• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122332
+
-

روستاهای اطراف تهران، فضاهای بکری برای گردش‌های نیم‌روزه در روزگار کرونا و آلودگی هوا دارند

اینجا عمیق نفس بکش

اینجا عمیق نفس بکش


پرنیان سلطانی

این روزهای کرونایی، روزهای در خانه ماندن و سلامت ماندن است. اما به هر حال همه ما به کمی گردش ایمن هم نیاز داریم تا همزمان با جسم‌مان، از روحمان هم مراقبت کنیم. گردش‌های نیم‌روزه به مکان‌های باز و خلوت، بهترین گزینه برای تمدد اعصاب در روزهای پراسترس جدال با ویروس کروناست. ضمن اینکه در این روزهای آلودگی هوای تهران، این نقاط می‌توانند فضاهایی برای فرار از هوای آلوده هم به‌حساب بیایند؛ اماکنی که می‌توان در آنها به‌راحتی نفس عمیق کشید. اگر این روزها در حال تدارک گردش‌های نیم‌روزه و در عین حال کم‌خطر برای خودتان و خانواده‌تان هستید، این گزارش کمک‌تان می‌کند تا روستاهای زیبا و بکر اطراف تهران را بهتر بشناسید و در برنامه گشت و‌گذار نیم‌روزه‌تان، روی آنها هم حساب کنید.

آتشگاه
روستای زرتشتیان

تا از محدوده غرب تهران بیرون نیامده‌ایم، بد نیست سری هم به روستای آتشگاه بزنیم. این روستای کهن و تاریخی که گفته می‌شود از دیرباز جایگاه زندگی زرتشتیان بوده و به همین دلیل آتش کوه یا آتشکده خوانده می‌شده، به‌جا مانده از دوران ساسانیان و اشکانیان است. این را باستان‌شناسان از نشانگرهایی مثل سنگ چخماق و سنگ‌های آتش‌زن در جای جای این روستای زیبا متوجه شده‌اند. فقط اگر این روستا را برای گردش نیم‌روزه‌تان درنظر می‌گیرید، مراقب جاده کوهستانی روستای آتشگاه باشید. جاده پر پیچ و خم روستای آتشگاه اگر چه ممکن است کمی در مسیر اذیت‌تان کند، اما وقتی قدم به این روستای بکر با چشم‌اندازهای زیبایش بگذارید، متوجه می‌شوید که ارزش این راه پر پیچ و خم کوهستانی را داشت! اگر گذرتان به روستای آتشگاه افتاد، حتما به بقعه پیر پیران و درخت سرسبز سماگاد که 3هزار سال عمر کرده، تل مهدیخانی و دژ دو برار (دو برادر) سری بزنید و از دیدن زیبایی‌های این روستای کهن لذت ببرید.

کردان
روستای لوکس غرب تهران

روستای کردان یکی از زیباترین روستاهای نزدیک تهران است که در محدوده استان البرز قرار دارد. برای همین گزینه بسیار خوبی برای ساکنان غرب تهران به‌حساب می‌آید. این روستای لوکس و زیبا که آب و هوایی بسیار دلپذیر دارد، در فاصله 25کیلومتری کرج و 65کیلومتری شمال غرب تهران واقع است. تهرانی‌ها می‌توانند تقریبا با حدود یک ساعت و نیم تا 2ساعت رانندگی، خودشان را به این بهشت زیبای نزدیک پایتخت برسانند. ضمنا این روستا در محدوده‌ای قرار دارد که در این روزهای منع تردد بین شهری، مشکلی برای سفر نیم‌روزه ایجاد نمی‌کند. در کردان علاوه بر اینکه می‌توانید در کوچه‌باغ‌های باصفا چند نفس عمیق بکشید و ریه‌هایتان را از هوای پاک پر کنید، می‌توانید از نقاط گردشگری روستای لوکس غرب پایتخت هم دیدن کنید. برج آرامگاهی کردان، برج مقبره، پل تاریخی بانو صحرا، بنای امامزاده شاهزاده حسین و رودخانه کردان، جاذبه‌های این روستای زیبا و بی‌نظیر هستند. برای گشت و‌گذار در کردان، ابتدا باید به سمت آزادراه کرج- قزوین بروید، بعد از 20کیلومتر رانندگی، تابلو خروجی این روستا را خواهید دید.

ارنگه
روستای آب و آبشار

یکی دیگر از روستاهای جذاب و زیبای محدوده کرج، روستای ارنگه است؛ روستایی که اگر چه آثار باستانی و بناهای تاریخی هم دارد، اما بدون شک شهرتش را مدیون رودخانه‌ها و آبشارهای زیبایش است. این روستای زیبا و سرسبز در کیلومتر 18جاده چالوس قرار دارد و در نزدیکی شلوغی، سر و صدا و هوای آلوده تهران، محیطی آرام و زیبا با هوایی پاکیزه به‌حساب می‌آید. ارنگه که روستایی چند هزار ساله است، دارای گورستانی قدیمی است که به دوران زرتشت تعلق دارد و با سنگ قبرهای چند صد ساله‌اش، یکی از جاذبه‌های گردشگری این محدوده به‌حساب می‌آید. علاوه بر این تپه قلعه‌های روستای ارنگه هم علاقه‌مندان خاص خودش را دارد. منظره زیبا و چشم‌نواز این تپه قلعه‌ها در کنار کنده‌کاری‌هایی که گفته می‌شود از دوران زرتشتیان به یادگار مانده، از این محدوده یک محوطه تاریخی و گردشگری تمام‌عیار ساخته است. اما همانطور که پیش از این گفتیم، شهرت روستای ارنگه بیشتر به واسطه رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهایش است. آبشار هفت‌چشمه یکی از مناظر دیدنی و بکر روستای ارنگه است که همانطور که از نامش پیداست، 7آبشار دارد. علاوه بر این آبشار 90متری آدران، آبشار خور، رودخانه ارنگه و...، از دیگر جذابیت‌های طبیعی این روستای آب و آبشار به‌حساب می‌آیند.

آهار
تفرجگاه و تنفسگاه شمال شرق

اگر همیشه در سفر به لواسان، راهی سد لتیان و محدوده سرسبز اطراف سد می‌شدید، این‌دفعه سری به روستای آهار بزنید. این روستای خوش آب و هوا روستایی است که در هر چهار فصل سال می‌توانید به آن سر بزنید و از دیدن زیبایی‌هایش لذت ببرید. روستای آهار 2رودخانه پر آب و زیبا به‌نام‌های شکرآب و پیش کنک دارد که تمام سرسبزی و زیبایی‌اش را مدیون این دو رودخانه است. در این روستا مقبره دو امامزاده به نام‌های طاهر و زاهد هم وجود دارد که بنای آن در زمان قاجار ساخته شده و یکی از دیدنی‌های روستای آهار به‌حساب می‌آید. فضای این امامزاده درواقع استراحتگاه مسافران و کوهنوردان است و آرامش خیلی خاصی دارد. اگر هوا مناسب بود و خودتان هم اهل پیاده‌روی‌های طولانی و کوهنوردی هستید، می‌توانید کوه قلعه دختر را بگیرید و بالا بروید تا در بالای کوه به بنای قصر دخترک برسید. این بنای باستانی که قدمتش به دوران ساسانیان برمی‌گردد، در گذشته آتشکده بوده، اما امروز از آن فقط چند دیوار باقی مانده است. برای دیدن تمام این زیبایی‌ها که وصفش را شنیدید، کافی است از جاده لشکرک، به سمت جاده اوشان فشم بروید، در منطقه رودبار قصران، از محلی‌ها سراغ روستای آهار را بگیرید.

زرین‌دشت
بهشت زرین فیروزکوه

خیلی‌هایمان حتی فکرش را هم نمی‌کنیم که با طی کردن مسافتی 120کیلومتری از تهران، یکباره از ترافیک و آلودگی هوای پایتخت جدا شده و وارد بهشتی می‌شویم که نامش زرین‌دشت است. این روستای زیبا که در 40کیلومتری جنوب فیروزکوه قرار دارد، مانند اسمش یک دشت زرین بین کوه‌های البرز است که با رودخانه پرآب حبله رود دل هر گردشگری را می‌برد. این رودخانه 240کیلومتر طول دارد و از ترکیب رودهای کوچکتری چون گورسفید، نمرود، ساواشی، دلی چای، آب کبوتر دره و... به‌وجود آمده است. علاوه بر این زرین‌دشت 2چشمه آب معدنی خٌمِده و دریابک هم دارد که باعث سرسبزی باغ‌های این باغ شده‌اند. در این میان استخر آب معدنی خمبوبه که در ساخت آن فقط از مصالح طبیعی و بومی استفاده شده، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری زرین‌دشت به‌حساب می‌آید. ساکنان روستا و مردمان محلی معتقدند آب معدنی این استخر خواص درمانی دارد و برای بهبود امراض پوستی و مفصلی بسیار بسیار مناسب است. نکته قابل توجه درباره روستای زرین‌دشت این است که این روستا در استان تهران واقع شده و برای همین رفتن به این روستا با خودروی شخصی در روزهای منع تردد بین شهرها امکانپذیر است. برای رفتن به زرین‌دشت جاده دماوند را در پیش بگیرید و بعد از گذر از پردیس، رودهن و دماوند، از مسیر فرعی وارد جاده زرین‌دشت شوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید