• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12655
+
-

سبز و هوشمند


شهرهای بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که با اتکا به منابع انرژی تجدیدپذیر، فضاهای گسترده‌ای را به سبزشدن اختصاص داده‌اند و این در حالی است که شهروندان‌شان نیز مشارکت فعالی در فرایندهای بازیافت زباله، انتخاب دوچرخه به‌جای اتومبیل و استفاده از انرژی‌های سبز دارند. آمارها نشان می‌دهد که 60 تا 80درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان مربوط به شهرهاست و 50درصد از حجم زباله‌های موجود در دنیا در شهرها تولید می‌شوند؛ همچنین 75درصد منابع طبیعی در شهرها و توسط ساکنان آنها مصرف می‌شود؛ با این حال برخی شهرهای جهان بر اساس اقداماتی که برای صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی انجام داده‌اند، تبدیل به سبزترین نقاط دنیا شده‌اند. 

اسلو ـ پایتخت نروژ ـ یکی از این شهرهاست. این شهر میان دریاچه‌های جنگلی و تپه‌ها احاطه شده است. کل مساحت این شهر به 454کیلومترمربع می‌رسد که 242کیلومترمربع از آن با جنگل‌های متراکم پوشیده شده است. در حقیقت دو‌سوم شهر اسلو جزو مناطق حفاظت‌شده سبز است. یکی از مهم‌ترین قوانین زیست‌محیطی اسلو، حفاظت از منابع طبیعی و برقراری زیبایی در شهر است. تعداد زیادی پارک، مناطق باز و 343دریاچه در این شهر به چشم می‌خورد. این مناطق باعث بهبود چشمگیر کیفیت هوا در پایتخت اسلو شده است. مقامات شهر اسلو همچنین برای عقب‌نشینی کربن از این شهر تا سال2020 قوانین سختگیرانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند؛ مانند تولید بیوگاز از زباله‌های آلی؛ همچنین بیش از 700ایستگاه شارژ عمومی برای اتومبیل‌های برقی در اسلو طراحی شده است.

نمونه دیگر در این زمینه، آمستردام هلند است. دوچرخه‌سواری چندین دهه است که بخش جدایی‌ناپذیر آمدوشد در آمستردام محسوب می‌شود. این وسیله یکی از فراگیرترین وسایل حمل‌ونقل در این شهر است. آمستردام زیرساخت زیبایی دارد و عمدتا از شبکه کانال‌ها و خیابان‌های باریک تشکیل شده است؛ بنابراین دوچرخه‌سواری بهترین روش حمل‌ونقل در آن به شمار می‌رود. در واقع می‌توان گفت که تعداد دوچرخه‌ها در آمستردام از جمعیت آن بیشتر است؛ ضمن اینکه شما می‌توانید اتومبیل‌های الکتریکی را در خیابان‌های این شهر پیدا کنید. بیش از 300ایستگاه شارژ اتومبیل در سراسر شهر وجود دارد. مقامات شهر آمستردام همچنین در سال2009 یک پروژه ویژه را به نام «شهر هوشمند آمستردام» آغاز کردند. هدف اصلی این پروژه کاهش انتشار دی‌اکسید‌کربن و صرفه‌جویی در انرژی است. برای رسیدن به این هدف، مقامات، شهروندان را به بازیافت زباله، نصب پانل‌های خورشیدی، استفاده از ماشین‌های الکتریکی و خدمات اتوبوس و... تشویق می‌کنند.

البته با توجه به مسیرهای دوچرخه‌سواری، پایتخت دانمارک (کپنهاگ)، یکی از بهترین شهرهای دوچرخه‌سواری در جهان به‌شمار می‌رود. این شهر جمعیتی بالغ بر 569557نفر دارد و 50درصد از ساکنان، دوچرخه‌سواری را به استفاده از اتومبیل ترجیح می‌دهند. این روش معمول حمل‌ونقل در کپنهاگ است. بیش از 100مرکز دریافت دوچرخه در سراسر کپنهاگ وجود دارد. این شهر همچنین دارای طرح رایگان دوچرخه‌سواری است. دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی بهترین راه برای کشف این شهر زیباست. این شهر درصدد تبدیل‌شدن به یک شهر فاقد کربن تا سال2025 است. بین شهروندان کپنهاگ نیز فرهنگ بازیافت و استفاده از سیستم کمپوست به‌خوبی نهادینه شده است. کپنهاگ همچنین بر افزایش تعداد توربین‌های بادی دریایی متمرکز شده است؛ آن هم برای کاهش استفاده از منابع نفت و گاز. بیش از 71درصد از اتاق‌های هتل‌های سراسر شهر با محیط‌زیست سازگار هستند.

منبع: Themysteriousworld 

این خبر را به اشتراک بگذارید