• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12878
+
-

غیربومی‌ها در نیروگاه داریان

اهالی منطقه می‌گویند در میان 70 نیروی جذب شده حتی یک فرد بومی وجود ندارد

اشتغال
غیربومی‌ها در نیروگاه داریان




سجاد محمدی‌| کرمانشاه- خبرنگار:

«داریان» سدی خاکی است که بر رودخانه سیروان در مجاورت روستایی به همین نام در حوالی نودشه قرار دارد که کار جمع‌آوری مازاد آب رودخانه سیروان برای تولید انرژی برق-‌آبی، انتقال آب به حوزه‌های آب‌ریز مجاور دشت‌های گرمسیری را انجام می‌دهد. آنچه مورد گلایه و انتقاد بسیاری از صاحب‌نظران و مردم منطقه قرار گرفته است، حضور خیل عظیمی از نیروهای غیربومی در این نیروگاه است. نیروگاه و سدی که متعلق به خطه غرب و کرمانشاه است و باید جوانان تحصیلکرده و متخصص این دیار امور نیروگاه را به دست بگیرند و چرخ شکوفایی منطقه را بچرخانند، اما نیروهای غیربومی در این نیروگاه به‌کارگرفته شده‌اند و دست جوانان منطقه کوتاه شده و راه به جایی نبرده‌اند.

این در حالی‌است که کرمانشاه با 22 درصد بیکاری، روزبه‌روز عرصه زندگی مردمانش براثر فقر و تنگ‌دستی تنگ‌تر می‌شود. استاندار که همواره مدعی حمایت از جوانان بیکار استان بوده بارها در جلسات مختلف تاکید کرده که باید همه پیمانکارانی که در ‌کرمانشاه مشغول به فعالیت می‌شوند، به استفاده از نیروهای بومی مجاب شوند و پیمانکاران موظف به بهره‌گیری از نیروهای بومی در پروژه‌های خود هستند. همچنین «شهاب نادری» نماینده پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی در نشست با مدیران شرکت فرآب در تهران بر جذب حداکثری نیروهای بومی اورامانات در نیروگاه آبی سد داریان تاکید کرد.

نادری هفتم اسفند ۱۳۹۶ در جلسه با مدیران شرکت فرآب در تهران که مدیریت بهره‌برداری و نگهداری سد و نیروگاه آبی داریان را بر عهده دارد، بر جذب نیروهای بومی در این پروژه تاکید کرد. مدیرعامل شرکت فرآب هم گفته بود که با توجه به وضعیت بیکاری نیروهای تحصیلکرده منطقه اورامانات، لازم است اولویت بکارگیری و جذب نیروبا افراد بومی منطقه باشد.مدیران شرکت فرآب هم در این زمینه قول همکاری و جذب نیروهای بومی با مدرک مرتبط و تخصص لازم را به نماینده اورامانات دادند.

نماینده پاوه و اورامانات نیز برای تحقق هرچه بیشتر و دقیق‌تر موضوع جذب نیروهای بومی در شرکت فرآب، طی حکمی «سید آزاد حسینی» را به‌عنوان مشاور در جذب و به‌کارگیری نیروهای بومی در مدیریت بهره‌برداری و نگه‌داری نیروگاه آبی داریان منصوب کرد.حسینی در این زمینه اظهار کرد: با پیگیری‌های نماینده شهرستان در مجلس و همکاری‌های مدیریت بهره‌برداری،مسئولان شرکت فرآب در نیروگاه آبی داریان نیروهای متخصص و دارای مدرک مرتبط را در قسمت‌های بهره برداری، دفتر فنی، تعمیرات، خدمات و پشتیبانی از منطقه اورامانات به‌کار خواهند گرفت.


شواهد خلاف اظهار نظر مسئولان است

برخلاف همه این اظهار‌نظر‌ها اما، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در تماس با همشهری گفت: از حدود سال88 که کار ساخت نیروگاه شروع شد، همواره تاکید بر استفاده از نیروهای بومی این منطقه بوده چراکه بیکاری در این استان زیاد است و حق مردم این دیار است که در این پروژه به کار‌گرفته شوند.
وی افزود: متاسفانه کارفرما چندان توجه و عکس‌العملی در این باره نداشت و با وجود این‌که نامه‌های زیادی نیز در زمینه استفاده از نیروهای بومی رد و بدل شد، اما شاهد این بودیم که در این نیروگاه حتی یک نیروی بومی جذب نشده است.
این منبع آگاه ادامه داد: بهره‌بردار شرکت فرآب، نیروهای مورد نیاز خود را از شهرهای دیگر مانند شمال ایران و خوزستان و... آورده است. در واقع از همه شهرها نیرو گرفته غیر از کرمانشاه. چندی پیش نیز افراد بومی و تحصیلکرده این منطقه مراجعه کردند و رزومه خود را ارائه دادند، با وجود جذب حدود 70 نفر اما باز اثری از بومی‌ها نبود و همه افراد جذب شده، غیربومی بودند.

حتی نامه‌ای هم به استانداری نوشتند و در زمان معاونت امور عمرانی که مهندس « مجتبی نیک‌کردار» معاون عمرانی استانداری بود، نامه را به« رضا رحیمی» معاون اقتصادی استانداری داد و معاون اقتصادی نیز به «جعفر همتی» مشاور عالی استاندار پاراف کرد و وی نیز عکس‌العملی نشان نداد. با وجود تاکید استاندار بر جذب نیروهای بومی در نیروگاه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.  این فرد ادامه می‌دهد: نیروگاه نیاز به نیروی متخصص دارد و برای کسب تخصص‌های مورد نظر نیز نیاز به آموزش افراد جذب شده هست، اما نیروهایی که به‌کارگرفته می‌شوند نیز موقت نیستند و لذا باید از افراد بومی استفاده می‌کردند. این منبع آگاه در ادامه اظهار می‌کند: احتمالا مسئولان استان ‌ خبر ندارند که چه بر سر مردم منطقه آمده است و حق آن‌ها را در نیروگاه به غیربومی‌ها داده‌اند و از این موضوع بی‌خبر هستند.

بهره‌بردار حتی آبدارچی مورد نیاز را از دیگر شهرهای کشور آورده است. یک شهروند پاوه‌ای هم به همشهری می‌گوید: نیروگاه در زمین‌های مردم منطقه زده شده است و در ابتدا به مردم منطقه قول دادند که اگر نیروگاه ساخته شد، فرزندان شما را استخدام می‌کنیم اما این اتفاق نیفتاد. چطور است که مسئولان ایلام نگذاشتند نفرات غیربومی برای نیروگاه سیمره بیاورند، اما این‌جا هیچ عکس العملی نشان ندادند. عزیزی با اشاره به آزمون استخدامی نیروگاه می‌گوید: در حقیقت باید 110 تا 120 نفر برای نیروگاه استخدام می‌شدند، اما با توجه به بی‌پولی و وضعیت نامناسب بودجه کشور، این تعداد به 79 نفر کاهش یافت.

 یکی دیگر از جوانان این منطقه با ابراز نارضایتی شدید از حضور افراد غیربومی در نیروگاه سد داریان می‌گوید: من فارغ التحصیل و دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف هستم و برای کار به نیروگاه مراجعه کردم، اما مرا نپذیرفتند و نیروهای خود را جذب کرده بودند که همه غیربومی بودند. این فردکه از معرفی خود امتناع کرد، می‌افزاید: فاصله منزل من تا نیروگاه 10 دقیقه است اما فردی که از مشهد استخدام کردند بار هزینه بلیت هواپیما و ایاب و ذهاب دارد و بهره‌بردار این چنین نیروهای غیربومی را جذب کرده است.

نماینده پاوه و اورامانات در گفت و گو با همشهری بیان می‌کند: جلسه‌ای با بهره بردار نیروگاه داریان داشتم و تاکید کردم که حق به‌کارگیری نیروهای غیربومی را ندارند. «شهاب نادری» می‌گوید: من به عنوان نماینده مردم اجازه نخواهم داد حق مردم پایمال شود و اجازه سوء‌استفاده ازامکانات نیروگاه را نخواهم داد. نادری اضافه می‌کند: این موضوع را در مجلس پیگیری خواهم کرد و در صورت نیاز با وزیر نیز صحبت خواهم کرد. بهره‌بردار گفته بود که 20 تا 30 نفر نیروی متخصص غیربومی را جذب می‌کنیم و ما تأکید داشتیم که غیر از این تعداد، تمام نیروها بومی و از جوانان منطقه باشند. این نماینده مجلس تاکید می‌کند: در مورد این قضیه کوتاه نخواهم آمد، نیروگاه میلیاردها تومان درآمد دارد و این درآمد باید به نفع مردم منطقه هزینه شود و پیگیر این موضوع در مجلس خواهم شد و ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید