• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12337
+
-

نورپردازی در تهران قانونمند می‌شود

شهر
نورپردازی در تهران قانونمند می‌شود

شهرهای ما از لحاظ نورپردازی نیاز به وضعیت مناسب‌تری دارند تا مناظر شب، زیباتر دیده شوند. بسیاری از زیبایی‌های بصری در ساعات شب با استفاده از نورپردازی‌های شهری به جاذبه‌های ارزشمند چه در مراکز شهری و چه در نواحی تاریخی شهرها تبدیل می‌شوند، بنابراین زندگی شبانه پویا و سرزنده در مراکز شهری یکی از ویژگی‌های بارز شهرهای موفق دنیاست به همین منظور و برای دستیابی به این هدف، طرح جامع نورپردازی شهری مورد تاکید قرار گرفته است. طرح جامع نورپردازی در هر شهر باتوجه به ویژگی‌های شهر و فقط مخصوص آن شهر تهیه می‌شود و این بدان معنی است که طرح جامع نورپردازی برای یک کلانشهر با یک شهر متوسط یا کوچک متفاوت است و بر مبنای ویژگی‌های طبیعی و مصنوعی آن شهر تهیه می‌شود.

عناصر طبیعی در این طرح‌ها شامل توپوگرافی‌ها، نشانه‌های طبیعی، حوزه‌های خاص طبیعی و ... از عناصری هستند که باعث تمایز بیشتر میان شهرها و به تبع آن طرح جامع نورپردازی در آنها می‌شوند که از اهمیت بالایی برخوردارند. عوامل و عناصر مصنوع مانند فضاهای شهری، ورودی‌ها، مسیرها و گره‌ها، بافت‌های تاریخی، نشانه‌های مصنوع، حوزه‌های خاص مصنوعی و ... نیز از موارد متمایزکننده شهرها هستند. ضرورت توجه به این عوامل به همراه استخوان‌بندی شهرها و سلسله‌مراتب فضایی میان آنها سبب می‌شود طرح جامع نورپردازی برای هر شهر مخصوص آن شهر تهیه شود. همچنین در تهیه طرح جامع نورپردازی باید درنظر گرفت که فضا شهری و عناصر شهری همواره زیرمجموعه‌ای از یک کل بزرگ‌تر یعنی همان شهر هستند.

سال 1394شورای شهر، طرح جامع روشنایی و نورپردازی فضاهای شهری را در دستور کار قرار داد. در این مصوبه، سازمان زیباسازی شهر تهران ماموریت یافت با 2هدف «رفع معضل کم‌نوری پایتخت» و همچنین «تامین نور محیط‌های تفریحی و عمومی برای حضور شهروندان در ساعات پایانی شب» طرحی جامع برای منظر شبانه شهر تدوین کند تا با اجرای آن و نورپردازی هماهنگ سطوح شهری در مناطق بیست‌ودوگانه، زمینه «زیست در شب» برای پایتخت‌نشینان فراهم شود.

 شورای چهارم کلیات این طرح را تصویب کرد و اکنون در آستانه سومین سال، نقشه جامع نور شهر تهران تدوین شده و در مراحل تصویب نهایی قرار دارد. در این نقشه جامع به انواع مکان‌ها و چگونگی نورپردازی‌ آنها توجه شده است. بخشی از این نقشه جامع، شامل لایحه‌ای خواهد شد که درصورت تصویب در شورای شهر تهران، ساختمان‌های 6طبقه و بالاتر موظف به نورپردازی خواهند شد و تنها درصورت ارائه و تصویب طرح نورپردازی، پایان کار دریافت خواهند کرد؛ شبیه همان قانونی که از 3سال قبل در مورد نمای ساختمان‌ها به اجرا درآمد و تلاش کرد کیفیت طراحی نما را ارتقا دهد. حامد رضایی- معاون فنی سازمان زیباسازی شهر تهران- به همشهری می‌گوید: «این لایحه در نیمه اول سال‌جاری برای بررسی و تصویب تقدیم شورای شهر خواهد شد».

تعدادی از مکان‌های مهم نورپردازی شده تهران در سال‌های اخیر

این خبر را به اشتراک بگذارید