• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12356
+
-

جنگ میزبانی

جنگ میزبانی

در لحظه نواخته‌شدن سوت پایان داور در پایان بازی امروز، هیچ نتیجه‌ای وجود ندارد که صعود پرسپولیس از گروه آسیایی‌اش را به‌خطر بیاندازد اما سرنوشت آینده قرمزها در ادامه این جام، به نتیجه دیدار با حریف قطری بستگی خواهد داشت. سرخپوشان این اواخر چندان امیدوارکننده ظاهر نشده‌اند. آنها برای شکست‌دادن پدیده رنج کشیدند و در جدال با پسران مهدی تارتار، به سختی از شکست گریختند اما برای صدرنشینی در گروه، باید کیفیتی در حد و اندازه‌ بهترین روزهای‌شان داشته باشند. به دست آوردن 10امتیاز از 5بازی آسیایی، صعود پرسپولیس را قطعی کرده اما این تیم برای سرگروه‌شدن چاره‌ای به‌جز شکست دادن السد قطر و 13امتیازی‌شدن در جدول ندارد. اگر پرسپولیس در آخرین مسابقه السد قطر را با ژاوی، پورعلی‌گنجی و بغداد بونجاح شکست بدهد، تیم اول گروه خواهد شد. به احتمال بسیار زیادی سرگروهی، پرسپولیس را در مقابل الجزیره امارات قرار می‌دهد و دوم شدن، قرمزها را به مسابقه با الاهلی عربستان می‌فرستد. الاهلی تنها در شرایطی صدرنشینی را از دست می‌دهد که در دیدار آخر با الجزیره شکست بخورند. اتفاقی که در هیچ‌کدام از 5دیدار قبلی برای این تیم رخ نداده است. کلیدی‌ترین تفاوت مسابقه دادن با الاهلی و الجزیره برای سرخپوشان، بازی در زمین بی‌طرف‌ است. آنها در صورت رویارویی با تیم عربستانی، از میزبانی در آزادی محروم می‌شوند و باید درست مثل فصل گذشته در کشور سوم بااین تیم مسابقه بدهند. در صورت مواجهه با الجزیره امارات اما دیگری خبری از ورزشگاه بی‌طرف نیست و برانکو می‌تواند روی تماشاگران پرشمار تیمش نیز حساب کند. الجزیره تیم هفتم جدول امارات با یک خط دفاعی کاملا ضعیف است. آنها در خط حمله نفرات خوبی در اختیار دارند اما در دفاع، هنوز نتوانسته‌اند ضعف‌های پرشمارشان را کاهش بدهند. مبارک بوصفا مراکشی و رومارینیو، سرشناس‌ترین مهره‌های خارجی این تیم به‌شمار می‌روند. الاهلی اما در جایگاه دوم جدول لیگ عربستان جای گرفته و تنها به‌خاطر یک‌امتیاز، جنگ قهرمانی را به الهلال باخته است. این تیم با 59گل زده با فاصله بسیار زیاد صاحب بهترین خط حمله فوتبال عربستان شده و در دفاع نیز تنها بیشتر از الهلال گل دریافت کرده است. این تیم در 14بازی اخیر خود در مقابل تیم‌های ایرانی فقط دوبار بازنده بوده است. نماینده عربستان از عمر سوما در آسیا استفاده نمی‌کند اما لئوناردو و محمد بن‌عمر، ستاره‌های خارجی تاثیرگذار الاهلی هستند.
 صعود به‌عنوان تیم اول گروه، تنها انگیزه سرخ‌ها برای برنده‌شدن در مسابقه عصر امروز نیست. تیم ایوانکوویچ در جدال رفت در قطر تحقیر شده و حالا به آب‌و‌آتش خواهد زد تا این خاطره تلخ را به فراموشی بسپارد. در ترکیب تیم قهرمان لیگ‌برتر ایران در دوئل امروز، خبری از «پسران برانکو» نخواهد بود. محسن ربیع‌خواه بعد از پارگی رباط صلیبی‌اش در برابر پارس جنوبی جم برای چند‌ماه خانه‌نشین شده و فرشاد احمد‌زاده نیز به‌دلایل انضباطی حداقل در شرایط فعلی در لیست سیاه پرفسور قرار گرفته است. حتی در غیاب این دو‌هافبک، بعید به‌نظر می‌رسد جایی برای محسن مسلمان و احمد نوراللهی در ترکیب ثابت پرسپولیس باز شود. به احتمال بسیار زیاد از حسین ماهینی در کنار کمال‌الدین کامیابی‌نیا به‌عنوان زوج هافبک دفاعی استفاده می‌شود و بشار رسن و وحید امیری نیز در دو‌جناح خط هافبک قرار می‌گیرند. این پرستاره‌ترین پرسپولیس ممکن نیست اما هنوز هم داشته‌های مرد کروات برای رقم زدن یک پیروزی دلچسب کافی به‌نظر می‌رسند.
بر خلاف پرسپولیس، السد در کورس قهرمانی لیگ شکست خورده اما این تیم از پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای رسیدن به یک نتیجه رویایی در آسیا برخوردار است. سفیدها در ایده‌آل‌ترین شرایط روحی به ایران سفر کرده‌اند. آنها این هفته 9بار دروازه الخریطیات را باز کرده‌اند و با این نتیجه روحیه‌بخش، آماده تثبیت صدرنشینی در آسیا هستند. السد یکی از آماده‌ترین تیم‌های حال‌حاضر غرب آسیا به‌شمار می‌رود اما همچنان شباهتی به یک تیم شکست‌ناپذیر ندارد. این تیم در ماه‌های گذشته به الخور باخته و در نبرد با ام‌صلال 10نفره نیز طعم شکست را چشیده است. شکست خوردن در زمین نسف قارشی، نشان می‌دهد که السد با همه ویژگی‌های جالب‌توجه‌اش، آسیب‌پذیر است. دبل‌شدن در جدال با الدوحیل و واگذار کردن جنگ قهرمانی به این حریف با اختلاف 11امتیازی، به‌وضوح ثابت می‌کند که السد بهترین تیم حال‌حاضر فوتبال قطر نیست. بااین وجود نباید فراموش کرد که افت السد از زمان شروع مصدومیت ژاوی شکل گرفت و بازگشت این سوپراستار، دوباره تیم را به‌وضعیت مطلوب بازگرداند. مهار ژاوی و بغداد بونجاح، کلیدی‌ترین ماموریت مردان دفاعی پرسپولیس در بازی حساس و تعیین‌کننده امروز خواهد بود.
پرسپولیس در آسیا، دو شخصیت کاملا متفاوت را به نمایش گذاشته است. کیفیت قرمزها در دیدارهای خانگی و بازی‌های خارج از خانه، به اندازه‌ای متفاوت بوده که انگار دو‌تیم متفاوت در این جدال‌ها به‌میدان رفته‌اند. تیم پروفسور در دو بازی خانگی آسیایی 5گل به‌ثمر رسانده و دو کلین‌شیت را پشت‌سر گذاشته است. آنها در 3مسابقه خارج از خانه اما 3گل دریافت کرده‌اند و تنها دوبار توانسته‌اند دروازه رقبا را باز کنند. قهرمان لیگ‌برتر، سوخت لازم برای صعود آسیایی را به کمک تماشاگرانش تامین کرده و در رویارویی امروز با السد قطر بیشتر از هر زمان دیگری به حضور هوادارها نیاز خواهد داشت. تیم قطری در زمین، منظم‌تر، آماده‌تر، پرمهره‌تر و خطرناک‌تر به‌نظر می‌رسد اما شاید اتمسفر سکوها، معادلات این بازی را به هم بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید