• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122888
+
-

تور منطقه‌ای ظریف در قفقاز

دیپلماسی
تور منطقه‌ای ظریف در قفقاز


  وزیر خارجه که عازم یک تور منطقه‌ای شده در نخستین مقصد در باکو با رئیس‌جمهور آذربایجان و دیگر مقامات این کشور دیدار کرد. این نخستین سفر ظریف به آذربایجان پس از جنگ اخیر در قره‌باغ به شمار می‌رود. وزیر خارجه قرار است در ادامه تور منطقه‌ای خود سفری هم به ایروان پایتخت ارمنستان داشته باشد.
محمدجواد ظریف در پایان سفر دو روزه خود به آذربایجان و پس از دیدار با مقامات ارشد این کشور در جمع خبرنگاران با مثبت خواندن نتایج سفر خود گفت: سفر به آذربایجان شروع یک سفر منطقه‌ای در حوزه رایزنی در مورد روش‌های تقویت صلح و ثبات در منطقه و همچنین گسترش روابط دوجانبه است.
وی دیدار خود با رئیس‌جمهور آذربایجان را بسیار مهم و مفید خواند و یادآور شد: در این دیدار در ارتباط با ابتکار منطقه‌ای و روش‌های همکاری در حوزه‌های مختلف به‌صورت چندجانبه در این منطقه استراتژیک و همکاری در حوزه‌های دیگر ازجمله انرژی با همکاری دیگر کشورها که منجر به تقویت صلح و ثبات در منطقه شود، رایزنی کردیم. ظریف گفت: در ارتباط با همکاری‌های دوجانبه نیز که در کمیسیون مشترک 2 کشور تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده بود صحبت‌های خوبی انجام شد. همچنین در مورد بازسازی مناطق آزاد شده رایزنی کردیم. امیدواریم در این زمینه‌ها شاهد همکاری هرچه بیشتر 2 کشور در جهت تامین منافع ایران و آذربایجان باشیم.
ظریف به موضوع همکاری‌های چندجانبه در منطقه و اهمیت این مسئله برای ایران اشاره کرد و گفت: در جریان سفر به روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه در زمینه همکاری‌های 6 جانبه و دیگر همکاری‌های منطقه‌ای صحبت و رایزنی خواهیم کرد.
محمد جواد ظریف، در نخستین دیدار خود در باکو با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار کرد و پیروزی‌های اخیر این کشور را تبریک گفت.
ظریف با استقبال از طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و همکاری در همه زمینه‌هایی که به برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه بینجامد را اعلام کرد. ظریف با اشاره به برگزاری چهاردهمین دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی 2 کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت فعال در بازسازی مناطق آزاد شده خصوصا در زمینه‌های ساخت و ساز، صدور خدمات فنی - مهندسی، برق و انرژی، کشاورزی، کشت فرا سرزمینی، مین‌روبی، بازسازی مساجد و بناهای تاریخی را اعلام کرد.
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع ایران در تحولات اخیر در منطقه، از سطح همکاری‌های فی‌مابین ابراز خرسندی کرد.
او با برشمردن پروژه‌های اقتصادی بین 2 کشور، از حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره‌باغ استقبال کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان، با جیحون بایرامف، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درخصوص موضوعات مهم مورد علاقه 2 کشور در حوزه‌های مختلف دوجانبه و منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
ظریف با اعلام اینکه سقفی برای همکاری‌های فی‌مابین قائل نیستیم آمادگی همه‌جانبه بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران برای حضور فعال در پروژه‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان را اعلام کرد و برقراری آرامش در منطقه را فرصت بزرگی برای همکاری‌های 2 کشور در زمینه ترانزیت و فعال‌سازی‌ کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب دانست.
ظریف قرار است در ادامه سفر منطقه‌ای خود به روسیه، ارمنستان و گرجستان و احتمالا ترکیه برود و با مقامات این کشورها رایزنی کند.
سفر ظریف به روسیه سی‌و‌دومین سفر او از زمان تصدی وزارت خارجه و پنجمین سفر او به روسیه در یک سال اخیر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید