• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13000
+
-

قبرستانی در میدان مشهور تهران

محله درکه امروز به یکی از مکان‌های گردشگری شهرت پیدا کرده و میدان آن محل تجمع و رفت‌وآمد گردشگران و‌ تردد خودروها و وسایل حمل‌ونقل عمومی شده است؛ طوری که اغلب مردم از شلوغی و ترافیک آن شکایت دارند ولی شاید کمتر کسی می‌داند روزگاری نه چندان دور، این میدان، زمین خاکی و بسیار خلوت بود که قدیمی‌ترین قبرستان محله درکه در آن قرار داشت.

«حسین محمد حسینی» از اهالی قدیمی محله درکه در این‌باره می‌گوید: «حدود 50 سال قبل میدان درکه یکی از قبرستان‌های اهالی درکه و از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین آنها به شمار می‌رفت. آن روزها زمین قبرستان خاکی بود و دورتادورش دیوار کاهگلی قرار داشت و داخل آن قریب به 500 قبر به چشم می‌خورد. غسالخانه نیز بنایی خشتی و گلی در جنوب آن بود.» محمد حسینی ادامه می‌دهد: «نخستین اتوبوس‌های شمیران حوالی سال 1355 وارد همین میدان درکه شدند.

آن زمان حکومت وقت می‌خواست در قبرستان ساختمان بسازد ولی اهالی مخالفت کردند. بعد هم اهالی دیوارهای کاهگلی اطراف قبرستان را برداشتند. روی قبرها خاک ریختند و نام قبرستان را میدان کوروش گذاشتند. اطراف میدان کوروش پر از باغ بود. بعدها در دهه 60 نام میدان از کوروش به درکه تغییر یافت و باغ‌های اطراف آن از بین رفت و فرم و شکل امروزی به خود گرفت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید