• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12858
+
-

پشت‌نویسی

پشت‌نویسی

بازیکنان ایرانی در چند سال اخیر تریپ جدیدی برداشته‌اند و نام کوچک خود را پشت پیراهن‌شان درج می‌کنند. به‌طور مثال در بازی‌های بین‌المللی مهدی طارمی نام مهدی را برای پشت پیراهنش انتخاب می‌کند یا محسن مسلمان ترجیح می‌دهد به‌جای نام خانوادگی از نام کوچکش استفاده کند. حتی کریم انصاری‌فرد در سوپرلیگ یونان پشت پیراهنش می‌زند کریم یا موسوی تیم ملی والیبال که در سال88 ترجیح می‌داد اسم پشت پیراهنش لقبی باشد که در اردوی تیم‌ملی به او داده بودند یعنی «سید». نام هویت هر فردی است که با نام خانوادگی تکمیل می‌شود.
در بسیاری از فرهنگ‌های دنیا مردم به نام خانوادگی خودشان افتخار می‌کنند و برای زنده نگه داشتن آن به فرزندآوری روی می‌آورند و عناصر ذکور خانواده را ترغیب می‌کنند نسل‌شان را با فرزندانی که می‌آورند ادامه دهند. روشنفکری امروزی معتقد است نام خانوادگی به‌تنهایی ارزش نیست. ارزش‌های امروزی تغییر کرده است و دیگر چنین ارزش‌هایی در ذهن قشر باسواد جامعه عجیب و مضحک می‌نماید. امروزه دیگر کمتر کسی به چیزهایی که در انتخاب‌شان اختیاری نداشته است افتخار می‌کند؛ مثل قومیت، جنسیت، نژاد و رنگ پوست، ماه و سال تولد، نام خانوادگی و حتی نام و حتی ملیت و چیزهایی از این دست.
با این‌حال عرف جوامع مختلف به‌راحتی نمی‌پذیرد که بازیکنان فوتبال به‌نام خانوادگی خود بی‌اعتنایی کنند. همین زلاتان ابراهیموویچ که کلمه ibrahimovic به این طول و درازی را بالای شماره پیراهنش استفاده می‌کند با همه غروری که دارد و به‌عنوان مغرورترین بازیکن فوتبال شناخته می‌شود به احترام پدرش از نام زلاتان که برای خودش یک برند است صرف‌نظر کرد. او برای مدت کوتاهی پشت لباسش می‌زد «زلاتان» که پدرش از این کار دلخور شد و زلاتان بلافاصله داد نام خانوادگی‌اش را به‌جای زلاتان روی پیراهن چاپ کنند.
درحال‌حاضر از معدود بازیکنان سرشناسی که از نام کوچک خود برای معرفی‌اش روی پیراهن تیم استفاده می‌کند دله آلی است که دوست ندارد او را با نام خانوادگی آلی بشناسند چون با پدرش اصلا خوب نیست و به این خاطر که او و مادرش را در کودکی رها کرده و پی عیش‌ونوش خودش رفته، از او شاکی است.
پریشب هم باشگاه اینتر به‌جای نام یا نام خانوادگی بازیکنان در اقدامی جالب اما عجیب ID اینستاگرام بازیکنانش را روی پیراهن‌شان چاپ کرد تا هواداران یا آنهایی که از تلویزیون و در کشورهای دیگر بازی‌های این تیم را دنبال می‌کنند خود بازیکنان را هم در اینستاگرام دنبال کنند و در مواقع ضروری کامنت‌های توهین‌آمیز برای آنها بگذارند! البته آنها با پیراهن عادی بازی را شروع کردند و پیراهن‌هایی که یوزرنیم اینستاگرام‌شان را نشان می‌داد برای گرم کردن و دقایق قبل از بازی بر تن‌شان بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید