• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12939
+
-

ضرورت سختگیری در صدور گواهینامه رانندگی

چندی پیش وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در مراسم یادبود قربانیان حوادث راهنمایی‌ورانندگی گفت: «درحالی‌که ۷۷درصد از مردان و ۲۳درصد از زنان در تصادفات صدمه می‌بینند در آمارها مشخص شده است که میانگین سنی رانندگان در تصادفات ۳۸سال است». 

به عقیده علی ربیعی «کسی که رانندگی می‌کند باید صلاحیت لازم را داشته باشد؛ بنابراین لازم است که قوانین بسیار سنگین و شدیدی برای گرفتن گواهینامه وضع شود. رنجی که جامعه از بی‌کیفیتی می‌برد بسیار زیاد است و این به دستگاه‌ها و سازمان خاصی ارتباط ندارد. متأسفانه ما در بحث اخلاق، فرهنگ و مهارت یک راننده دچار مشکل هستیم؛ ازاین‌رو باید برای ارائه گواهینامه به رانندگان از فیلترهای سختگیرانه‌تری بهره ‌ببریم. راننده باید به نیروهای راهور کمک کند تا سختگیری بیشتری در اجرای قوانین راهنمایی‌ورانندگی داشته باشند». 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون برای هر مورد استخدامی حتما باید سوءپیشینه ارائه شود، افزود: «ما چنین سختگیری‌هایی برای رانندگان نداریم؛ درحالی‌که باید سال‌ها پیش از ارائه گواهینامه به افراد، سازوکارهایی برنامه‌ریزی شود تا افراد سالم و بدون هیچ‌گونه سوءپیشینه، گواهینامه‌دار شوند. امروز غالب جمعیت کشور تمایل به دریافت گواهینامه دارند. به اعتقاد من باید بتوانیم کیفیت رانندگی را بالا ببریم و برای دادن صلاحیت رانندگی به افراد یک بسته سیاستی مناسب، تهیه و تدوین کنیم». ربیعی ادامه داد: «متأسفانه ساختار حمل‌ونقل ما سیگنال‌های بی‌نظمی را به رانندگان ارائه می‌دهد. باید با وضع قوانین و آیین‌نامه‌های درست، این ساختار بی‌نظم را منظم کنیم. فناوری حمل‌ونقل نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید شرایطی فراهم شود که تا جایی که ممکن است بی‌نظمی در حمل‌ونقل کاهش پیدا کند».

ربیعی افزود: «پیشنهاد می‌دهم ۵۰هزار فقره از تصادفات را برای بررسی به جامعه‌شناسان بسپاریم تا آنها عوامل مؤثر در تصادفات ازجمله سهم راننده، جاده و وسیله نقلیه را به‌صورت علمی استخراج و همچنین اعلام کنند که چه گروه سنی با چه افرادی و با چه سلیقه‌هایی بیشتر دچار صدمات ناشی از تصادفات می‌شوند. ما به این تحلیل‌های جامعه‌شناسانه برای اصلاح رفتارهای ترافیکی نیازمند هستیم. اساسا تولید دانش در تصادفات، بسیار کم انجام می‌شود. ما در وزارت رفاه اعلام آمادگی می‌کنیم که در یک پروسه زمانی مشخص مسائل تصادفات را از بعد اجتماعی بررسی کنیم و پیامدهای اجتماعی آن را مورد کاوش قرار دهیم». ربیعی با اعلام اینکه خود من یک حادثه‌دیده هستم، افزود: «من قربانی تصادف محسوب می‌شوم و داغ تصادف همواره با من حرکت می‌کند.

لازم است که شعار «به احترام آنها که دوست داریم و دوست‌مان دارند با احتیاط رانندگی کنیم» تبدیل به گفتمان شود؛ چراکه جامعه ما نیاز به چنین گفتمان‌هایی دارد. بدانیم که باید به خاطر دوست‌داشتنی‌هایمان بهتر زندگی کنیم. دشواری زندگی برای سرپرست یک خانوار، یک فرزند یتیم و فرد ضایعه نخاعی، از پیامدهای منفی تصادفات است».

ربیعی به نقش بیمه‌ها در کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون بیمه برای بدنه ماشین انجام می‌شود؛ درحالی‌که من معتقدم باید رابطه معناداری بین رانندگی پرریسک و بیمه برقرار شود؛ باید سختگیری بیشتری برای رانندگان پرریسک داشته باشیم. البته ما این موضوع را در شورای‌عالی بیمه مطرح کرده‌ایم و منتظر نظرات هستیم».

این خبر را به اشتراک بگذارید