• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12344
+
-

گوجه‌کاران زیان برداشت می‌کنند

برداشت گوجه در 13 هزار و 250 هکتار از زمین‌های جنوب کرمان در حالی آغاز شده که همین ابتدای فصل، محصول روی دست کشاورزان مانده است

کرمان
گوجه‌کاران زیان برداشت می‌کنند

امیررضا محمودی | کرمان - خبرنگار:

 افت شدید قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در جنوب کرمان هزاران کشاورز را در این منطقه به مرز ورشکستگی کشانده است تا جایی که مردم حتی توان برداشت محصول از زمین‌های کشاورزی را هم ندارند. چند ماه قبل بود که قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، مشهد و تبریز به 10 هزار تومان رسید، اما حالا در ابتدای فصل برداشت، گوجه در مزارع جنوب کرمان و شمال هرمزگان مانده و خودروهای مملو از محصول برداشت شده هم در مسیر رودبار به جازموریان متوقف شده‌اند.

هرچند این توقف نوعی اعتراض به قیمت پایین خرید تضمینی است، اما کشاورزان جنوب کرمان چاره دیگری هم ندارند. قیمت اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی هزینه تولید محصول را جبران نمی‌کند و بسیاری از کشاورزان ترجیح داده‌اند از گوجه‌های روی زمین مانده برای تغذیه دام‌هایشان استفاده کنند و حداقل پول علوفه ندهند.

اتفاقی که 2 دهه تکرار شد

افت قیمت محصول کشاورزی در جنوب کرمان مربوط به امسال نیست و از 2 دهه پیش همزمان با برداشت محصول کشاورزی و با حضور دلال‌های غیربومی شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که گاهی قیمت جعبه از محصولی که در آن قرار گرفته است هم بیشتر می‌شود.  هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در حال حاضر در مزارع 200 تومان خریداری می‌شود در حالی که در همین زمان در شهرهای مصرف‌کننده قیمت محصول تا 2 هزار و 500 تومان هم به فروش می‌رود. کامیون‌داران برای انتقال محصول در ازای هر تن 300 هزار تومان دریافت می‌کنند. نرخ دستمزد کارگران هم افزایش یافته است و حالا کشاورزان حتی نمی‌توانند هزینه‌ وام‌های کشاورزی، بذر، کود، سم و آب را پرداخت کنند.

محصول از دست می‌رود

محمد یکی از این کشاورزان است که می‌گوید: در قالب طرح استمرار و برای تامین نیاز بازار داخلی گوجه کاشته‌ایم، اما مسئولان برای بازاریابی محصول کاری نمی‌کنند. یک کشاورز محلی که نمی‌تواند سراغ تجار خارجی برود. این‌که ما سهمی از بازار کشورهای خلیج فارس داشته باشیم، انتظار زیادی نیست. از جنوب کرمان تا کشورهای خلیج فارس 3 ساعت فاصله است.
وی می‌افزاید: تره‌بار دوبی، قطر و عمان هر روز از آمریکای ‌جنوبی و کشورهای آفریقایی و پاکستان با هواپیما وارد می‌شود، اما محصول‌ ما که همسایه این کشورها هستیم با کیفیت بسیار بهتر از بین می‌رود یا سودش به جیب دلال‌ها می‌رود و با آن‌ها برخورد نمی‌شود.

قیمت پایین خرید تضمینی

 فرماندار رودبار جنوب اما از آغاز خرید تضمینی محصول گوجه‌فرنگی در شهرستان‌های کهنوج و رودبار خبر می‌دهد و می‌گوید که با شروع برداشت در 5 شهر دیگر جنوب کرمان یعنی جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، قلعه گنج و منوجان گسترش می‌یابد. ابوذر عطارپور وزیری از قیمت 370 تومان برای خرید هر کیلوگرم گوجه فرنگی یاد می‌کند که کشاورزان کرمانی آن را بسیار پایین می‌دانند.  زهرا امینی یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که به همراه همسرش زمینی را اجاره کرده و با دریافت وام گوجه و هندوانه کاشته. او می‌گوید: قیمت خرید توافقی محصول 370 تومان است در حالی که سال گذشته حداقل در مقطعی ما محصول را تا 700 تومان فروختیم و این قیمت‌های 200 و 370 تومانی دردی از ما دوا نمی‌کند.

نماینده کهنوج،‌قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب که پنج شهرستان جنوبی استان کرمان را تشکیل می‌دهند،  به همشهری می‌گوید: مسئولان باید خود را برای افت قیمت آماده می‌کردند، زیرا هر سال این مشکل تکرار می‌شود.
احمد حمزه با بیان این‌که قیمت به حدی افت کرده است که برخی کشاورزان با انباشت گوجه در مزارع مواجه شده‌اند، می‌افزاید: فعلا برداشت گوجه از رودبار شروع شده و به تدریج در سایر شهرستان‌ها هم آغاز می‌شود و قطعا مشکلات را افزایش می‌دهد. 

کشاورزان صبور باشند

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان همشهری می‌گوید: افت قیمت محصولات کشاورزی پیش از آغاز برداشت گوجه در جنوب کرمان به دلیل برداشت این محصول در هرمزگان و سیستان ‌و بلوچستان اتفاق افتاد. 
سید یعقوب موسوی این مشکل را ناشی از رعایت نکردن الگوی کشت و تطابق نداشتن عرضه و تقاضا می‌داند و از کشاورزان می‌خواهد کمی صبور باشند و محصول را به مراکز خرید تحویل دهند و با قیمت پایین به دلال‌ها نفروشند. 
سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در جنوب کرمان 13 هزار و 250 هکتار و میانگین تولید محصول در این بخش، 400 هزار تن است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید