• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12875
+
-

خروج آرام مسکن از رکود

افزایش نسبی قیمت و تسهیلات جدید بانکی از عوامل موثر در تحریک بازار تقاضا هستند

بازار
خروج آرام مسکن از رکود




زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار:

 بررسی وضعیت مسکن در مرکز استان که یکی از ۸ کلان‌شهر کشور است، از افزایش نامحسوس و نسبی قیمت فروش آپارتمان در این شهر در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید مسکن از سوی متقاضیان خبر می‌دهد. فعالان بازار مسکن در کرج می‌گویند اگرچه قیمت مسکن در این شهر به ‌طور جزئی افزایش یافته است، سرعت افزایش حجم معاملات در این شهر نسبت به پیشروی قیمت، بسیار سریع‌تر و محسوس‌تر است. بیش از ٥‌ سال است که مسکن وارد رکود شده و استان البرز نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. اما بررسی وضعیت در ماه‌های آخر سال ٩٦، جسته‌ و گریخته علامت خروج از رکود می‌داد و بیشتر کارشناسان معتقد بودند که بازار مسکن در ‌سال 97 از رکود خارج می‌شود. هرچند در گزارش اخیر مرکز آمار ایران درباره رشد بخش‌های مختلف، رشد بخش مسکن بعد از ٤ ‌سال ‌و نیم مثبت گزارش شد، تا خروج کامل از رکود فاصله بسیاری باقی است.


رونق بازار مسکن در سال جدید

یکی از فعالان بازار مسکن درباره وضعیت این روزهای معاملات می‌گوید: بازار مسکن رکودی طولانی را پشت ‌سر گذاشته است. اما در یکی - دو ماه اخیر به‌خصوص بعد از تعطیلات عید می‌بینیم که تعداد معاملات افزایش یافته است. بنابراین، بهبود عملکرد این بازار در ماه‌های آینده چندان دور از ذهن نیست. «علیرضا اشرفی» می‌افزاید: افزایش نسبی قیمت مسکن و تسهیلات جدید بانکی از عواملی است که در تحریک تقاضا در بازار موثر بوده است.

وی درباره قیمت مسکن می‌گوید: قیمت مسکن در استان البرز به‌ویژه شهرستان کرج مانند سایر مناطق بسیار متفاوت است و محدوده قیمت‌‌ها بسته به موقعیت جغرافیایی و نوع ملک با یکدیگر تفاوت دارد. مثلا در عظیمیه که محل کار ماست، قیمت هر متر مربع از آپارتمان‌های نوساز در این محله از 5/3 میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به نوع ملک افزایش می‌یابد. اشرفی اضافه می‌کند: میدان مهران و میدان اسبی از مناطق گران‌قیمت در عظیمیه کرج به شمار می‌روند که در آن‌ها نیز قیمت‌ها بسیار متفاوت است.


افزایش تقاضا

یکی دیگر از مشاوران املاک در فردیس با اشاره به وضعیت مسکن در جنوب استان می‌گوید: فعالیت ما بیشتر در حوزه املاک قولنامه‌ای است که قیمت پایین‌تری دارد، اما افزایش قیمت روی این املاک نیز تاثیر داشته است.
«جواد میرزایی» ادامه می‌دهد: از 14 فروردین به بعد تقاضا بیشتر شده و به تبع آن معاملات ما نیز رونق گرفته است. شاید یکی از دلایل رونق بازار این باشد که قبل از عید اعلام شد قیمت مسکن دو برابر خواهد شد و به همین دلیل مردم می‌خواهند سریع‌تر پول خود را به ملک تبدیل کنند.


افزایش قیمت مسکن با تغییر نرخ دلار

یکی از فعالان حوزه ساختمان‌سازی با اشاره به تاثیر قیمت دلار بر صنعت ساختمان می‌گوید: معاملات ملک با افزایش بین ٨ تا ١٠ ‌درصدی روبه‌رو بوده است، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که به طور حتم با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نرخ کالاهای وارداتی برای صنعت ساختمان از جمله تیرآهن و میل‌گرد هم افزایش پیدا می‌کند. «مجید خدایار» می‌افزاید: تاثیری که واردات مصالح ساختمانی با ارز 5 هزار تومانی بر قیمت نهایی ساختمان می‌گذارد با ارز 3 هزار تومانی بسیار متفاوت است. طبیعتا گران شدن ارز و دلار در بازار‌ آزاد تاثیر بسزایی بر قیمت مسکن می‌گذارد.


رونق بازار مسکن با کاهش سود بانکی

یکی از شهروندان با گلایه از وضعیت بازار مسکن می‌گوید: افزایش معاملات ناشی از پایین ‌آمدن سود بانکی است. مردم پول خود را از بانک‌ها بیرون کشیده‌اند و سراغ مسکن آمده‌اند. البته این به فرهنگ خرید خود ما نیز مربوط می‌شود که همه با هم می‌خریم و با هم می‌فروشیم.
«احد بیاتی» ادامه می‌دهد: همه ما منتظریم تا با افزایش قیمت به سمت خرید برویم و زمانی که قیمت‌ها پایین‌تر است می‌گوییم وقتی قیمت بالا نمی‌رود، چرا هزینه کنیم، زیرا به مسکن نگاه سرمایه‌ای داریم و این بزرگ‌ترین اشتباه ماست. با این کار باعث می‌شویم تقاضا روی هم انباشته شود و نتیجه را در نرخ بالای اجاره نشان دهد.


خروج مسکن از رکود

رئیس اتحادیه املاک البرز درباره وضعیت مسکن با شروع سال جدید می‌گوید: به نظر می‌رسد بالاخره بازار مسکن بعد از مهار تورم امسال نشان از خروج از رکود دارد. آمارها نیز خبر از رونق بازار مسکن می‌دهند.
«محمد قمی» می‌افزاید: بر اساس آمارها خرید و فروش مسکن در استان با 20 درصد افزایش از ماه‌های پایانی سال گذشته از رکود خارج شده و مسیر رونق را پشت سر می‌گذارد. این موضوع بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته از دی ماه سال گذشته تاکنون مشخص شده و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید مسکن افزایش یافته است. وی ادامه می‌دهد: خرید و فروش مسکن در پاییز سال 96 نسبت به سال 95 بیشتر شده است. آمار دقیق خرید و فروش‌ها در سامانه املاک کشور ثبت می‌شود. در موضوع رهن، اجاره، خرید و فروش در کل کشور قانونی وجود ندارد و بر اساس توافق مالک و مستاجر و عرف بازار شکل می‌گیرد.

قمی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل افزایش خرید و فروش برداشت سپرده‌های بانکی و تبدیل نقدینگی به ملک بوده است. چنانچه نرخ سود وام مسکن کاهش یابد و تعداد اقساط تسهیلات افزایش داشته باشد، سرعت روند خرید و فروش مسکن بیشتر خواهد شد. رئیس اتحادیه املاک البرز اضافه می‌کند: برای خارج‌ شدن وضعیت مسکن از رکود باید مسائل سیاسی، قیمت‌های مصالح ساختمانی، وام و تسهیلات را که تاثیرگذار هستند مدنظر قرار داد، ولی وضعیت مسکن نسبت به سال‌های قبل بهتر شده و اگر به‌ همین منوال پیش رود، بازار مسکن از رکود خارج می‌شود.

قمی با پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود بازار خرید و فروش مسکن استان در ماه‌های آینده نیز از رونق بیشتری برخوردار شود. همچنین تا پایان سال جاری وضعیت این بازار بهبود یابد، تا چرخه اقتصاد مسکن نیز رونق گیرد. وی با توصیه به شهروندان مبنی بر اطلاع و آگاهی دقیق برای معامله مسکن اظهار می‌کند: پس از معامله هیچ‌ گونه عذری برای فسخ پذیرفته نیست. همچنین کد رهگیری در قولنامه بسیار اهمیت دارد. واحدهای مسکونی قولنامه‌ای نیز باید حتما از شهرداری درباره میزان خلاف ساختمانی استعلام کنند. با استعلام از شهرداری میزان استحکام ساختمان مشخص می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید