• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122795
+
-

سرگردانی گارد ملی در واشنگتن

سربازان مسئول حفاظت از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آمریکا از ساختمان کنگره به یک گاراژ منتقل شدند

سرگردانی گارد ملی در واشنگتن

انتشار تصاویری از سرگردانی هزاران نیروی گارد ملی آمریکا در پارکینگ یک مرکز قضایی در اطراف ساختمان کنگره، واکنش منفی مردم و مسئولان این کشور را به‌دنبال داشته است. این سربازان برای برقراری امنیت مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید این کشور، از 50ایالت آمریکا به پایتخت گسیل شده بودند. در این تصاویر، تعداد زیادی سرباز به‌صورت نشسته یا خوابیده روی زمین دیده می‌شوند؛ برخی خود را در پتو پیچیده بودند و برخی ازآنها ماسک به‌صورت نداشتند. این در حالی است که گفته می‌شود تست کرونای تعدادی از سربازان مثبت بوده است. تا روز چهارشنبه اول بهمن که مراسم تحلیف جو بایدن برگزار شد، چند بخش از ساختمان کنگره برای استراحت و تغییر شیفت سربازان درنظر گرفته شده بود. اما صبح پنجشنبه از سربازان خواسته شد که ساختمان را ترک کنند و به گاراژی در نزدیکی کنگره بروند که امکانات گرمایشی و رفاهی مناسبی نداشت. یکی از سربازان به سی‌ان‌ان گفته است: «احساس می‌کنیم که به ما خیانت شده است. تا یک روز قبل همه‌‌چیز خوب بود و نمایندگان با ما عکس می‌گرفتند، اما به محض اینکه مراسم در آرامش و امنیت برگزار شد و دیگر نیازی به نیروهای حفاظتی نبود، ما را به گوشه یک گاراژ فرستادند.»  حدود 26هزار سرباز از 50 ایالت برای برقراری امنیت مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا با توجه به خطرات امنیتی و ترس از آشوب مجدد بعد از حمله طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کپیتال در 6ژانویه (17دی) از روزها قبل با هواپیما و اتوبوس به پایتخت آمده بودند. در نهایت این مراسم در آرامش نسبی و با دستگیری تعداد کمی به پایان رسید. این نیروهای امنیتی در سرتاسر پایتخت آمریکا پراکنده شده بودند تا به برقراری امنیت در ساختمان کنگره، اماکن تاریخی، ورودی‌های مترو و مرکز شهر که از روزها قبل از مراسم تحلیف به حالت تعطیلی درآمده بود، کمک کنند.

واکنش مقام‌های آمریکا
تصاویر استراحت سربازان در گاراژ، باعث اعتراض نمایندگان کنگره از هردو جناح شده است. تیم رایان، نماینده دمکرات کنگره گفته که دلیل این تصمیم باید مشخص شود. جو بایدن نیز ناراحتی خود را از رفتاری که با سربازان شده به دنیل هوکانسون، رئیس گارد ملی آمریکا اعلام کرد. چاک شومر، رهبر اکثریت سنا که جمعه به دیدار سربازان رفته بود، به سی‌ان‌ان گفت که اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی دوباره تکرار شود. در نهایت، پنجشنبه شب سربازان از گاراژ به مرکز ملاقات ساختمان کنگره منتقل شدند. جایی که جیل بایدن، همسر جو بایدن، به دیدارشان رفت و از آنها برای حفاظت از خانواده‌اش تشکر کرد.
دفتر گارد ملی آمریکا اعلام کرده که انتقال سربازان به گاراژ به دستور مقام‌های پلیس کنگره انجام شده است. اما پلیس گفته آنها از سربازان نخواسته‌اند که محوطه را ترک کنند. با این حال، 2افسر پلیس کنگره که نخواستند نامشان منتشر شود، اعلام کردند که مقام‌های رده بالای پلیس این دستور را داده‌اند. روز جمعه، گارد ملی و پلیس کنگره در بیانیه مشترکی اعلام کردند که «فضای مناسبی» درون محوطه کنگره برای استراحت سربازان در حال انجام وظیفه فراهم کرده‌اند. براساس این بیانیه، برای سربازانی که ماموریتشان تمام‌شده نیز هتل و محل اقامت مناسب درنظر گرفته شده است.

بازگشت سربازان
سرویس اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که وضعیت امنیتی ویژه برای برگزاری مراسم سوگند بایدن به‌صورت رسمی ظهر پنجشنبه به پایان رسید. گاردین در گزارشی نوشت که بیش از 15هزار سرباز گارد ملی طی 5 تا 10روز آینده در حال آماده شدن برای ترک واشنگتن هستند. دفتر گارد ملی آمریکا گفته که ممکن است فرستادن همه سربازان به خانه‌هایشان چند روزی طول بکشد. نیروهای امنیتی باید تجهیزات خود را تحویل بدهند، برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند و تست کرونا بدهند. گفته شده از حدود 26هزار سرباز که به پایتخت آمده بودند، 10هزار و 600نفر همچنان در آماده‌باش هستند.
برخی مقام‌های امنیتی در واشنگتن خواستار ادامه حضور سربازان گارد ملی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود 7هزار سرباز تا پایان ‌ماه جاری میلادی (هفته آینده) همچنان در خیابان‌ها بمانند. یک هفته پیش نیز انتشار تصاویری از سربازان گارد ملی آمریکا در حال استراحت در ساختمان کنگره خبرساز شده بود. سخنگوی گارد ملی سپس اعلام کرد سربازانی که خواب بودند در حال ماموریت نبودند و بین شیفت‌هایشان استراحت می‌کردند.

هزینه مراسم تحلیف
معمولا مراسم معارفه رؤسای جمهور در آمریکا حدود 100میلیون دلار هزینه دارد. اما امسال به‌دلیل شیوع کرونا و کاهش تعداد جمعیت شرکت‌کنندگان از ابتدا پیش‌بینی می‌شد که هزینه‌ها کمتر باشد. تا پیش از حادثه حمله هواداران ترامپ به کنگره یعنی دقیقا 2هفته پیش از مراسم تحلیف، هزینه‌ها حدود 45میلیون دلار تخمین زده می‌شد. اما با توجه به ضرورت افزایش تدابیر امنیتی به‌نظر می‌رسد مخارج دولت آمریکا برای برگزاری این مراسم بیشتر از میزان گفته ‌شده بوده است. هنوز رقم دقیق هزینه‌های مراسم سوگند بایدن که از محل مالیات و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود، اعلام نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید