• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12960
+
-

خانه سبز

شهروند ساکن محله خانی‌آبادنو با پرورش 100 نوع گل و گیاه آرامش و سرزندگی را به خانه اهالی آورده است

خانه سبز

الناز عباسیان| خبرنگار:

منطقه  19


زندگی در ساختمان‌های سربه فلک کشیده و آپارتمان‌های کوچک و به اصطلاح قوطی کبریتی رواج بیشتری نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده است. کمتر می‌توان اثری از خانه‌های قدیمی و یک طبقه در محله‌ها پیدا کرد و حیاط خانه‌هایی که در آنها باغچه‌های سرسبز وجود دارد انگشت‌شمار است.

با این وجود هستند کسانی که در حیاط کوچک خانه‌شان به پرورش گل و گیاه می‌پردازند و باغچه‌ای پر از گل و گیاه دارند. «حسن احسنی» یکی از شهروندان خوش‌ذوق محله خانی‌آبادنو است که گلخانه‌ای کوچک در حیاط خانه‌اش ایجاد کرده است. باغچه‌ای زیبا که وقتی وارد آن می‌شویم ناخواسته تحت تأثیر آرامش و نشاط آن قرار می‌گیریم و دوست داریم ساعت‌ها در کنار این گل‌های زیبا بنشینیم و نفسی تازه کنیم. احسنی چندین سال است که وقت و انرژی خود را روی این باغچه زیبا گذاشته است. 
    
شروع صحبت‌های ما با احسنی از دلایل نگهداری بیش از 100نوع گیاه مختلف در حیاط خانه و ایجاد گلخانه کوچک، اما بسیار باصفا آغاز می‌شود. او از اینکه زمان بسیاری برای ایجاد این گلخانه صرف کرده است، می‌گوید: «من با گل و گیاه بزرگ شدم. همیشه در خانه ما گل‌ها و گیاهان بسیاری بود که مادرم به آنها رسیدگی می‌کرد و این عشق و علاقه از کودکی در من به وجود آمده است. به عبارتی رسیدگی به گل‌ها و گیاهان در من خوگرفته و سال‌های زیادی است که هر روز صبح به امید آبیاری و هرس این گل‌ها چشم باز می‌کنم.

در این باغچه کوچک انواع مختلفی از درختان میوه مثل بادام، گردو، نارنگی و انار بار می‌دهند و بیش از100نوع گیاه آپارتمانی و کاکتوس وجود دارد. علاوه بر این گلخانه، تا پیش از بازنشستگی حتی در محیط اداری و اتاق کار خود گل‌های بسیاری را نگهداری می‌کردم و همکارانم اتاق من را به بهشت کوچک تعبیر می‌کردند. با اینکه جانباز هستم و از لحاظ تنفسی مشکل دارم، اما خدا را شکر همین گلخانه باعث شده تا کمتر به بیماری‌ام فکر کرده و اوقات فراغتم را در این مکان سپری می‌کنم. طبیعت، انسان را متحول می‌کند. اگر کسی احساس افسردگی می‌کند بهتر است به طبیعت و نگهداری از گل‌ها و گیاهان روی بیاورد. من قول می‌دهم که بیماری‌اش بهبود پیدا کند.» 


تولید کود خانگی

احسنی به صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید بسیاری دارد و می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین آفت برای گیاهان کم‌آبی یا پر آبی است برای همین با استفاده از آبیاری قطره‌ای سعی کردم همیشه هوای مطبوعی را ایجاد کرده و در مصرف آب هم صرفه‌جویی کنم. علاوه بر آبیاری کافی، داشتن کود مناسب هم مهم است.»

عموحسن حین صحبت‌هایش سراغ مرغ‌ها و قناری‌هایی که در حیاط و گوشه‌ای از باغچه لانه دارند، می‌رود و مقداری دانه برایشان می‌ریزد و می‌گوید: «نگهداری از پرندگان در خانه فواید بسیاری برای ما دارد از یک طرف غذا و برنج اضافه را دور نمی‌ریزیم و از طرف دیگر کود گیاهان را از فضولات آنها تهیه می‌کنیم.» او درباره استفاده از کود مرغی در گلخانه‌اش اطلاعات خوبی دارد و می‌گوید: «امروزه در دنیا و همچنین کشور ما بخش زیادی از کود حیوانی از جمله کود مرغی در صنعت کشاورزی و باغداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص کود مرغی در کشاورزی بسیار است و آن‌طور که شنیده‌ام برای گیاهان فایده دارد. من چند سال است که از این کود استفاده می‌کنم و طراوات و رشد گل و گیاهان باغچه‌ام نشان از عملکرد خوب این کود دارد.» 

بسیاری از ما بر این باوریم که نگهداری از گیاهان طبیعی و ایجاد گلخانه نیاز به رسیدگی و صرف هزینه بالایی دارد برای همین از نگهداری گل‌های طبیعی امتناع می‌کنیم. احسنی در ادامه درباره نحوه نگهداری گیاهان طبیعی می‌گوید: «برای نگهداری از گیاهان طبیعی می‌توانیم با یک یا 2 گلدان شروع کنیم و نیازی به صرف هزینه زیاد نیست. این گلخانه‌ای که شما در آن نشسته‌اید 3یا 4 گلدان بیشتر نبود و به مرور زمان با پرورش گیاهان و افزودن به تعداد آنها شکل گرفته است. گرچه برای ایجاد این گلخانه هزینه زیادی شده است، اما به دلیل اینکه به مرور زمان این هزینه‌ها صرف شده، خیلی محسوس نبوده و در عوض با عشق و علاقه این کار را ادامه داده‌ام.»


هدیه خوب من به دوستان

این شهروند محله خانی‌آبادنو در ادامه به اهدای گل و گیاه به دوستان و اطرافیانش اشاره می‌کند و می‌گوید: «افراد زیادی از دوستان و اقوام با دیدن این گلخانه به وجد آمده‌اند و ما نیز برای تشویق آنها به نگهداری از گیاهان طبیعی گلدان‌هایی را به آنها هدیه کرده‌ایم. حتی با کمک پسرم در گوشه‌ای از این فضا از همه گیاهانی که نگهداری می‌کنم نشاء و قلمه زده‌ایم تا کسی را دست خالی رد نکنیم. حتی نکات لازم برای نگهداری را نیز به آنها می‌گوییم. با توجه به آلودگی هوایی که در شهر ما وجود دارد باید فرهنگ نگهداری از گیاهان طبیعی را احیا کنیم چون نگهداری از یک یا چند گیاه طبیعی در خانه می‌تواند کمک زیادی به پاک بودن هوای خانه کند.»

او در پایان می‌افزاید: «به علاقه‌مندان به شروع فعالیت در این حرفه پیشنهاد می‌کنم ترس از خشک شدن گل‌ها نداشته باشند زیرا با چندبار خشک شدن گل‌ها، نحوه نگهداری آنها دستشان می‌آید. بهتر است برای شروع از گل‌هایی که آفتاب و نور کم می‌خواهند‏، نگهداری کنند. این نوع گل‌ها اغلب آپارتمانی و آبیاری کم و نور غیرمستقیم می‌خواهند. در غیر‌این صورت برگ‌هایشان می‌سوزند و رشدشان متوقف می‌شود. بهتر است هرچند وقت یکبار گلدان‌ها را بچرخانید تا همه جای آن نور بگیرد و رشد متقارن پیدا کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید