• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12963
+
-

از حرم، با عشق!

به مناسبت نمایش «در جست‌وجوی فریده» در جشنواره جهانی فیلم فجر

یادداشت
از حرم، با عشق!

مسعودمیر/ خبرنگار:

آنهایی که آذرماه سال گذشته در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت مستند بلند آزاده موسوی و کورش عطائی را دیدند به حتم تجربه متفاوت دیدن تماشاگرانی با چشمان اشکبار از نظرشان دور نماند؛ تماشاگرانی که امسال هم همزمان با نمایش این مستند در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و بعد از نمایش فیلم در راهروهای کاخ جشنواره نفس عمیق می‌کشیدند و به تنهایی و عشق و وطن فکر می‌کردند. این مستند درباره دختری است به نام فریده که 40سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها شده و بعد از انتقال به شیرخوارگاه توسط یک زوج هلندی به فرزند خواندگی پذیرفته می‌شود. فریده در جست‌وجوی خانواده واقعی خود به ایران می‌آید تا به کمک تست دی.ان.ای دریابد خانواده‌اش چه کسانی هستند.او که سرنوشت‌اش را در شبکه‌های اجتماعی و روزنامه محلی خراسان منتشر کرده در نهایت با 3خانواده مختلف روبه‌رو می‌شود که مدعی‌اند فریده فرزند آنها بوده است.

فیلم روایتی است از جست‌وجوی ریشه‌ها و تلاش برای تداوم امید. تلاشی که با یک سفر به وطن آغاز می‌شود و با امیدی در عین ناامیدی به انتها می‌رسد. کورش عطائی یکی از سازندگان فیلم درباره این مستند به همشهری می‌گوید: «فریده در جست‌وجوی خویشتنی است که همیشه با او بوده و نبوده است. دختری با ظاهری متفاوت که از همان عکس‌های دوران کودکی هم شهادت می‌دهد که او قصه‌ای ناشنیده دارد و حکایتی ناخوانده».

عطائی درباره سختی ساخت چنین مستندی همچنین می‌گوید: «راستش من و خانم موسوی خیلی تصادفی در جریان این اتفاق قرار گرفتیم.یکی از دوستانمان به ما خبر داد که زندگی و قصه فردی به نام فریده در روزنامه چاپ شده و او در جست‌وجوی خانواده خود قصد دارد به ایران سفر کند.رفتن سراغ فریده کار دشواری بود اما ما می‌خواستیم این روایت ناب از یک هموطن را به فیلم تبدیل کنیم.ما 2سال درگیر این موضوع بودیم و فریده را راضی کردیم تا مثل یک شاهد او را در مراحل جست‌وجویش همراهی کنیم.»

کارگردان مستند «از ایران یک جدایی»‌ موضوع بازسازی وقایع در این مستند را به کل رد می‌کند و تأکید دارد هیچ‌کدام از پلان‌ها در این مستند بازسازی نشده است. به گفته عطائی، مجموعه حوادث و سیکل وقایع اصلا فرصتی برای بازسازی پلان‌ها ایجاد نمی‌کرده و آنها مجبور بودند با کمترین میزان خطا برای از دست‌ندادن اتفاقات، کار را پیش ببرند.

عطائی که در جشنواره جهانی فیلم فجر هم استقبال مخاطبان را تجربه می‌کند تأکید دارد قصه مستند آنها داستانی سراسر تمنا و امید است و به همین دلیل تماشاگران با آن همراه می‌شوند.
او درپاسخ به این سؤال که برای آینده چه طرحی در دست دارد به این موضوع اشاره می‌کند که هنوز کارشان با مستند در جست‌وجوی فریده تمام‌نشده می‌خواهند فیلم را به جشنواره‌های دیگری هم بفرستند و سپس در ایران مقدمات اکران آن را آماده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید