۰ صندلی و دیگری بین ۷۰ تا ۸۰ صندلی در زیرزمین پیش‌بینی شد که فاصله زیادی با پروژه اصلی داشت. تغییر کاربری فرهنگسرا به یک مجموعه فرهنگی ـ تجاری مورد انتقاد بسیاری از اصحاب قلم، صاحب‌نظران و هنرمندان قرار گرفت اما شهرداری نداشتن توجیه اقتصادی این طرح را بهانه‌ای برای تغییر کاربری اعلام کرد. در واقع فضای این فرهنگسرا به یک‌پنجم گذشته محدود شد و طراحی به گونه‌ای انجام شد که تحت هیچ شرایطی امکان تغییر وجود نداشت. 


وعده‌هایی که محقق نشد

با وجود انتقادهای بسیاری که به تغییر کاربری فرهنگسرا وارد بود و دلایل توجیه‌کننده‌ای که اعضای شورای شهر گرگان آن را مطرح می‌کردند اما همچنان وضعیت فرهنگسرای گرگان بلاتکلیف بود. «حسین صادقلو» شهردار وقت گرگان در نشست با اصحاب رسانه در سال 94، از افتتاح این فرهنگسرا در سال بعد خبر داد اما نه در زمان او و نه پس از آن، این وعده محقق نشد. همچنین «حسین ربیعی» از اعضای شورای شهر وقت گرگان نیز در مصاحبه مطبوعاتی وعده افتتاح فرهنگسرا را در سال 95 داده بود که باز هم انجام نشد. 


زمان افتتاح فرهنگسرا مشخص نیست

اکنون بعد از گذشت 12 سال از کلنگ‌زنی فرهنگسرای گرگان، این طرح همچنان بلاتکلیف مانده است.  «حسین ربیعی» سخنگوی شورای شهر گرگان این بار در گفت‌وگو با همشهری، تاریخ مشخصی برای افتتاح فرهنگسرای گرگان اعلام نکرد و گفت: زمان افتتاح فرهنگسرا تاکنون مشخص نشده است.

وی درباره تأخیر بیش از 10 سال در ساخت فرهنگسرای گرگان و بلاتکلیف رها شدن این طرح گفت: از دلایل تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه خبر ندارم اما احتمالا این پروژه در سال جاری افتتاح خواهد شد، ولی زمان دقیقی نمی‌توانم اعلام کنم. به گفته ربیعی، فرهنگسرا مکانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت می‌کنند و معمولاً شرایطی برای آموزش امور مختلف فرهنگی و اجتماعی مهیا می‌شود از این رو ساخت فرهنگسرا در شهر گرگان، گامی مؤثر برای توسعه فرهنگی این شهر است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید