• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12568
+
-

مشاجره در پارلمان بر سر واردات تجهیزات دارویی

سوال از وزیر بهداشت درباره تولیدات صافی دیالیز به جدال لفظی منجر شد

مجلس
مشاجره در پارلمان بر سر واردات تجهیزات دارویی

درست در همان روزی که در فضای مجازی از غیبت معنادار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسات هیأت دولت صحبت بود و شایعه استعفای او از وزارت داغ می‌شد، حسن قاضی‌زاده هاشمی به مجلس رفت تا هم به این شایعات پایان دهد، هم پاسخگوی سؤال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب باشد و هم اینکه از کنار این پرسش و پاسخ، گرد وخاکی دوباره در مجلس به‌پا شده باشد.

کمتر از یک هفته پس از جلسه جنجالی نمایندگان مجلس با ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی که به زد و خورد بین وکلا و رئیس‌کل انجامیده بود این بار نوبت قاضی‌زاده هاشمی و نادر قاضی‌پور بود که در صحن علنی برای هم خط و نشان بکشند، یکی از واردات لنز آمریکایی توسط وزیر حکایت کرد و دیگری وکیل ملت را تهدید به شکایت کرد، یکی مشق سیاه قلم معلم اول دبیرستانش را که گفته بود بنویسند «با ادب باش تا بزرگ شوی» را برای دیگری خواند و آن دیگر، فریاد مرگ بر دزد و «شاه دزد» سرداد. در جلسه پرسش و پاسخی که برای حمایت از تولید ملی و تولیدات صافی دیالیز در داخل کشور تشکیل شده بود، صحبت از خودروی مرسدس بنز آلمانی، واردات صافی دیالیز چینی و لنز آمریکایی به میان آمد.

در نهایت هم قاضی پور در واکنش به تهدید شکایت قاضی‌زاده اعلام کرد حاضر است برای حمایت از تولید ملی شلاق بخورد و اعدام شود، محجوب از قاضی‌زاده خواست از غرورش در مقابل مجلس بکاهد و مسعود پزشکیان هم از هرج و مرج در وزارت بهداشت سخن گفت اما مجلس از توضیحات قاضی‌زاده هاشمی قانع شد و به او کارت زرد نداد.

مناقشه کهنه

بخشی از مناقشه‌ای که دیروز در صحن شکل گرفت ریشه در حساب و کتاب‌های قدیمی وزارت بهداشت و وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی دارد؛ اختلافی که علیرضا محجوب آن را چنین بیان می‌کند: « بسیار عجیب است که وزارت بهداشت و درمان از سال ۶۸ تاکنون حتی ریالی از بدهی‌هایش به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت نکرده و فقط مطالباتش از این سازمان را پیگیری کرده است. البته کسی نمی‌گوید شما طلب ندارید اما آیا وقتی نظام مطالبه را تعریف می‌کردید براساس نیاز دستگاه خودتان تعریف می‌کردید یا براساس توان مردم و بیمه شدگان؟ این سؤال بنده و ۴۰ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی است. از سال ۹۰ تاکنون صورت هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی 5برابر شده درحالی‌که افزایش حقوق کارگران ۸۰ درصد بوده اما هزینه‌هایش ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. چرا شما یک درصد سهم دولت از بخش درمان را به این سازمان پرداخت نکردید؟ چرا حقوق ۴۰میلیون بیمه شده را پایمال کردید؟ چرا سرانه کارگران را پرداخت نمی‌کنید؟ » این چنین هم هست که 2عضو فراکسیون کارگری مجلس اگر دیروز در مقابل وزیر بهداشت قد علم کردند سر زخمی را باز کردند که از ابتدای دولت اول روحانی بین علی ربیعی و حسن قاضی‌زاده هاشمی شکل گرفته بود.

قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به سؤال محجوب گفت که سؤال به وزارتخانه او ارتباطی ندارد. به گزارش خبرآنلاین او توضیح داد: سؤال این است که چرا ۹ درصد حق بیمه به‌عنوان اموال بیمه‌شدگان مصادره می‌شود. اما ما می‌پرسیم چه‌کسی آن را مصوب کرده است؟ مجلس در بودجه ۹۷ تصمیم گرفت که پول کارگران در حسابی متمرکز بماند و صرف درمان آنها شود. قاضی‌زاده با بیان اینکه دولت به سازمان تأمین اجتماعی بدهی دارد، گفت: دولت به وزارت بهداشت نیز بدهی دارد که هنوز نداده است. آرزوی ما این است که دولت همه بدهی هایش از جمله بیمه سلامت را بدهد. وزیر بهداشت که قبل از سؤال محجوب قاضی پور را به باد انتقاد گرفته بود این بار به محجوب گفت که دیگر به او رأی نخواهد داد و افزود: محجوب خود را نماینده کارگران می‌داند ولی نیست. کارگر کسی است که در معدن گرگان آن بلا سرش آمد و هیچ‌کس به فکر او نبود. کارگر کسی است که 5‌ماه حقوقش را نگرفته است، شما و کارگران بدانید که یک خدمت در بیمارستان دولتی حداقل یک سوم خدمت در بیمارستان تأمین اجتماعی هزینه دارد. اگر بلد نیستید مدیریت کنید چرا من را متهم می‌کنید و به من می‌گویید که به حقوق ۴۰ میلیون نفر تعدی کردی.

قاضی‌زاده هاشمی توپ را در زمین مجلس انداخت و گفت: پشت تریبون می‌گویید که پول‌ها را به دکترها دادید اگر اینجور است قانون تصویب کنید که ارائه خدمات ارزانتر شود اگر نه، می‌توانید شما اداره کنید نه اینکه ما را متهم کنید.

پاسخ وزیر بهداشت دولت اصلاحات به وزیر بهداشت دولت اعتدال

اظهارات وزیر بهداشت دولت روحانی به مذاق وزیر بهداشت دولت اصلاحات یعنی مسعود پزشکیان که حالا نایب‌رئیس مجلس است و دیروز مدیریت جلسه راداشت خوش نیامد. او در واکنش گفت: آقای وزیر بحث‌هایی درباره مجلس مطرح کرد که درست نبود، معتقدم اگر قانون را درست اجرا می‌کردید، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها به این گرفتاری‌ها دچار نمی‌شدند و هرج و مرج به‌وجود نمی‌آمد.

نایب‌رئیس مجلس تأکید کرد: مجلس و کمیسیون بهداشت به‌صورت علمی و کارشناسی عمل کرده است. البته ما مقصر هستیم چون اگر از همان ابتدا می‌ایستادیم و اجازه تخلف را نمی‌دادیم اکنون شاهد این اتفاقات نبودیم.

اتهام و پاسخ اتهام

اما مشاجره اصلی دیروز مجلس در جایی شکل گرفت که نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه از وزیر بهداشت درباره دلایل واردات فیلتر دیالیز با وجود تولید داخلی آن پرسید. او کمی تند رفت و خطاب به وزیر بهداشت گفت: شما نماینده انحصاری یک شرکت آمریکایی تولید لنز عینک هستید که صاحبان آن صهیونیست‌ها هستند. وزیری که خودروی پورشه سوار می‌شود و سرمایه چند صد میلیاردی دارد، نباید هم به فکر تولید داخلی باشد.

قاضی‌پور با بیان اینکه تولید، ناموس این مملکت است، گفت: با وجود آنکه بر لزوم حمایت از تولید داخلی تأکید می‌شود اما آنچه از سوی برخی مسئولان به‌خصوص وزیر بهداشت می‌بینیم، عکس آن است. مسئولان بدانند جای شرم دارد که به جای دستگیری از کارگران چند میلیارد پولشان را نمی‌دهند و بعد چند برابر آن را خرج واردات می‌کنند و این در حالی است که قطعا تنها افتخار مملکت ما دستیابی به خودکفایی است. وی مدعی شد: مشاور امور دیالیز وزیر بهداشت درخواست واردات یک میلیون دیالیز چینی را داد اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مخالفت کرد و اجازه واردات آن را نداد. صافی‌های چینی آسیب‌های جدی به بیماران زده است. شما که تا این حد بر سر جان مردم قسم می‌خورید چرا سلامت مردم را با صادر کردن مجوز واردات دیالیزهای چینی به خطر انداخته‌اید؟
نماینده ارومیه آمارهای وزیر بهداشت درباره تولید صافی دیالیز و واردات آن را دروغ خواند و با رد اتهام توده‌ای و منافق بودن گفت: بنده نه توده‌ای هستم و نه منافق، مرگ بر توده‌ای‌های سابق و منافقان حاضر. بنده سال‌های سال جنگیدم و افتخار می‌کنم که سرباز نظام هستم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بار دیگر با بیان نقل قولی از سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی مدعی شد: شما در کمیسیون بهداشت و درمان به تولیدکنندگان نسبت «دزد» دادید. کارگران ایرانی و تولید ملی ناموس من هستند و هر کس به آنها تهمت دزدی بزند بنده هم می‌گویم خودت شاه‌دزدی.

انحصار ظلم به جیب مردم است

وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال نادر قاضی‌پور آمارهایی داده بود که حکایت از قیمت بالای تولید داخل و کیفیت پایین آن داشت. او گفته بود: هم‌اکنون 2شرکت داخلی 3میلیون و ۶۰۰ هزار صافی را تولید می‌کنند درحالی‌که مصرف در سال ۴.۵میلیون عدد است؛ ضمن اینکه ۲۸درصد بازار کشور دست بخش خصوصی و مابقی دست ماست. قاضی‌زاده هاشمی گفته بود: شعار امسال حمایت از تولید داخل است و کسی نباید از آن سوءاستفاده کند و جنس کم کیفیت را به دوبرابر قیمت بفروشد. قاضی‌زاده هاشمی ‌اظهار کرد: مشکل آنجاست که بخش خصوصی علاقه‌ای ندارد تولید داخل را با دو برابر قیمت بخرد و اگر بخواهیم این اجبار را ایجاد کنیم انحصار و ظلم به جیب مردم است. وی تصریح کرد: وقتی تولیدکننده حاضر نیست قیمت را پایین بیاورد ما هم با قیمت پایین و کیفیت بهتر همان کالا را وارد می‌کنیم. وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به صحبت‌های نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، گفت: من در کلاس اول دبیرستان معلم خطی داشتم که نخستین آموزش او به ما این بود که ۴۰ صفحه بنویسید «توانا بود هر که دانا بود» و هفته بعد هم به ما گفت «با ادب باش تا بزرگ شوی». اینجا مجلس شورای اسلامی است و من به‌عنوان وزیری که منتخب شما هستم می‌گویم اگر هم نیستی باید نشان دهی عصاره فضائل ملت هستی. شأن مردم ارومیه بالاتر از این است که شما اینجا به وزیر تهمت بزنید. وی افزود:‌ من همین جا از رئیس قوه قضاییه می‌خواهم به این تهمت‌ها رسیدگی کند. این آقا دفعه اولش نیست این حرف‌ها را می‌زند. یا او راست می‌گوید و من حق ندارم وزیر باشم و جایم پشت میله‌های زندان است یا او دروغ می‌گوید و جایش پشت میله‌های زندان است.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: رفتار ما باید اسلامی باشد، ما متدین و مسلمان هستیم و نباید هر حرفی که دهان‌مان باز می‌شود را مطرح کنیم. من و بقیه وزرا 2میلیون و ۹۰۰هزار تومان حقوق می‌گیریم، چطور رفتار کرده‌اید که همه رسانه‌ها جور دیگری می‌گویند.  قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در 5 سال گذشته ۲۰ میلیون صافی دیالیز مورد استفاده قرار گرفته در حالی‌که کمتر از ۵۰۰ هزار عدد وارد شده، ‌اظهار کرد: من می‌توانم طبق قانون ۱۰ درصد از این نیاز را از خارج وارد کنم در حالی‌که تا الان کمتر از سه درصد از خارج وارد شده است اما مشکل آنجاست که بخش خصوصی علاقه‌ای ندارد تولید داخل را با دو برابر قیمت بخرد و اگر بخواهیم این اجبار را ایجاد کنیم انحصار و ظلم به جیب مردم است. وزیر بهداشت با بیان اینکه تفاوت قیمت بهترین برند خارجی با تولید داخل ۲۵ میلیون دلار است، گفت:‌ این به این معناست که ما سالانه می‌توانیم دو تا سه هزار ماشین دیالیز وارد کشور کنیم البته به دنبال تشویق دو شرکت دیگر جهت تولید فایبر هستیم اما تا الان تولیدات داخل در این حوزه کیفیت برتر نداشته و از سال ۸۰ که تولید آن شروع شده هیچ بازاری پیدا نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید