• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12599
+
-

گلایه‌ شهروندان و مدیران محله نسبت به تعطیلی تدریجی ایستگاه‌های تندرستی

صبح‌های پرنشاط محله‌ها خاطره می‌شود؟

صبح‌های پرنشاط محله‌ها خاطره می‌شود؟

نگار ملایری | خبرنگار:

منطقه 11


 توسعه ورزش همگانی، یکی از شعارهای مسئولان حوزه تربیت‌بدنی در کشور است. شکل‌گیری سراهای محله توسط شهرداری تهران هم فرصت مغتنمی بود برای عمل به بخشی از این شعار مهم. بر این اساس تصمیم گرفته شد اهداف تعریف شده در این بخش با محوریت سراهای محله به‌صورت محلی و با مشارکت اهالی دنبال شود.

این موضوع در بسیاری از سراها طی سال‌های اخیر به‌صورت جدی و در قالب برگزاری ایستگاه‌های تندرستی دنبال شد تا جایی که امروز ورزش صبحگاهی روزانه، بخش جدانشدنی برنامه زندگی بسیاری از شهروندان تهرانی به‌ویژه بانوان است. اما این طرح این روزها در سایه پرداخت نشدن حق‌الزحمه مربیان ایستگاه‌های تندرستی به حاشیه رفته و زمزمه‌هایی مبنی بر تعطیلی برخی از این ایستگاه‌ها به گوش می‌رسد؛ موضوعی که اعتراض و گلایه‌مندی اهالی و مدیران و شورایاران محله‌ها را به دنبال داشته است. 

ایستگاه ورزش صبحگاهی محله‌ها بعد از چندین سال برگزاری منظم به یک دورهمی شاد و پرنشاط و پر از سلامتی اهالی تبدیل شده است که جمع زیادی از بانوان محله از نوجوان و جوان تا میانسال و حتی سالمند، مشتریان پروپاقرص آن هستند. یکی از محله‌های فعال در این زمینه محله راه‌آهن است. «فاطمه طاهریان» 82 ساله یکی از مسن‌ترین اعضای ایستگاه تندرستی این محله که از 9سال پیش هر روز صبح را با ورزش در این ایستگاه آغاز کرده است می‌گوید: «رمز سلامتی من همین ورزش مستمر طی سال‌های گذشته در ایستگاه‌های تندرستی است.»

او در حالی‌که به نشانه قدرشناسی روی مربی خود را می‌بوسد می‌افزاید: «ماه گذشته، چند روز مربی ما در ایستگاه حاضر نشد؛ این، باعث نگرانی همه ما شد که نکند ایستگاه تعطیل شده باشد.» «ناهید پورژاله» هم در تکمیل صحبت هم‌محله‌ای‌اش می‌گوید: «فعالیت این ایستگاه‌ها جزو حقوق شهروندی ماست و نباید به بهانه پرداخت نشدن حقوق مربیان شاهد تعطیلی آنها باشیم.» «زهرا نادری» هم که چند سالی با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرده و این روزها بهبود حالش را مدیون فعالیت‌های ورزشی در ایستگاه تندرستی محله راه‌آهن می‌داند می‌گوید: «اگر این ایستگاه تندرستی نبود و من در میان جمع بانوان هم‌محله‌ای حاضر نمی‌شدم، هرگز روحیه‌ام را باز نمی‌یافتم و به این سطح از سلامت دست پیدا نمی‌کردم.»

حال و هوای اهالی ورزش‌دوست محله‌های دیگر هم به همین منوال است. «نیره حبیبی» از ساکنان محله منیریه می‌گوید: «یک سالی می‌شود که ایستگاه تندرستی محله تعطیل شده و این موضوع باعث ناراحتی و دلخوری ساکنان محله شده است.» «نسترن فراهانی» یکی از ساکنان محله جمهوری هم می‌گوید: «خبر تعطیلی احتمالی برخی ایستگاه‌های تندرستی محله جمهوری هم در حالی به گوش می‌رسد که این ایستگاه‌ها تنها امید بانوان محله برای ورزش است. اگر این ایستگاه‌ها تعطیل شود بانوان محله جایی برای ادامه فعالیت‌های ورزشی خود ندارند.»


جیب خالی سراهای محله

ضلع دیگر این ماجرا مدیران محله‌ها هستند که آنها هم از احتمال تعطیلی ایستگاه‌های تندرستی گلایه دارند. ماجرا از واگذاری پرداخت حقوق مربیان ایستگاه‌های تندرستی به مدیریت محله‌ها و دردسرهای ناشی از آن آغاز شده است. «معصومه محمدنژاد» مدیر محله راه‌آهن می‌گوید: «ایستگاه تندرستی محله راه‌آهن بزرگ‌ترین ایستگاه منطقه11 است اما طی ماه‌های اخیر در برخی روزها شاهد فعالیت آن بدون حضور مربی بوده‌ایم.» او می‌افزاید: «بخشی از معوقات مربیان پرداخت شده اما کسری موجود در این پرداختی‌ها باز هم گلایه‌هایی را ایجاد کرده است.» صحبت‌های او را «نگارصادقی» مدیر محله منیریه تأیید می‌کند و می‌گوید: «ایستگاه‌های تندرستی محله منیریه طی یک سال گذشته تعطیل شده است.» 

او ادامه می‌دهد: «علت تعطیلی ایستگاه سلامتی بانوان در محله ما نبود فضای کافی در داخل سرا و پرداخت نشدن حقوق مربیان است.» «زینب کاظمی» مدیر محله جمهوری هم می‌گوید: «تا مدتی پیش 3ایستگاه تندرستی در محله جمهوری فعال بود که متأسفانه یکی از این ایستگاه‌ها جمع‌ شد. این موضوع موجب نارضایتی تعداد زیادی از اهالی شده است.» به اعتقاد مدیران و شورایاران واگذاری پرداخت حقوق مربیان ورزشی از طرف شهرداری به مدیریت محله‌ها پذیرفتنی نیست چون سراهای محله منابع بودجه‌ای برای این کار در اختیار ندارند. 

یکی از مربیان ایستگاه تندرستی هم با گلایه از وضع پیش آمده می‌گوید: «با توجه به اینکه ایستگاه‌های تندرستی در محله‌ها رایگان برای اهالی برگزار می‌شود با استقبال زیادی همراه شده و ضریب سلامت را در محله‌ها افزایش داده است. تعطیلی این ایستگاه‌ها یک افت جدی در زمینه سلامت محله‌ها محسوب می‌شود که قطعاً به صلاح سلامت اهالی نیست.»


رضایت مربیان جلب می‌شود

«مجتبی بختیاری» مدیر اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه11 می‌گوید: «متأسفانه سال گذشته با توجه به مشکلات نقدینگی شهرداری‌ها با مشکل پرداخت نشدن حقوق مربیان ایستگاه‌های تندرستی مواجه بودیم. خوشبختانه بخشی از این معوقات پرداخت شد اما به دلیل مشکل موجود در اسناد پرداختی، مبلغ پرداختی با کسری همراه بود.» او تأکید می‌کند: «اطمینان می‌دهم مابه‌التفاوت حقوق مربیان ایستگاه‌های تندرستی به‌زودی پرداخت می‌شود و رضایت آنها را جلب خواهیم کرد.» بختیاری با تأکید بر اینکه تقویت ایستگاه‌های تندرستی برای مسئولان شهرداری اهمیت دارد می‌گوید: «در آینده‌ای نه چندان دور ضمن جبران معوقات حقوق مربیان در نظر داریم ایستگاه‌های تندرستی را تجهیز و با این کار به افزایش ضریب سلامت اهالی محله‌ کمک کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید