• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12943
+
-

رسیدگی به پرونده تخریب بافت تاریخی شیراز در مجلس

بی‌نتیجه‌ماندن شکایت‌ها از تخریب بافت تاریخی شیراز، کمیسیون اصل90 مجلس را ناچار به مداخله کرد

میراث فرهنگی
رسیدگی به پرونده تخریب بافت تاریخی شیراز در مجلس

محمد باریکانی/ خبر‌نگار
کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی، معاونان و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، تولیت آستان شاهچراغ(ع)، استاندار فارس، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس و شهردار آن شهر را فراخواند تا پیگیر شکایت جمعی از مردم شیراز از تخریب‌های صورت‌گرفته در بافت تاریخی این شهر باشد.

در این جلسه که عصر سه‌شنبه گذشته برگزار شد، شهردار شیراز تنها غایب جلسه کمیسیون اصل90 مجلس بود و آنطور که سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس به همشهری گفته است، غیبت او چندان خوشایند نمایندگان نبود.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل90 درخصوص آنچه در جلسه کمیسیون اصل90 مجلس درخصوص بافت تاریخی شیراز مطرح شد به همشهری گفت: درخواست نمایندگان کمیسیون اصل90 مجلس و حاضران در این نشست بازسازی 12خانه تاریخی است که در طرح توسعه 57هکتاری بافت تاریخی شیراز در سال‌های گذشته تخریب شده ‌است.

پارسایی اعلام کرد: نمایندگان کمیسیون اصل90 مجلس براساس جلسه تشکیل شده در این کمیسیون برای رسیدگی به شکایت‌های دریافت شده از تخریب بافت تاریخی شیراز همراه با نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی به بافت تاریخی شیراز می‌روند تا به‌صورت میدانی تخریب‌های صورت‌گرفته در این بافت تاریخی را مشاهده و وضعیت آثار و بناهای تاریخی واقع در این بافت را پیگیری کنند.



مسئولیت تخریب‌ها را نمی‌پذیرند

نماینده شیراز و سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس به همشهری گفت: هیچ‌یک از دستگاه‌های حاضر در جلسه کمیسیون مسئولیت تخریب بافت تاریخی شیراز را برعهده نگرفته‌اند. به گفته او، 12خانه تاریخی در سال‌های گذشته در بافت تاریخی شیراز تخریب شده اما تاکنون نه‌تنها اقدامات پیشگیرانه در مورد تخریب بناها صورت نگرفته، بلکه هیچ برخورد قضایی نیز با مرتکبان چنین جرمی صورت نگرفته است.

به گفته پارسایی، کمیسیون اصل90 برای رسیدگی به شکایت مردم از وضعیت حاکم در بافت تاریخی شیراز از معاون وزارت راه و شهرسازی، معاون میراث‌فرهنگی، معاون آستان شاهچراغ(ع)، مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس و شهردار شیراز دعوت کرد تا در مورد تخریب‌ها پاسخگو باشند ولی در این جلسه که بیش از 2ساعت به طول انجامید، حاضران دخالت در تخریب خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده شیراز را منکر شدند.

سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس تأکید کرد: 12خانه تاریخی تخریب‌شده در بافت تاریخی شیراز براساس قانون باید با استفاده از اسناد و تصاویر موجود بازسازی شوند.
به گفته نماینده شیراز در مجلس، شهر شیراز 360هکتار بافت تاریخی دارد و گسترده‌ترین بافت تاریخی کشور است.

به گفته وی، تأکید مقام معظم رهبری در بافت‌های تاریخی نیز حفظ هویت تاریخی و فرهنگی موجود در این بافت‌هاست. بنابراین بناهای تاریخی موجود در بافت‌ها و حتی بافت‌های تاریخی کشور باید حفاظت شوند.



آمران تخریب‌ها مشخص شوند

سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس با اشاره به‌وجود نزدیک به 400خانه ثبت ملی شده در شهر شیراز، گفت: متأسفانه تعدادی از این خانه‌های تاریخی در طرح 57هکتاری توسعه حرم شاهچراغ(ع) تخریب شده‌اند که یا مجری طرح اینها را خراب کرده است یا به آنها دستور داده‌اند که خانه‌های تاریخی واقع در این طرح را تخریب کنند. بنابراین عاملان و آمران این اقدام مجرمانه باید مشخص شوند.

به گفته او، در تخریب 2خانه تاریخی منتصری و سلیمی که اول اسفندماه سال گذشته و در سالروز وفات حضرت فاطمه زهرا(س) صورت گرفت، مشخصات خودروهایی که اقدام به تخریب خانه‌های تاریخی کردند، وجود دارد و می‌توان با استفاده از این مشخصات به آمران این تخریب‌ها دست یافت.

این عضو کمیسیون اصل90 مجلس با ابراز نارضایتی از به نتیجه نرسیدن شکایات سازمان میراث فرهنگی در ماجرای تخریب بافت تاریخی شیراز و از بین بردن بناهای تاریخی این شهر در محاکم قضایی، گفت: هیچ‌یک از شکایات سازمان میراث فرهنگی درخصوص تخریب‌های صورت‌گرفته در بافت تاریخی شیراز تاکنون به نتیجه نرسیده است درحالی‌که حتی اگر یکی از شکایت‌ها به نتیجه رسیده بود، شاید چنین اتفاقاتی دیگر تکرار نمی‌شد.  بنابراین انتظار کمیسیون اصل90 مجلس و نمایندگان این است که دادستان استان فارس و شهر شیراز به‌عنوان مدعی‌العموم به پرونده تخریب بافت تاریخی شیراز رسیدگی کند تا از تخریب یکی از گسترده‌ترین بافت‌های تاریخی کشور جلوگیری شود.

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز و ناظر این شورا بر بافت تاریخی شیراز نیز که در جلسه کمیسیون اصل90 مجلس حاضر بود، به همشهری گفت: در جلسه کمیسیون، نماینده آستان مقدس شاهچراغ(ع) که معاون بازرسی این آستان است حضور داشت و ابتدا ادعا کرد که 2خانه تاریخی منتصری و سلیمی دراول اسفندماه سال گذشته را تولیت آستان شاهچراغ تخریب نکرده است و حتی بنده را به شکایت تهدید کرد. درحالی‌که بنده در روز تخریب این دو بنای تاریخی در صحنه حضور داشتم و همانجا هم نیروهای حفاظتی آستان مقدس شاهچراغ(ع) به بنده گفتند خانه‌های تاریخی را آنها تخریب نکرده‌اند درحالی‌که محدوده 57هکتاری در تملک تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) است.

به‌گفته حاجتی، تخریب‌کنندگان بافت تاریخی شیراز مرتکب جرم مشهود شده‌اند و دادستان استان فارس و نهادهای حاکمیتی باید در مورد آنها قانون را اجرا کنند درحالی‌که تاکنون به این موضوع ورود نکرده‌اند و ما هم از سوی مردم شیراز مراتب اعتراض خود را به کمیسیون اصل90 مجلس ارائه کردیم.




      تأکید شورای شهر شیراز بر بازگرداندن هویت تاریخی به مردم

عضو شورای شهر شیراز و ناظر شورا در بافت تاریخی شیراز تأکید کرد: درخواست شورای شهر شیراز و سازمان میراث فرهنگی از کمیسیون اصل90 مجلس الزام بر بازسازی عین به عین 12خانه تاریخی است که توسط مجریان در بافت تاریخی شیراز تخریب شده است. به گفته حاجتی، 12خانه تاریخی در ضلع شمالی و شرقی حرم مطهر شاهچراغ(ع) تخریب شده است و درخواست بازسازی عین به عین آنها را به کمیسیون اصل90 مجلس تقدیم و از مجلس درخواست کردیم این اتفاق بیفتد و سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی شهر شیراز مجددا به مردم این شهر بازگردانده شود.

او از دفاع خوب معاون میراث فرهنگی کشور از بافت تاریخی شیراز در جلسه کمیسیون اصل90 مجلس خبر داد و گفت: معاون وزارت راه و شهرسازی نیز به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس دفاع خوبی از بافت تاریخی شیراز داشتند و حتی نامه‌هایی که میراث فرهنگی برای تولیت آستان شاهچراغ(ع) ارسال کرده بوددر اختیار اعضای کمیسیون اصل90 مجلس قرار گرفت.در این نامه‌ها به تولیت این آستان گفته شده بود که میراث حاضر به کمک برای صیانت از خانه‌های تاریخی واقع در بافت تاریخی شیراز است اما تولیت شاهچراغ(ع) این درخواست‌ها را رد کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید