• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12876
+
-

حمله آفت برگی به جنگل‌های لرستان

با آفات درختان جنگلی در 4 کانون استان مقابله می‌شود

طبیعت
حمله آفت برگی به جنگل‌های لرستان




محمد حافظی‌| خرم‌آباد- خبرنگار:

پروانه جوانه خوار برگ بلوط  یا لار آفتی است که هرساله از اردیبهشت ماه به جنگلها و مراتع ورود پیدا می‌کند و تا دهه اول تیرماه مهمان جنگلها است. اما این بار این مهمانی در جنگلهای بلوط لرستان زودتر شروع شده و حتی جشن خوبی نیز برپا کرده اند و به بسیاری از درختان بلوط در سطح استان رخنه کرده اند.
مقابله با این پروانه نظارت، اعتبارات و امکانات خاصی را می‌طلبد که امید است با همکاری ارگانهای ذی ربط تامین و اقدامات پیشگیرانه در سطح استان برای سالهای آینده اجرایی شود. تا حداقل داشته‌های جنگلی مان را نیز در سایه بی توجهی از دست ندهیم.

معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان می‌گوید: به صورت ذاتی تمام آفات در طبیعت وجود دارند ولی زمانی که شرایطی هم چون بروز خشکسالی، تغییر اقلیم ها و... در جنگلها حاکم می‌شود باعث حضور بیشتر این آفات می‌شود و ممکن است خساراتی را نیز ایجاد کنند. «احمدرضا ساتیاروند» ادامه می‌دهد: این آفت باعث می‌شود که برگ درختان بلوط توسط این پروانه خورده شود و در نتیجه درختان ضعیف و شرایط بیماری‌های دیگر نیز تشدید و مقاومتشان نسبت به کم آبی کاهش می‌یابد و نسبت به خشکیدگی حساس می‌شوند و در نتیجه منجر به زوال بلوط می‌شود.وی ادامه می‌دهد: سال گذشته کانون‌های آلوده به این آفت در استان شناسایی و به سازمان جنگلها در کشور اعلام شدند، هر چند طبق پایش ها و بازدید‌های صورت گرفته در سال گذشته تا اواخر اسفند 96 نیازی به مبارزه بیولوژیک نبود زیرا جمعیت این آفت به حد بحرانی نرسیده بود.

این مسئول بیان می‌کند: اما از 5 فروردین سال جاری طی بازدیدی که از مناطق جنگلی صورت گرفت، کانونهای آلوده شناسایی شدند و حجم آلودگی نیز مشخص شد و جمعیت به گونه ای افزایش یافته است که مبارزه بیولوژیک یکی از ضروریات اصلی و مهم برای حفظ جنگلها است.«ساتیاروند» عنوان می‌کند: طی پایش ها و بازرسی‌ها، کانونهای آلوده به این آفت در استان در مناطق شهرستانهای خرم‌آباد، الشتر، الیگودرز و دورود هستند که نیاز به مبارزه بیولوژیک و محلول پاشی دارند.معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان اظهار می‌کند: قرار بود که بلافاصله محلول پاشی صورت بگیرد اما به دلیل وضعیت بارندگی‌ها زمان محلول پاشی به تعویق افتاد ، اما بعد از بارش‌های اخیر یعنی روز سه شنبه که پایان بارندگی ها است محلول پاشی در این 4 کانون بلافاصله شروع می‌شود تا جمعیت آنها به حداقل برسد.وی می‌افزاید: به همین منظور محلول ها خریداری و در اختیار تیم‌های کارشناسی در هر شهرستان قرار گرفته اند و  محلول پاشی توسط بهره برداران و با مشارکت و آموزش افراد بومی و محلی صورت می‌گیرد.


راه مبارزه چیست؟

معاون اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان می‌گوید: برای مبارزه با این پروانه باید از تله‌های فورمونی با نصب در جنگلها و جذب پروانه و مبارزه مکانیکی استفاده کرد که هردو هزینه بر هستند.
وی می‌افزاید: مبارزه شیمیایی هزینه کمتری دارد اما به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا باعث می‌شود همزمان با از بین رفتن این پروانه و آفت آن، بسیاری از موجودات مفید موجود در جنگلها و مراتع استان نیز از بین بروند.
این مسئول اظهار می‌کند: تنها زمانی از شیوه سم پاشی  استفاده می‌شود که درسازمان جنگلها و مراتع و محیط زیست  کشور هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.


حجم آلودگی آفت

معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان می‌گوید:  حجم کل جنگلهای استان یک میلیون و 200 هزار هکتار است که قابلیت این گونه ها،بلوط است.
معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به میزان خسارت وارد شده توسط این آفت به جنگل‌های لرستان اشاره کرده و می‌گوید: طبق پایش‌های صورت گرفته به 50 هزار هکتار از جنگلهای لرستان در مناطق خرم‌آباد، الشتر، دورود و الیگودرز این آفت رخنه کرده است.وی می‌افزاید: اما این ورود تماما به منزله ایجاد خسارت نیست و ممکن است تنها از این جمعیت 30 درصد خسارت ببینند.


نیاز به اعتبار 5/1 میلیارد تومانی

«ساتیاروند» بیان می‌کند: اعتبار مورد نیاز برای مقابله با این آفت در هر هکتار از جنگلها با هزینه خرید محلول و پاشش آن 300 هزار تومان نیاز است  که با وجود اینکه 50 هزار هکتار به این آفت آلوده شده اند در مجموع به اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان نیاز است. وی اضافه می‌کند: در اعتبارات استانی مبلغی را برای این امر عنوان کرده اند اما تاکنون چیزی از آن در اختیار قرار داده نشده است، اما با این حال سازمان جنگلها در تهران و معاونت حفاظت و مبارزه مبلغ 200 میلیون تومان را در شرایط کمبود اعتبار در اختیار ما قرار داده است.

این مسئول اظهار می‌کند: قطعا این میزان اعتبار نیز تا سقف 500 میلیون تومان نیز از سوی این سازمان افزایش پیدا می‌کند.
معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان می‌گوید: ما باید بتوانیم در فصل بهار و قبل از اردیبهشت نقاطی را با استفاده از تله‌های فورمونی و گسترش آن به مناطق مختلف بتوانیم درصد جمعیت این پروانه را در سال آینده کاهش دهیم. وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه لرستان امسال میزبان پروانه جوانه خوار برگ بلوط بوده انتظار داریم استانداری و ستاد حوادث استان اعتبار لازم را برای مقابله با این پروانه پیش بینی کنند.


راهکار مقابله 

این مسئول ادامه می‌دهد: می‌توانیم اقدامات لازم را برای مقابله با این آفت برای سال جدید انجام دهیم که در این زمینه نقاط آلوده شناسایی، پایلوت ها آماده، مکانهای نصب تله‌های فورمونی نیز شناسایی شده، کمیته تخصصی گیاه پزشکی با همکاری کارشناسان مرکز تحقیقات و دانشگاه لرستان و کارشناسان معین نیز تشکیل شده است و به محض تامین اعتبار، اقدامات لازم برای سال آینده انجام می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید