• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
کد مطلب : 1238
+
-

۹۰ درصد پرندگان مهاجر در فریدونکنار قربانی می‌شوند

سازمان حفاظت محیط‌زیست با حمایت قاطع قوه‌قضاییه و نیروی انتظامی به صید غیرمجاز پرندگان پایان دهد

حیات وحش
۹۰ درصد پرندگان مهاجر در فریدونکنار قربانی می‌شوند

اسدالله افلاکی/ دبیر گروه زیست بوم:

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته با اعلام اینکه بیش از ۹۰درصد پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در فریدنکنار در آسمان صید می‌شوند، گفت: معدود پرندگانی که به سطح زمین می‌رسند نیزبه روش‌های مختلف صید می‌شوند.

علی تیموری در حالی از کشتار گسترده پرندگان مهاجر در فریدونکنار خبر می‌دهد که طی سال‌های اخیر بارها و بارها کارشناسان و فعالان محیط‌زیست از ضعف مقابله با متخلفان صید پرندگان مهاجر دراستان‌های شمالی به‌ویژه فریدونکنار انتقاد کرده و از مسئولان خواسته‌اند مانع از تداوم این روند نگران‌کننده شوند.

 

مافیای صید هر مانعی را حذف می‌کند

اسماعیل کهرم، استاد پرنده‌شناسی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به مافیای قدرتمند صید پرندگان در فریدونکنار می‌گوید که ایستگاه‌های زمستانگذرانی، سال‌هاست که به قربانگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است این درحالی است که روزگاری این ایستگاه‌ها امن‌ترین محل برای زمستانگذارنی پرندگان مهاجر بود، اما حالا سالانه بیش از 400هزار پرنده مهاجر در سراسر ایران قربانی طمع و آز متخلفان صید می‌شوند و دراین میان فریدونکنار بیشترین سهم را دارد.

این استاد دانشگاه که سال‌هاست نسبت به فاجعه کشتار پرندگان مهاجر هشدار می‌دهد، افزود: راه مقابله با این روند نامبارک اجرای قانون و حمایت قوه قضاییه و نیروی انتظامی ازسازمان حفاظت محیط‌زیست در برخورد قاطع وبدون اغماض با متخلفان است.

او با اعلام اینکه از 40سال پیش، تور هوایی برای صید پرندگان مهاجر ممنوع شد، گفت: در آن زمان در فصل مهاجرت ما با هواپیماهای سبک بر فراز تالاب‌های شمال کشور پرواز و وضعیت پرندگان مهاجر را رصد می‌کردیم، طبیعی است که هر جا تور هوایی می‌دیدیم بلافاصله خبر می‌دادیم و این تورها جمع‌آوری و اگر پرنده‌ای در تورها هنوز زنده بود رهاسازی می‌شد. اما الان دستگاه‌های مملکتی چشم‌شان را روی فاجعه‌ای که هر سال در فصل زمستانگذرانی اتفاق می‌افتد بسته‌اند.

کهرم افزود: وقتی می‌گوییم مافیا، این عین حقیقت است. برای اثبات این ادعا بروید زندگی متخلفان صید پرندگان را ببینید. آنها از صید پرندگان چنان ثروتی به هم زده‌اند که آدم حیرت زده می‌شود. وقتی هم می‌گویید چرا صید می‌کنید می‌گویند برای تأمین معیشت. آخر این چه معیشتی است. آنها در حالی معیشت را بهانه می‌کنند که زمین‌های فریدونکنار بهترین برنج را تولید می‌کند و هر سال 2بار برنج برداشت می‌کنند.با وجود این، در فصل زمستانگذرانی پرندگان هم شروع به بهره‌برداری غیرمجاز از پرندگان می‌کنند.

این پرنده شناس تأکید کرد: برداشت پرنده به این شکل غیرمجاز و ممنوع است. هر تور هوایی صید پرنده 240میلیون تومان ارزش دارد و یک تور را ماهانه 8 میلیون تومان اجاره می‌دهند آیا واقعا این شیوه صید، معیشت است ؟ در کجای دنیا میراث طبیعی را به بهانه معیشت نابود می‌کنند.

کهرم یادآور شد: در فصل سرما، شرایط سخت آب و هوایی 20درصد پرندگان مهاجر را تلف می‌کند این کشتار وحشیانه را هم به این آمار اضافه کنید دیگر از جمعیت پرندگان مهاجر چه باقی می‌ماند؟ ما سالانه شاهد ورود 4میلیون پرنده مهاجر به کشور هستیم که از این تعداد 400هزار پرنده صید می‌شوند یعنی 10درصد کل پرندگان. طبیعی است که در یک چشم‌انداز 50ساله دیگر چیزی از پرندگان باقی نخواهد ماند. درحالی‌که اینهاارزش‌های فراوانی دارند و منبع پروتئین هستند. وقتی این روند ادامه پیدا کند برای فرزندان ما و برای نسل آینده دیگر چه باقی می‌ماند؟

او تصریح کرد: همه حرف ما این است که منطقی و علمی برداشت کنید صید باید ساماندهی و به اندازه‌ای که مجاز است برداشت شود. تنها راه مقابله با این کار هم حمایت بی‌چون وچرای قوه قضاییه و نیروی انتظامی از سازمان محیط‌زیست و برخورد قاطعانه با متخلفان است. 

به گفته وی، مافیای صید آنقدر قدرتمند است که جلوی برق‌رسانی به پاسگاه محیط بانی در فریدونکنار را گرفته است آن وقت چطور می‌توان انتظار داشت جلوی صید غیرمجاز گرفته شود. آنها با نفوذی که دارند برای فعالان محیط‌زیست پاپوش درست می‌کنند و هر مانعی را از سرراه برمی‌دارند. درحالی‌که صید به این شکل غیرقانونی و غیرشرعی است تفاوتش هم با مواد‌مخدر این است که مواد‌مخدر بی‌جان است اما پرنده جان دارد. فراموش نکنیم که پرندگان میراث طبیعی هستند و نباید به این شکل نابود شوند. به گفته وی، سازمان محیط‌زیست می‌تواند در یک روز همه تورهای هوایی را جمع کند مشروط براینکه حمایتی وجود داشته باشد.

 

ممنوعیت صید پرندگان

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید در گفت‌وگو با ایلنا درباره شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر گفت: در سال‌های گذشته پرندگان مهاجر ناقل بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان بودند، اما در سال96 قبل از ورود پرندگان مهاجر به داخل کشور، آنفلوا نزای حاد پرندگان در مرغداری‌ها دیده شده بود و به نوعی ویروس این بیماری بومی شده است به همین دلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال96 هیچ‌گونه دستورالعملی مبنی بر مجوز شکار پرندگان صادر نکرد و صید پرندگان ممنوع است.

 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید