• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12375
+
-

برداشت پنجم

نمایندگان مردم در مجلس از سرانجام مهم‌ترین پروژه نیروگاهی منطقه می‌گویند

عمران
برداشت پنجم




سحر وحدت|‌ خراسان رضوی - خبرنگار


نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار از سال ۸۶ تا ۹۱ برای 4 بار کلنگ‌زنی شد و در ‌‌نهایت جز نصب یک تابلو در محل، پیشرفت بیشتری را در پروژه شاهد نبودیم. شنیده‌ها حاکی از این است که این نیروگاه در آینده نزدیک با حضور وزیر نیرو وارد فاز اجرایی خواهد شد. 


آب مصرفی، کمتر از ۳۰ لیتر 

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی سبزوار واقع در منطقه داورزن چندین بار در دستور کار قرار گرفت اما فعالیتی انجام نشد تا اینکه در سال ۹۴ در ردیف اولویت‌ها قرار گرفت؛ سال ۹۵ موافقت صندوق توسعه برای تسهلات گرفته شد و در سال ۹۶ به دنبال اقدامات سرمایه‌گذار در برابر بانک عامل و صندوق توسعه، ال‌سی پروژه باز و سرمایه اولیه، نهایی شد. 

قرار بود با توجه به نهایی شدن کارهای پروژه اواخر سال گذشته مراسم کلنگ‌زنی با حضور وزیر نیرو انجام شود.
 به گفته نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی با توجه به فشردگی کار‌ها در اواخر سال، روزی که هماهنگ شده بود وزیر برای کلنگ‌زنی پروژه به شهرستان سفر کند جلسه هیات دولت برگزار شد و این موضوع به ابتدای سال ۹۷ موکول شد. در حال حاضر مسئولان در حال برنامه ریزی برای حضور وزیر نیرو در منطقه هستند تا به زودی عملیات این نیروگاه آغاز شود.  

«رمضانعلی سبحانی‌فر» می‌افزاید: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیون یورو در مدت زمان 5/2 سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
 در این مدت این پروژه برای ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت و بعد از احداث و بهره‌برداری نیز برای حدود ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.  سبحانی‌فر معتقد است این نیروگاه می‌تواند یکی از عوامل زیرساختی توسعه منطقه و تامین‌کننده برق صنایع منطقه و به خصوص صنایع مادر باشد. 

این پروژه با پیگیری‌هایی که در طول ۵ سال انجام شده، امروز به مرحله اجرایی رسیده است.   وی همچنین با اشاره به اینکه نیروگاه‌ها آب زیادی مصرف می‌کنند و منطقه سبزوار با کمبود آب مواجه است، می‌افزاید: نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار دارای سیستم‌های جدید و تکنولوژی پیشرفته است که کمتر از ۳۰ لیتر آب مصرف می‌کند. چاه آبی که در زمین نیروگاه است برای مجموعه کافی است و آب زیادی 
نیاز نیست. 


نمایندگان پیگیری نکردند

به گفته دیگر نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سبزوار طی ۲ هفته آینده با سفر هیئت دولت به استان خراسان رضوی و با حضور وزیر نیرو و معاون اول رئیس جمهور در شهرستان کلنگ زنی و وارد فاز اجرایی می‌شود.  «حسین مقصودی» می‌افزاید: اگر به هر دلیلی سفر رئیس‌جمهور به استان قطعی نشود در‌‌ همان مدت زمان اعلام شده با حضور وزیر نیرو، پروژه اجرایی می‌شود. 
وی با بیان اینکه این پروژه در مجلس هفتم کلنگ‌زنی و‌‌ رها شد معتقد است علت اجرایی نشدن پروژه تاکنون همراهی نکردن نمایندگان سبزوار در مجلس و پیگیری نکردن مدیران مربوطه است. 
مقصودی، تامین نشدن منابع مالی و ضمانت‌نامه برای دریافت وام از سوی پیمانکار پروژه را از دیگر دلایل تاخیر چندین ساله این طرح بیان کرد. 

به گفته وی، نیروگاه سبزوار با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از محل صندوق توسعه ملی در مدت ۲۲ ماه به بهره‌برداری می‌رسد. در ۲ سال اخیر پیگیری‌های زیادی برای به سرانجام رسیدن این پروژه انجام شد زیرا تا قبل از این مدت یک فرد پیگیر برای این طرح وجود نداشت. مقصودی علت تاخیر در کلنگ‌زنی پروژه که قرار بود اواخر سال ۹۶ انجام شود را همزمانی با استیضاح ۳ وزیر در مجلس می‌داند؛ اینکه نمایندگان شهرستان باید در آن جلسات حضور می‌داشتند و دولت و مجلس درگیر این موضوع بودند. 


حضور صنایع مادر در منطقه 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سبزوار نیز یکی از زیرساخت‌های توسعه منطقه را تامین حامل‌های انرژی و برق می‌داند که می‌تواند در ایجاد صنایع  مادر به منطقه کمک بسزایی کند. 
به گفته «علی امیدبخش» احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی در سبزوار یک فرصت ویژه برای شهرستان است که می‌تواند به عنوان یک زیرساخت، شرایط حضور صنایع انرژی‌بر در منطقه را بیشتر از قبل فراهم کند.  وی با بیان اینکه در حال حاضر همه واحدهای صنعتی، تولیدی و شهرک‌های صنعتی از انرژی برق بهره‌مند هستند، می‌افزاید: با توجه به اینکه شهرک صنعتی شماره ۲ در حال تکمیل ظرفیت است باید به فکر جانمایی شهرک صنعتی شماره ۳ باشیم؛ یکی از مواردی که باید در این جانمایی در نظر داشته باشیم نزدیک بودن به حامل‌های انرژی است.  به گفته امیدبخش، برای ورود یک صنعت مادر به شهرستان نخستین مساله‌ای که مورد طرح و بررسی قرار می‌گیرد حامل‌های انرژی و برق منطقه است؛ احداث و وجود نیروگاهی در این ابعاد می‌تواند نقش بسزایی در ورود صنایع مادر به شهرستان و به دنبال آن توسعه صنعتی شهرستان به همراه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید