• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122774
+
-

جایزه جهانی خشت طلایی به پایان پنجمین مرحله رسید

«خشت طلایی» در تقویم بین‌المللی قرار گرفت

محمد سرابی_خبرنگار

اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی با بهبود وضعیت ابتلا به کرونا، به‌صورت نیمه حضوری برگزار می‌شود. تهران تا‌کنون شاهد برگزاری 4دوره این جایزه از سال 1393بوده و جایزه امسال که تحت‌تأثیر بیماری کرونا با شعار «شهر سالم، اقدامات جهانی، اثرات جهانی» برگزار شد  به مرحله نهایی معرفی برگزیدگان رسیده است. این جایزه به گردآوری ایده‌های جهانی در حوزه پروژه‌های شهری و معماری می‌پردازد.
رئیس شورای سیاستگذاری جایزه جهانی خشت طلایی در نشست اطلاع‌رسانی این جایزه گفت:«خشت طلایی از جایزه‌هایی است که به‌دلیل برگزاری مداوم، قوام پیدا کرده امسال برای نخستین بار خشت طلایی در تقویم بین‌المللی قرار گرفته است. امید داریم که با برگزاری این برنامه‌ها اثر آن را در طبقه بندی‌های بین‌المللی برای تهران ببینیم. جوایز مشابه آن، مثل جایزه گوانجو هم در جهان مرسوم است و در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.»
 غلامحسین محمدی با گرامیداشت یاد مرحومه شیده لالمی روزنامه نگار همشهری، گفت: «نگاه داوران در این حوزه سختگیرانه است و پروژه‌هایی مورد توجه هستند که رویه‌ساز باشند و بتوانند زندگی بشر در شهرها را تغییر دهند. به هر حال کلانشهرها مشکلات یکسانی دارند و راه‌حل‌های آن برای همه کاربرد دارد. ما در جشنواره به‌دنبال بهترین راه‌حل‌ها هستیم.» 
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران درباره آثار دریافتی گفت: «امسال ۵۴۱ اثر را دریافت کرده‌ایم که  245مورد آن داخلی و ۲۹۶ مورد خارجی است و آثار خارجی از ۱۹۴ شهر و ۵۸ کشور دریافت شده است. طبق محورهای هفت گانه بیشترین آثار و پروژه‌ها در معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی بوده که نشان‌دهنده رویکرد خشت طلایی است.» 
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری درباره فعالیت‌های دیپلماتیک شهرداری گفت: «دیپلماسی شهری نقش اثرگذاری نسبت به دیپلماسی عمومی داشته است. به‌عنوان مثال، ویدئو مپینگ و بیلبورد‌های «جان پدر کجاستی» برای حمله تروریستی در دانشگاه کابل تأثیر زیادی در روابط 2 کشور ایران و افغانستان داشته است. هنگامی که بیماری کرونا در شهر ووهان چین شروع شد، ویدئو مپینگ مشابهی مورد توجه قرار گرفت و باعث قدردانی چینی‌ها از ما شد. آنها بعدا و به پاس این اقدام، اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا را به تهران فرستادند که با نظر ستاد ملی کرونا از آنها استفاده شد.»
وی افزود: «با ۵ شهر هم برای خواهرخواندگی مذاکره کرده‌ایم که یکی از آنها محقق شده. از سوی دیگر گفت‌وگو با شهرداران شهر‌های بزرگ جهان در دوران کرونا تهران را از انزوا نجات داد و نشان دادیم که بدون سفر خارجی  هم می‌توان ارتباط برقرار کرد.اگر گشایش‌های اقتصادی رخ بدهد می‌بینیم که این ارتباطات ایجاد شده چقدر به حل مسائل کلانشهر تهران کمک می‌کند.»
او در پاسخ به سؤالی درباره انتقال تجربه از طریق این جشنواره گفت: «انتقال تجارب به‌تدریج اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال، در زمینه آلودگی هوا با ژاپن اخیرا مراوداتی داشته ایم که دانش ما نسبت به منابع اصلی آلاینده را زیاد می‌کند و تجهیزاتی هم از سوی آنها ارائه شده است که به‌خاطر شرایط تحریم،  در واردات قسمتی از آنها به مشکل برخورده‌ایم.» مشاور شهردار با تأکید بر اینکه جشنواره‌ها و جوایز شهری پیامی را منتقل می‌کنند، گفت:« وقتی طرح‌های موفق را معرفی می‌کنید احتمال الگو برداری از آنها زیاد می‌شود. زمانی پل و اتوبان عملکرد برتر محسوب می‌شد، اما امروزه انسان محوری اهمیت پیدا کرده است و کار بیشتری در این حوزه انجام می‌شود. به همین دلیل بسیاری از اقدامات شهرداری تهران مانند سامانه «تهران من» در شهر‌های دیگر کشور هم الگو‌برداری شد.» 

انتقال تجربیات بین‌المللی
معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست گفت: «یکی از اصلی‌ترین کارکردهای رویدادهای بین‌المللی انتقال تجربیات و ایجاد فضای همکاری و مشارکت است.» 
زهیر صباغ پور، افزود: «خشت طلایی با پشتوانه‌ای که از سال۹۳ داشته است به برندی در حوزه بین‌الملل تبدیل شده و امسال هم با وجود مشکلات کرونا به‌صورت نیمه حضوری برگزار می‌شود. در ابتدا قرار بود مراسم اختتامیه مانند هر سال در آبان برگزار شود، اما به تأخیر افتاد و حالا که فرصتی پیش آمده است آن را در سالن برج میلاد برگزار می‌کنیم.»
او با اشاره به شعار «شهر سالم، اقدامات جهانی، اثرات جهانی» اظهار کرد: «برای پنجمین دوره تلاش کرده ایم تا جایگاه تهران را بازیابی کنیم. شهردار تهران، رئیس سازمان شهرها و حکومت‌های محلی متحد(UCLG) و همینطور نایب‌رئیس سازمان متروپولیس است که می‌توان از این فرصت استفاده کرد؛ زیرا شرایط خاص تهران قابلیت بین‌المللی شدن را دارد.» میثم بصیرت،نماینده هیأت داوران جشنواره نیز در این نشست گفت: «در شرایط تحریم حضور مدیریت شهری در فضای جهانی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و این جشنواره از روزگاری که نخستین دوره‌اش برگزار شد در تلاش بود تا زمینه ای برای اشتراک تجارب و دانش انباشته در شهرها   فراهم کند. دیدن تجربه دیگر شهر‌ها هم به مدیریت شهری ما کمک می‌کند.»  روز سه‌شنبه 7بهمن‌ماه مراسم پایانی جایزه خشت طلایی در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید