• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12969
+
-

بررسی مشکلات پارک خودرو حوالی ایستگاه مترو شهید بخارایی

2 خیابان، 3 پارکینگ باز هم ترافیک

2 خیابان، 3 پارکینگ باز هم ترافیک

زهرا بلندی| خبرنگار:

منطقه 16


بعد از راه‌اندازی ایستگاه مترو شهید بخارایی از سال 1380 در منطقه 16، موضوع رفع ترافیک در خیابان‌های همدانی و شهید پرستویی و همچنین راه‌اندازی پارکینگ طبقاتی نزدیک مترو یکی از مطالبات مهم اهالی این محله شده است. با گسترش فعالیت مترو شهید بخارایی هم اکنون 2پارکینگ در نزدیکی این ایستگاه مترو و همچنین پارکینگ بزرگی به مساحت 5هزار ‌مترمربع در خیابان منتهی به آن وجود دارد، اما هنوز در خیابان‌های شهید پرستویی و همدانی خودروهای زیادی پارک می‌شوند که موجب ترافیک شدید این محدوده و دردسرهایی برای اهالی شده‌اند. 
    
ایستگاه مترو شهید بخارایی ابتدای خیابان همدانی قرار گرفته است. در ضلع جنوبی ایستگاه مترو، انتهای خیابان بذرپاش پارکینگی به مساحت هزار‌مترمربع وجود دارد. پارکینگ دیگری به مساحت حدود 2 هزار‌مترمربع هم کمی آنطرف‌تر در ضلع شرقی ایستگاه مترو دیده می‌شود. تا انتهای خیابان همدانی پیش می‌رویم. پارکینگ 5هزار متر مربع دیگری هم که نسبتاً خالی است، نظرمان را جلب می‌کند. این در حالی است که به گفته اعضای شورایاری محله خزانه اهالی محله برای رفع ترافیک، درخواست احداث یک پارکینگ طبقاتی دیگر را در محله دارند. 

صبح زود است و هنوز خودروهای پارک شده زیادی در خیابان به چشم نمی‌خورد. به همین خاطر در خیابان 8 متری همدانی خودروها یکی در میان توقف می‌کنند. بی‌شک پارک خودروهای بیشتر تا آخر روز مشکلاتی را برای‌‌‌ تردد خودروها به وجود می‌آورد. موازی این خیابان، معبر حدوداً 10 متری شهید پرستویی قرار گرفته است.

در چپ و راست این خیابان یکطرفه، کم و بیش خودروهای پارک شده به چشم می‌خورند. «امیرعلی نقی‌پور» یکی از کاسبانی که سال‌هاست در این محله باتری‌سازی دارد،
می‌گوید: «هرکس زودتر برسد، جای پارک را می‌گیرد و تا ظهر فضایی برای پارک کردن نمی‌ماند! ‌» وقتی از او درباره دلیل استفاده‌نکردن از پارکینگ سؤال می‌کنیم، با لبخندی بر لب می‌گوید: «نمی‌صرفد هر روز 5 هزار تومان برای پارکینگ هزینه کنیم، اما غیر از من و امثال من که از کاسبان یا اهالی این محله هستیم و به دلیل کوچه‌های باریک مجبوریم خودرو خود را در خیابان پارک کنیم، بسیاری از صاحبان خودروهای پارک شده، بازاری هستند و بعد از پارک خودرو خود در این محدوده با تاکسی یا مترو به بازار می‌روند.»


برخورد با پارک‌های غیرمجاز

هر دو پارکینگ نزدیک مترو نسبتاً پر هستند، اما فضای پارکینگ بزرگی که انتهای خیابان همدانی قرار گرفته است نسبتاً خالی است. «محمد بابایی» دبیر شورایاری محله خزانه درباره دلایل مورد استقبال قرار نگرفتن این پارکینگ می‌گوید: «پارکینگ شبیه انباری است. بسیاری از اهالی و رانندگان نمی‌دانند که اصلاً اینجا پارکینگ وجود دارد. پارکینگ باید شرایطی مثل خط‌کشی داخلی برای مشخص شدن جای پارک خودرو، آسفالت و... داشته باشد که متأسفانه این پارکینگ چنین ویژگی‌هایی را ندارد و شاید همین امر دلیل استفاده نکردن رانندگان از آن باشد.» وی ادامه می‌دهد: «من و اعضای شورایاری مدت‌هاست که دنبال پیگیری درخواست شهروندان برای احداث یک پارکینگ طبقاتی هستیم و به اینجا اصلاً توجه نداشتیم. قطعاً در جلسات بعدی درباره این فضای بزرگ که می‌تواند به خوبی برای پارک خودرو و جلوگیری از مشکلات ترافیکی مورد استفاده قرار گیرد، صحبت خواهیم کرد.»

«محمد امیراحمدی» یکی دیگر از اعضای شورایاری محله نیز در این‌باره می‌گوید: «شاید یکی دیگر از دلایل استفاده نکردن شهروندان از این پارکینگ، مسافت زیاد آن تا ایستگاه مترو باشد، اما تعداد خودروهایی که مقابل همین پارکینگ پارک شده‌اند و از این فضا استفاده نمی‌کنند هم کم نیست که درخواست ما از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری ناحیه این است که تابلوهای پارک ممنوع در بخش‌هایی از خیابان  همدانی و پرستویی که دارای گره ترافیکی هستند نصب یا نیروهای پلیس راهور با حضور مستمر با عاملان پارک‌های غیرمجاز برخورد کنند.»


هزینه‌ها را کاهش می‌دهم

«عباس ملک‌زاده» صاحب پارکینگ 5 هزار متر مربعی کنار مترو شهید بخارایی که از حضور ما مطلع شده و از دفتر کارش بیرون آمده است درباره اختصاص چنین فضایی به پارکینگ و استقبال نشدن از آن می‌گوید: «این فضا 50سال پیش انبار پدرم بود و بعد از فوت او، اداره اینجا به من سپرده شده است. حدود 10 سال پیش بنا به نیاز شهروندان و برای رفاه حال آنها، اینجا تغییر کاربری داد.» ملک‌زاده با بیان اینکه ترافیک و درگیری به دلیل جای پارک هرروز در 2 خیابان دیده می‌شود، می‌گوید: «این پارکینگ به خیابان‌های شهید پرستویی و همدانی راه دارد و این فضا که حداقل به اندازه 300 خودرو ظرفیت دارد، روزانه فقط مورد استفاده 30 راننده قرار می‌گیرد. در حالی‌که هزینه پارک یک روز در اینجا با پارکینگ‌های دیگر تفاوتی ندارد و علاوه بر شبانه‌روزی بودن، مجهز به دوربین مداربسته هم هست.» وی در آخر می‌گوید: «با این حال حاضرم در صورت استفاده بیشتر مردم و پر شدن فضای پارک هزینه را کاهش دهم.» 


ساخت پارکینگ طبقاتی امکان‌پذیر نیست 

«محمدجواد حاجی‌حسینی» شهردار ناحیه 3 منطقه 16 می‌گوید: «استقبال از پارکینگ‌هایی که در ضلع جنوبی و شرقی ایستگاه مترو قرار گرفته‌اند بسیار بالاست، اما متأسفانه هرچه به پارکینگ قدیمی و بزرگ انتهای این خیابان نزدیک می‌شویم، تعداد خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان بیشتر شده و استفاده از پارکینگ کمتر.» وی با اشاره به اینکه تغییر کاربری این پارکینگ که سال‌ها پیش با تشویق و تأیید شهرداری برای رفاه حال شهروندان انجام شده است،

می‌گوید: «با وجود چنین فضایی برای پارک، صرف هزینه‌های بالا و راه‌اندازی پارکینگ طبقاتی عملاً غیرمنطقی است و اجرای آن امکان‌پذیر نیست.» «مجید سلمانی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه16نیز در پاسخ به درخواست اعضای شورایاری برای نصب تابلوهای توقف ممنوع در خیابان‌های شهید پرستویی و همدانی می‌گوید: «در صورت طرح این درخواست‌ از سوی اعضای شورایاری به آن رسیدگی و در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید