• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12911
+
-

با توافق بانک مرکزی و سازمان بورس انجام می‌شود

پیش فروش سکه در بورس‌کالا

بورس‌کالا
پیش فروش سکه در بورس‌کالا

به گفته رئیس سازمان بورس با توافق انجام شده با بانک مرکزی قرار است همه معاملات سکه در بورس‌کالا متمرکز شود.

به گزارش همشهری، در شرایطی که طرح پیش فروش سکه در شعب بانک‌ها عملا به حال توقف درآمده، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با موافقت بانک مرکزی، معاملات سکه در بورس‌کالا متمرکز می‌شود. به گفته تحلیلگران، با پیش‌فروش سکه در ماه‌های گذشته رانت زیادی بین خریداران توزیع شد.

آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد ظرف هفته‌های اخیر، 2.5میلیون سکه با سررسید یک ماه، به قیمت یک میلیون و 590هزار تومان در شبکه بانکی فروخته شده که وزن این میزان سکه از 18تن طلای خالص فراتر می‌رود. به این ترتیب یک محاسبه به نسبت دقیق - با فرض اینکه قیمت سکه در بازار نقدی در محدوده یک میلیون و 800هزار تومان باقی بماند- گویای این واقعیت است که در عرض فقط یک‌ماه، بانک مرکزی 525میلیارد تومان رانت در بازارسکه توزیع کرده است. این توزیع رانت درحالی اتفاق افتاده که بازارآتی سکه بورس‌کالا در طول 7سال گذشته از عملکرد مناسبی برخوردار بوده است. مطابق آمارها در فروردین‌ماه ارزش مبادلات این بازار به 12هزار میلیارد تومان رسید.



توافق بانک مرکزی و سازمان بورس

 آنطور که رئیس سازمان بورس اعلام کرده قرار است معاملات سکه در بورس‌کالا متمرکز شود. شاپور محمدی در این‌باره توضیح داد: معاملات آتی سکه در بورس‌کالا تداوم خواهد داشت. او با اشاره به جلسه‌ای که با حضور مسئولان بانک مرکزی در هفته گذشته برگزارشده، گفت: برمبنای مباحث مطرح شده در این نشست، قرار شد بازار معاملات سکه در بازار سرمایه ساماندهی شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار که در حاشیه نمایشگاه بورس صحبت می‌کرد بدون اشاره به جزئیات طرح تمرکز معاملات سکه در بورس‌کالا ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور مدیران بانک مرکزی برگزار شد، مقرر شد معاملات پیش فروش سکه از طریق بورس‌کالا انجام شود.



قیمت واقعی‌تر برای سکه

او افزود: بازارسرمایه کمک می‌کند تا قیمت سکه واقعی شده و جریان عرضه روان‌تر و معاملات به‌صورت منظم‌تری دنبال شود. دبیر شورای بورس با اشاره به اینکه بانک مرکزی در مورد پیش فروش سکه سیاستگذاری می‌کند، گفت: می‌توانیم با تعامل ارتباط لازم را در این حوزه برقرار کنیم. تلاش ما این است که فروش سکه در بورس‌کالا ساماندهی شود. او افزود: علاوه بر این توافق شده معاملات آتی(فیوچرز) سکه از طریق این بازار دنبال شود.

سخنگوی سازمان بورس افزود: بانک مرکزی و دولت معتقدند با تعامل می‌توانند شرایط مطلوبی را به‌وجود آورند. امید است با تمرکز بر بورس‌کالا معاملات کل بازار سکه در شرایط مناسبی انجام شود و بتوانیم به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری مناسب دارند کمک کنیم تا از امکانات و ابزارهای این بازار بهره‌مند‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید