• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12360
+
-

بازگشت پرتاب‌گر

بازگشت پرتاب‌گر

نیلوفر حامدی|  وقتی دیسک را پرتاب می‌کند، با فریاد از آن می‌خواهد که بیشتر برود، آن‌قدر داد می‌زند که کل استادیوم به خنده می‌افتند. این شگرد اوست که البته گاهی وقت‌ها دیسک پرتاب شده به حرف او گوش نمی‌دهد و نه تنها رکوردش را نمی‌زند که او را با ناکامی هم روبه‌رو می‌کند؛ مثل 6سال اخیر که بسیاری مخصوصا بعد از اینکه در المپیک ریو از او ناامید شده بودند. احسان حدادی بعد از المپیک لندن که به مدال نقره رسید و تک مدال طلای اینچئون تا امروز تقریبا در هیچ مسابقه مهمی نتوانست به رکوردهای خودش هم نزدیک شود اما شاید احسان حدادی حالا فهمیده به جای فریاد بعد از پرتاب باید روی تکنیک‌هایش کار کند و همین کار را با مربی آمریکایی‌اش کرده؛ او حالا به مسابقات بازگشته است با رکوردی بسیار بالاتر از حد تصور.
    از 19 تا 33 سالگی
بیش از 10سال از نخستین مدال پر سر و صدایش گذشته است. در سال2004 وقتی در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا طلایی شد و در مسابقات جهانی هم توانست برنز بگیرد، همان موقع خیلی از کارشناسان او را امید آینده دوومیدانی ایران معرفی کردند. امیدی که درخشید در ادامه طلای مسابقات قهرمانی آسیا سال2005 و بعد از آن هم طلای بازی‌های آسیایی2006 را گرفت تا بعد 32سال دوومیدانی ایران را در این رقابت‌ها صاحب مدال کند. در شرایطی که همه اهالی این رشته معتقد بودند احسان با این روند مدال المپیک پکن را کسب می‌کند او با رکوردی ضعیف و دور از انتظار هفدهم شد اما دست از تمرین برنداشت. در بازی‌های آسیایی گوانگژو نقره و سال بعدش در رقابت‌های جهانی برنز گرفت و دوباره خبر از رکوردهای خوبش در تمرینات شنیده می‌شد تا اینکه بالاخره توانست در المپیک لندن روی سکو برود و با رکورد 98/66 مدال نقره را از آن خود کند. مدالی که در بازی‌های آسیایی2014 به طلا تبدیل شد تا نوار موفقیت‌های این ستاره بدون توقف به مسیرش ادامه دهد. اما بعد همین میدان بود که ایجاد برخی حواشی حدادی را از روزهای خوبش دور کرد. او در مسابقات قهرمانی آسیا2013 غایب بود و مدتی خبرهای خوبی از او شنیده نمی‌شد تا اینکه مجددا تمریناتش را آغاز کرد و توانست طلای قهرمانی آسیا سال2015 را از آن خود کند. اما هنوز احسان با رکوردهای طوفانی‌اش فاصله داشت. مصدومیت کهنه‌ای همراهش بود و هنوز هم حواشی قبلی تمام نشده بود و احسان با کوله باری از نارضایتی راهی المپیک ریو شد. میدانی که جز رکورد و عملکردی نامطلوب هیچ چیز دیگری برایش نداشت. او اما همان روز اعلام کرد که دوبار به‌میدان برمی‌گردد. برای همین به محض برگشت درمانش را آغاز و پس از آن تمریناتش را استارت زد. در مسابقات قهرمانی آسیا با رکورد 54/64 طلایی شد اما در مسابقات جهانی لندن نتوانست آنچنان نتیجه قابل قبولی کسب کند. زمستان پیش بود که مربی آمریکایی‌اش به ایران آمد و آنها برای آغاز تمرینات و اردو به آمریکا رفته‌اند. حدادی که بارها گفته بود دوباره روزهای خوبش را تکرار می‌کند در دو روز گذشته و در مسابقات آمریکا در حالی که «دانیل استال» سوئدی و «هارتینگ» آلمانی نیز حضور داشتند  رکورد 04/67 را ثبت کرد و قهرمان شده است.
    اردوی پرخرج و برگ برنده حدادی
رقمی که فدراسیون دوومیدانی برای حدادی خرج می‌کند را تقریبا همه اهالی این رشته می‌دانند. 20هزار دلار در ماه هزینه‌ای است که بابت مربی، کمپ، رفت و آمد، تغذیه، مکمل‌ها و... از سوی فدراسیون برای احسان خرج می‌شود. یعنی به قیمت رسمی دلار که بانک مرکزی اعلام کرده است چیزی در حدود ماهی 84میلیون تومان در ماه؛ اقدامی که باعث شده ملی‌پوش و فدراسیون بدون هیچ تنشی با هم همکاری کنند و از طرف دیگر سطح انتظارات را هم از احسان بالا می‌برد. مک ویلکینز به‌عنوان مربی حدادی تا به امروز تاثیر خوبی روی او داشته و از طرف دیگر حدادی بعد از برطرف شدن کامل مصدومیت به خوبی توانسته پله پله خود را به رکوردهای بهتر نزدیک کند. نکته جالب اینکه حدادی در مصاحبه بعد از قهرمانی‌اش از حمایت‌های حسین توکلی وزنه‌بردار قهرمان المپیک سیدنی تشکر کرد. همه از دوستی این دو نفر و البته کمک‌های توکلی به احسان مطلع هستند. حتی بعد از مسابقات قهرمانی آسیا و طلایی شدن حدادی، او از فدراسیون برای توکلی درخواست پاداش کرده بود و وقتی جواب منفی شنید مدتی روابطش با مدیران فدراسیون قطع شد. در حالی که در قرارداد توکلی بندی درباره پاداش وجود نداشت و او حقوق ماهانه‌اش را که مبلغ بالایی هم بود دریاقت می‌کرد. حالا شاید این تشکر ویژه به‌واسطه همان روزها باشد. در هر حال در شرایطی که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد مرد المپیکی دوومیدانی ایران بتواند دوباره قدرت نمایی کند او این کار را کرد تا کماکان داستان او و مدال ها و قهرمانی‌هایش ادامه داشته باشد.
    کیهانی: حدادی در توکیو مدال بگیرد
شاید خیلی‌ها منتظر رکوردهای جدید حدادی در آمریکا نبوده اند؛ این روند در حالی صورت گرفته که تمام غول‌های پرتاب دیسک در این مسابقات حضور داشته‌اند. شاید همین مساله خیلی زود مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی را در گفت‌و‌گو با همشهر‌ ورزشی به این مساله رسانده است که حدادی باید در المپیک توکیو مدال بگیرد. این مساله می‌تواند به‌عنوان یک هدف مهم مورد توجه حدادی و فدراسیون باشد. او می‌گوید: «همه می‌دانند رکوردی که در حال حاضر حدادی ثبت کرده رکورد بسیار خوبی است. موضوع خوشحال کنده تر این است که اگر همین روند را ادامه دهد و از همه مهم تر در طول تمریناتش با آسیبی مواجه نشود کارشناسان و مسئولان تیم‌های ملی تخمین زده‌اند که می‌تواند رکورد بهتری را هم در ادامه رقابت‌هایش ثبت کند. اتفاقی که می‌تواند در آینده و روی عملکردش در مسابقات بعدی و حتی المپیک توکیو تاثیر بگذارد. احسان در حال حاضر با یکی از بهترین مربیان دنیا کار می‌کند. از سمت فدراسیون حمایت می‌شود و شرایط خوبی در تمریناتش دارد. ادامه همین مسیر و البته بهبود روزانه رکوردها همه را خوشحال کرده است و با این شرایط مدال جاکارتا که هیچ، مدال المپیک هم برایش چندان دور نیست.» کیهانی اما در ادامه گفت‌و‌گوی خود با همشهری‌ورزشی با اشاره به دوران افت حدادی می‌گوید: «در روزهایی که خیلی‌ها ناامید بودند و با انرژی منفی می‌گفتند دیگر روزهای طلایی احسان تکرار نمی‌شود ما پشت ورزشکار ملی‌مان ایستادیم، حمایتش کردیم چون می‌دانستیم این‌طور نیست. در طرف مقابل خود احسان هم تلاش کرد، مصدومیت را پشت‌سر گذاشت، تمرین کرد و حالا همه از نتیجه خوشحال هستند. هدف فدراسیون هم برای این هزینه‌ها و تلاش‌ها نه جاکارتا که میدان‌های بزرگ‌تر جهانی و در نهایت المپیک توکیو است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید