• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12563
+
-

وصله‌های فردیس رفو می‌شود

مهاجرت‌های بی‌رویه و نظارت ناکافی موجب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این شهرستان شده است

شهری
وصله‌های فردیس رفو می‌شود





زهرا اشرف‌زاده| البرز- خبرنگار

ساخت‌وسازهای غیرمجاز مشکلی است که سال‌هاست گریبان‌گیر شهرستان 600 هزار نفری فردیس شده است. شاید اصلی‌ترین دلیل آن مهاجرت بی‌رویه مردم از نقاط دیگر کشور از سالیان گذشته و نبود نظارت کافی بر ساخت‌وسازهای غیرمجاز باشد. جمعیت شهرستان فردیس رو به افزایش است و همین سبب شده این شهرستان با مشکلات شهری زیادی از جمله کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، فرهنگی، بیکاری و رفاهی دست و پنجه نرم کند، که ناهنجاری‌ها و معضلاتی به دنبال داشته است. 20 هزار واحد مسکونی غیرمجاز و 58 هکتار بافت فرسوده در مناطق یک و 2 فردیس شناسایی شده است. این خانه‌ها غالبا از ایمنی‌کافی برخوردار نیستند و با کوچک‌ترین حادثه‌ای آسیب می‌بینند و مال و جان ساکنان را به خطر می‌اندازند.
 مسئولان این شهرستان تاکنون نتوانسته‌اند نوش‌دارویی برای درمان وصله‌های ناجور پیدا کنند و هر چند بعضا با اقداماتی مقطعی که معمولا فاقد بنیان‌های کارشناسانه است سعی در ریشه‌کنی این معضل داشته‌اند، هیچ کدام از راهکارها گره‌گشا نبوده است. با این حال شهروندان امیدوارند اولین شورای شهر و شهرداری فردیس برنامه مدونی برای حل این معضل شهری داشته باشند.


مهاجرت؛ عامل ساخت‌وسازهای غیرمجاز

یکی از ساکنان شهرک 110 با اشاره به اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز چهره زشتی به شهر می‌دهد می‌گوید: در سال‌های اخیر مهاجران به عنوان متهمان ردیف اول این نوع  ساخت‌وسازها هستند. بسیاری از آنان اقدام به ساخت ‌سرپناه و سازه‌های فاقد مهندسی می‌کنند. سال‌هاست که بسیاری از افراد در خانه‌های بسیار کوچک بدون رعایت ضوابط شهرسازی به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بدون پروانه ساخت زندگی می‌کنند و علاوه بر ناهمگونی و زشت کردن شهر، بیش از دیگران در معرض بلاهای طبیعی مانند زلزله قرار می‌گیرند. 
«رامین پرتو» می‌افزاید: چاره این مشکل ساماندهی زمین‌های قولنامه‌ای و برخورد قاطع با ساخت‌وساز غیرمجاز در فردیس است. این کار جدیت مدیریت شهری و شورای شهر و سایر نهادهای مربوطه را می‌طلبد.
وی ادامه می‌دهد: جدا از آشفتگی ظاهری، اختلاف طبقاتی، کیفیت پایین ساختمان‌ها، معابر پیچ‌درپیچ، به‌هم‌ریختگی راه‌های دسترسی و تراکم جمعیتی در این مناطق بستری برای ناهنجاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فراهم ساخته است.


لزوم برنامه‌‌ریزی مدیریت شهری برای حل مشکل

شهروند دیگری که ساکن سه‌راه حافظیه فردیس است، می‌گوید: بسیاری از خانواده‌هایی که به این شهر مهاجرت می‌کنند و توانایی سکنا گزیدن در آن را نمی‌یابند به شهرستان‌هایی نظیر فردیس می‌آیند که همین امر سبب افزایش بی‌رویه جمعیت و ساخت‌وساز‌های غیر‌مجاز شده است.
« سید رحمت حسینی» می‌افزاید: البته در این بین نباید نقش مسئولان شهری را نادیده گرفت که جلو این ساختمان‌سازی‌ها را نمی‌گیرند. اگر با جدیت با چنین افرادی برخورد شود، هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. شورای شهر فردیس و شهرداری باید برنامه جدی برای این کار داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد:. درست است که مردم به دنبال سرپناه هستند، اما افرادی که در چنین خانه‌هایی ساکن هستند باید بدانند خودشان نیز در معرض خطر هستند که نمونه آن را در زلزله اخیر دیدیم.


 آسیب‌های ساخت‌وساز غیر‌مجاز

شهردار فردیس با اشاره به  ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حاشیه‌نشینی در این شهرستان می‌گوید: به عقیده من، در محدوده شهر فردیس سکونتگاه‌های غیررسمی یا حاشیه‌نشینی به آن معنی که صرفا حاشیه‌نشینی اتفاق افتاده باشد وجود ندارد و غالبا در برخی نقاط شهر به علت ورود سوداگران زمین مسکن ساخت‌وساز غیرمجاز را شاهد هستیم.
«منوچهر غفاری» می‌افزاید: در بعضی از نقاط شهر فردیس تفکیک غیرمجاز زمین اتفاق افتاده است و زمین‌ها به اراضی ریزدانه تبدیل شده‌اند که به تبع آن ساخت‌و‌ساز غیرمجاز صورت گرفته است.
وی ادامه می‌دهد: در محدوده بعضی نقاط مثل اهری و بخشی از بافت شهر قدیمی فردیس از جمله قریشی به صورت قولنامه‌ای ساخت‌و‌ساز غیرمجاز شده است و بخشی کمی به سمت شهرک 17 شهریور محدود به چند تا لکه می‌شود. این نقاط داخل محدوده شهر هستند و قطعات زمین مشخص و تفکیک شده‌اند.

غفاری اضافه می‌کند: از سالیان گذشته نیز در محدوده نیروگاه منتظر قائم و سه‌راه حافظیه فردیس ساخت‌و‌ساز غیرمجاز زیر دکل برق فشار قوی انجام شده است. اکثر این ساخت‌وساز‌ها در محدوده شهر اتفاق افتاده است، در حالی که حاشیه‌نشینی معمولا در خارج از شهر اتفاق می‌افتد.
شهردار فردیس درباره شهرک‌سازی‌هایی که در فردیس اتفاق افتاده می‌گوید: در سال 60 و 70 سیاست‌های مسکن و شهرسازی برای شهرک‌سازی در کشور تعیین شد و شهرک‌هایی را در حاشیه ‌شهر کرج تعریف کردند که به دلیل نزدیکی فردیس به کرج و تهران، تعداد زیادی از این شهرک‌ها در فردیس شکل گرفت.
وی ادامه می‌دهد: شهرک ناز، وحدت، کوثر، راه‌آهن و منظریه از جمله این شهرک‌ها هستند. این شهرک‌ها به صورت حاشیه‌ شکل نگرفتند و کاملا با طرح مصوب بودند، اما داخل آنها تعدادی ساخت‌وساز غیر‌مجاز انجام شده است.


تهیه طرح تفصیلی فردیس

غفاری با اشاره به برنامه شهرداری برای جلوگیری از ساخت‌وساز‌ها می‌گوید: نخستین اقدام شهرداری برای ساماندهی و کنترل حداکثری ساخت‌و‌ساز غیرمجاز، مطالعه جامع وضع موجود و تهیه طرح تفصیلی آتی شهر فردیس است که در واقع اولین طرح تفصیلی مستقل شهر خواهد بود. در این طرح سعی بر این خواهد بود تا ساخت‌و‌ساز غیرمجاز به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.
وی اضافه می‌کند: برنامه دیگر نصب سامانه شهرنما است، به نحوی که تمام نقاط شهر در یک سامانه روزانه کنترل شود تا از هر گونه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در حد ممکن جلوگیری به عمل آید. 
غفاری در پایان می‌گوید: امیدواریم با چنین برنامه‌هایی بتوانیم وضعیت ساخت‌وساز‌ها را بهتر و بیشتر کنترل کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید