• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12414
+
-

ایثارگران در بودجه 972

برابر بند ی تبصره 17 قانون بودجه سال97، والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی مندرج در ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری از کلیه امتیازات قانونی همسر شهید برخوردارند. منابع این حکم تا سقف 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تأمین خواهد شد.

بنابر این تبصره قانونی والدین شهدایی که در وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است، از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، مشغول خدمت هستند می‌توانند از امتیازاتی که برای همسران شهدا به تصویب رسیده است بهره‌مند شوند.

مهم‌ترین امتیازاتی که برای همسران شهدا در قوانین به تصویب رسیده است و والدین شهدا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند عبارتند از:

الف- استفاده از 8 سال سنوات ارفاقی با دریافت حقوق و مزایای کامل به هنگام بازنشستگی به استناد بند خ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه

ب- اعاده به خدمت در دستگاه‌های اجرایی به استناد بند ژ ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، که همسران و فرزندان شهدا را به ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اضافه کرده است.

پ- عضویت هیأت علمی برای والدین شهدایی که دارای مدرک علمی دکترای مورد تأیید وزارتخانه‌های مربوطه می‌باشند از طریق استخدام، انتقال یا تبدیل وضعیت به صورت عضو هیأت علمی رسمی قطعی به استناد بند پ ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه

از نکات منفی این مصوبه محدود کردن آن به والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی است و این تصور را به وجود می‌آورد که امتیازات در نظر گرفته شده فقط شامل آن امتیازاتی می‌شود که در مقررات استخدامی دستگاه‌های اجرایی برای همسران شهدا به تصویب رسیده، شامل والدین شهدا می‌شود و سایر امتیازات مانند سهمیه‌‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، معافیت شهریه دانشگاه و... شامل آنها نمی‌شود.

با عنایت به اینکه برخی امتیازات همسران شهدا فراتر از مقررات استخدامی دستگاه‌های اجرایی است، شایسته است این مصوبه اصلاح و به کلیه والدین شهدا اعم از مستخدم و غیرمستخدم تسری یافته و به صراحت شامل کلیه امتیازات اعم از امتیازات استخدامی در دستگاه‌های اجرایی و سایر امتیازات شود.

البته از این نکته نباید غافل شد که به دلیل عدم وجود آمار دقیق از والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط سنی آنان، احتمال دارد این قانون بخش بسیار اندکی از والدین شهدا را تحت پوشش قرار دهد که در تصویب چنین قوانینی نکات قابل‌تأملی وجود خواهد داشت.
برابر بند ک تبصره 17 قانون بودجه سال 97، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است علاوه بر افزایش سنواتی، مستمری کلیه والدین معظم شهدای فاقد حکم حقوقی(شهید) را به میزان تا 25درصد افزایش دهد. این حکم از محل اعتبارات بنیاد تا سقف 500میلیارد ریال تأمین می‌شود.

بنابر این احکام والدین شهدا ضمن آنکه 1/5برابر حداقل حقوق کارکنان دولت افزایش خواهد یافت، پس از اعمال این افزایش به میزان تا 25درصد نیز مشمول افزایش این تبصره خواهد شد.

علاوه بر موارد فوق، تعیین میزان حداقل حقوق کارگران در پایان سال گذشته به میزان یک میلیون و 116هزار تومان بود که مبنای تعیین حق پرستاری جانبازان است. بنابر این مصوبه شورای عالی کار ضریب k که معیار هر واحد حق پرستاری بر جانبازان است به میزان مبلغ فوق تعیین شده و از ابتدای سال97 به جانبازان و سایر مشمولان حق پرستاری پرداخت خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید