• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12908
+
-

حرکت نقدینگی به‌سوی پارکینگ پول

در فروردین‌ماه ارزش مبادلات سهام 50درصد کاهش و اوراق بدهی 57درصد افزایش یافت

اوراق بهادار
حرکت نقدینگی به‌سوی پارکینگ پول

داده‌های آماری نشان می‌دهد جذابیت سهام کاهش یافته و نقدینگی در حال خروج از بورس به سمت سایر بازار‌ها ازجمله پارکینگ پول است. به گزارش همشهری، جذابیت سهام برای سرمایه‌گذاران به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است. مطابق داده‌های موجود در فروردین‌ماه امسال ارزش کل معاملات سهام کمتر از معاملات سایر اوراق بهادار، پرریسک‌تر و کم‌ریسک‌تر مانند اوراق بدهی و اوراق آتی سکه بوده است.

هر سال ارزش کل معاملات سهام در فروردین‌ماه با رشد زیادی مواجه می‌شد و میانگین معاملات انجام شده در بازار سهام نسبت به سایر ماه‌ها بیشتر بود. این احتمال وجود دارد که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نیافتن سود شرکت‌های بورس عامل این کاهش بوده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، روند تولید ناخالص داخلی ایران در سال‌جاری در سطح چند سال گذشته است. رشد تولید ناخالص داخلی به‌معنای بازگشت رونق به اقتصاد است و بخشی از این رونق تحت‌تأثیر افزایش تولید و فروش شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های بورس اتفاق می‌افتد. با وجود اینکه تولید ناخالص داخلی ایران در سطوح مثبت حرکت می‌کند، اما بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم همچنان معتقدند اثرات این رونق ملموس و نمایان نیست. در چنین شرایطی سال قبل هم سود شرکت‌های بورس در اسفند‌ماه با افت 1700میلیارد تومانی مواجه شد و از 51هزارو 128میلیارد تومان به 49هزارو 398میلیارد تومان رسید، درحالی‌که انتظار می‌رفت پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس که در سال92 به سطح 60هزار میلیارد تومان رسیده بود، بار دیگر به همین محدوده بازگردد.



خروج نقدینگی از بورس

داده‌های آماری از وضع معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد جریان نقدینگی از بازار سهام به سمت سایر بازارها، مانند اوراق بدهی و اوراق آتی سکه تغییر کرده است؛ البته اطلاعات دقیقی از اینکه چه میزان از این نقدینگی به سمت سایر بازار‌ها مانند بازار نقدی طلا و ارز حرکت کرده است، وجود ندارد اما اطلاعات مربوط به بازار معاملات مسکن نشان می‌دهد که این بازار هم با کاهش ارزش معاملات مواجه بوده است؛ در نتیجه تمرکز اصلی سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا و ارز و معاملات کاغذی سکه طلا بوده است.

داده‌های آماری بازار سرمایه در فروردین نشان می‌دهد جمعا 16هزارو 500میلیارد تومان اوراق بهادار در این بازار دادوستد شده است که از این مقدار 73درصد از کل معاملات به اوراق آتی سکه و 14درصد به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافته به این ترتیب در فروردین امسال معاملات انجام شده در بازار سهام نسبت به سایر بازار‌ها کمتر بوده است. در فروردین امسال 12هزار میلیارد تومان سکه در معاملات آتی بورس کالا دادوستد شده که این مقدار نسبت به سال قبل 750درصد رشد نشان می‌دهد درحالی‌که در همین مدت ارزش کل معاملات سهام با 50درصد کاهش نسبت به سال96 به 2هزارو 200میلیارد تومان رسید.

در این دوره با وجود افت 50درصدی معاملات بازار سهام ارزش کل معاملات اوراق بدهی در فرابورس 57درصد افزایش یافت به‌طوری که سرمایه‌گذاران در یک‌ماه گذشته دست‌کم 2هزارو 400میلیارد تومان اوراق بدهی خریدند که این مقدار 14درصد از جمع کل معاملات را شامل می‌شود.

این اطلاعات نشان می‌دهد راهبرد سرمایه‌گذاری در سال97 دچار تغییرات جدی شده و خروج نقدینگی از بورس به سمت سایر بازار‌ها از همان ابتدای سال آغاز شده است. به زعم کارشناسان بخشی از دلایل رشد قیمت دلار و سکه در ابتدای سال ناشی از همین تغییر رویکرد بود زیرا سرمایه‌گذاران انتظار سودآوری بیشتری در این بازار‌ها دارند.



کاهش معاملات بازار مسکن

 اطلاعات آماری از معاملات انجام‌شده در دفاتر مشاور املاک در فروردین‌ماه نشان می‌دهد در این‌ماه تعداد کل معاملات انجام شده با 40درصد کاهش به 3هزارو 353مورد خریدوفروش واحد‌های مسکونی رسیده است. به گزارش ایسنا، علت سقوط آزاد معاملات مسکن حباب قیمت، افزایش قیمت ارز و کوچ سرمایه‌های غیرمصرفی از بازار مسکن به سمت بازار ارز است. پس از آنکه قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال قبل دچار جهش شد و تا مرز ۴۱ درصد افزایش قیمت در برخی مناطق تهران پیش رفت، به‌تدریج از تعداد معاملات به‌دلیل رشد غافلگیرکننده قیمت‌ها کاسته شد.

همچنین جهش قیمت دلار به ۶۰۰۰ تومان و سپس تثبیت نرخ به ۴۲۰۰ تومان اثر انجمادی در هر دو بازار مسکن و ارز ایجاد کرده است. هم‌اکنون بازار ارز به‌دلیل نبود عرضه کاملا آرام است و معاملاتی انجام نمی‌شود. همچنین با توجه به تصمیم مالکان برای هماهنگی قیمت مسکن با قیمت ارز شاهد جهش قیمت در این بازار بوده‌ایم.



      

راهبرد سرمایه‌گذاران در سال97 دچار تغییرات جدی شده و خروج نقدینگی از بورس به سمت سایر بازار‌ها از همان ابتدای سال آغاز شده است

در یک‌ماه گذشته ارزش کل معاملات سهام، کمتر از اوراق بهادار، پرریسک‌تر و کم‌ریسک‌تر مانند اوراق بدهی و آتی بود

73درصد از کل معاملات اوراق بهادار در فروردین‌ماه به معاملات اوراق آتی سکه اختصاص داشت

این خبر را به اشتراک بگذارید