• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12989
+
-

زبان روسی؛ مهمان ناخوانده مدارس ایرانی

وزیر آموزش و پرورش ایران که روز پنجشنبه برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی «اکوسیستم جدید آموزشی» به روسیه سفر کرده بود،  در دو دیدار خود با «ویاچسلاو نیکونوف» رئیس کمیته آموزش و علوم دومای روسیه گفته است: «دولت ایران قصد دارد انحصار زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم شکسته شود و سایر زبان‌ها به‌ویژه زبان روسی نیز در ایران گسترش یابد.»

سید محمد بطحایی در ادامه گفته: «حتی این موضوع را با «اولگا واسیلیووا» وزیر آموزش و پرورش روسیه در میان گذاشتم و اعلام کردم که درصورت آموزش زبان فارسی در مدارس روسیه،  ایران نیز می‌تواند در قالب تفاهمنامه‌ای آموزش زبان روسی را در مدارس خود داشته باشد.» وزیر آموزش و پرورش ایران ابراز امیدواری کرد که طرف روسی از این پیشنهاد حمایت کند و کارگروهی را در این خصوص برای رسیدن به تفاهنامه تشکیل دهند. این اظهارنظر بطحایی در مورد آموزش زبان روسی به دانش‌آموزان ایرانی در حالی است که آموزش و پرورش سال‌هاست با چالش آموزش زبان دوم و به‌ویژه زبان انگلیسی در مدارس روبه‌روست و بسیاری از کارشناسان آموزشی نسبت به صرف هزینه‌های گزاف و ساعت‌های بالای آموزش ناکارآمد و غیراصولی زبان انگلیسی در مدارس انتقاد دارند و خواستار بهبود فضای آموزش زبان هستند. همچنین این پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش باعث واکنش‌های فراوان و البته نه چندان مثبتی از سوی مردم و مسئولان در فضای مجازی شد. حسام الدین آشنا،  مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در کانال تلگرامی خود با انتشار این خبر نوشته است: « قاعدتا منظور ایشان آموزش اختیاری بوده است نه اجباری. هم‌اکنون آلمانی و فرانسوی در کنار انگلیسی به‌عنوان زبان انتخابی در مدارسی که داوطلب به اندازه کافی وجود داشته باشد قابل ارائه است. اضافه شدن هر زبان اختیاری دیگری نیاز به طی مراحل تصویب دارد.»

برخی کاربران هم به بهانه این خبر به چرایی عدم‌آموزش زبان مادری در ایران اشاره کرده و انتقاد کرده‌اند که چرا باید اصولا وزیر آموزش و پرورش چنین پیشنهادی بدهد.

نجمه پورحسینی در این‌باره گفته است: « سال‌هاست که قومیت‌ها برای آموزش زبان مادری تلاش‌های فراوانی کرده‌اند و وزیران آموزش و پرورش اعتنای کوچکی هم به آن نکرده‌اند ولی حالا بطحایی نه یک‌بار بلکه دوبار بر آموزش زبانی که بین‌المللی هم نیست،  تأکید می‌کند.» سهراب سلمانی، معلم و دکترای فلسفه تعلیم و تربیت هم در این‌باره نوشته است: « حالا فرضا تمام ارکان جامعه و دانش‌آموزان هم راضی باشند،  شما با کدامین معلم و متد آموزشی می‌خواهید این ایده ناپخته را اجرا کنید؟» مهراب قاسمخانی، نویسنده سینما و تلویزیون هم این موضوع را دستمایه طنز قرار داده و در اینستاگرام خود نوشته است: «اصلا درکی از دلیل وجودی زبان دوم و فلسفه آموزشی‌اش دارید که این پیشنهاد رو دادید؟ زبان دوم زبانیه که براساس میزان کاربرد و گسترش جهانی انتخاب می‌شه.»

این خبر را به اشتراک بگذارید