• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12532
+
-

نفس عمیق در دربند

سیاوش ابدی:

در پایتخت ایران معروف است که «هر وقت دل و نفست گرفت یه سر برو دربند». میان پاتوق‌های خوش‌آب‌وهوای تهران مثل فشم و درکه و... دربند، صدرنشین است. در شهری که جز صدای بوق و موتورهای همیشه‌روشن و آدم‌های پرمشغله، تصویر واضح دیگری در ذهن نمی‌ماند، دربند در منطقه شمیران مسیری برای گریز و رسیدن به طبیعت است. این محله سرسبز با کوه و جنگل و صدای خلسه‌آور رودخانه، فرصتی برای نفس‌کشیدن است. تصاویری شبیه به نقاشی، علاوه بر مردم عادی، اهل هنر را هم به دربند می‌کشاند؛ محلی مناسب برای تصویربرداری و ساخت فیلم سینمایی.

البته که پرویز شهبازی (کارگردان) از انتخاب نام «دربند» برای پنجمین فیلم بلندش هدفی غیر از پرداختن به محله معروف تهران را دنبال می‌کرد ولی به‌هرحال او و عواملش در این فیلم سری هم به دربند زدند. دربند به‌عنوان معروف‌ترین پاتوق پذیرایی از مهمان (خارجی/داخلی) شهرتی تاریخی در پایتخت ایران دارد. اگر از سر کنجکاوی سری به صفحه‌های شخصی مسافران ایران بزنید، به احتمال زیاد، تصاویری از منطقه دربند تهران می‌بینید. فضای کوهستانی و البته سرسبز این منطقه، لوکیشنی کم‌نظیر در پایتخت ایران برای تصویربرداری است و این وسوسه‌ای‌است که کارگردان‌های بسیاری را به دربند می‌کشاند. از زمان ناصرالدین‌شاه که هنوز تهران به شهری صنعتی تبدیل نشده بود، دربند جایی برای کشیدن نفس عمیق به شمار می‌رفت و پاتوق شاهزاده‌های قاجار بود؛ منطقه‌ای کوهستانی که البته ویژگی‌های طبیعی دیگری مثل آبشار و جنگل هم در آن به چشم می‌خورد. البته شاهزاده‌های قاجار برای حضور مداوم در دربند بهانه دیگری هم داشتند. در پیشینه این منطقه آمده است که دربند در دوره قاجار محل سکونت معروف‌ترین دعانویس‌ها بوده و به همین دلیل شاهزاده‌ها و دیگر افراد دربار برای گرفتن دعا راهی این منطقه می‌شده‌اند.

احتمالا شیفته‌های کوهنوردی دل خوشی از گردشگران دربند ندارند. دربند یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی به سوی کوه در تهران به شمار می‌رود ولی نکته‌اش این است که اغلب مسافران دربند در همان کوهپایه، متوقف و روی تخت‌های رستوران‌های سنتی به کشیدن قلیان و خوردن دیزی مشغول می‌شوند؛ بنابراین دربند اغلب شلوغ است و برای لذت‌بردن از طبیعت بهتر است زمانی غیر از تعطیلات پایان هفته را برای رفتن به این منطقه انتخاب کنید. راه دیگرش هم این است که پاهایی قوی داشته باشید و آن‌قدر در مسیر کوهستانی پیش بروید که جز شیفته‌های کوه و طبیعت، کسی توان بالاآمدن نداشته باشد. البته اگر دچار وحشت از جمعیت نباشید در دربند همیشه خوش می‌گذرد. دربند در منطقه شمیران قرار گرفته که شرایط آب‌وهوایی بهتری نسبت به دیگر نقاط تهران دارد. تاکسی‌هایی که در میدان تجریش توقف کرده‌اند شما را درست زیر پای مجسمه معروف کوهنورد در میدان سربند پیاده می‌کنند. این لحظه‌ای‌است که هوس می‌کنید دوربین را بیرون بیاورید و چند عکس برای به‌اشتراک‌گذاشتن در شبکه‌های مجازی بگیرید؛ مثلا از همان مجسمه کوهنورد که الان 54ساله است و همچنان جذاب، یا بساط خوش‌رنگ‌ولعاب دستفروش‌ها با آن سینی‌های پر از میوه‌های قرمز وحشی یا... . دربند پر از سوژه است و رنگ.

این خبر را به اشتراک بگذارید