• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122166
+
-

هوای هوا را داشته باشیم

یادداشت
هوای هوا را داشته باشیم

سید مناف هاشمی‌-معاون حمل‌‌و‌نقل ‌و ترافیک شهرداری‌تهران

قانون هوای پاک سال۱۳۹۶ تصویب شد تا نقشه راهی باشد برای حل معضل آلودگی هوا در کشور.
 در این قانون وظایفی برعهده چندین دستگاه اجرایی کشور گذاشته شده تا همه با مشارکت هم بتوانیم به هوای پاک که ضامن سلامت شهروندان است، برسیم. در این بین شهرداری تهران هرچند که براساس قانون هوای پاک کمترین وظایف را برعهده دارد، اما تمام توان خود را به‌کار گرفته که معضل آلودگی هوا را در پایتخت به ‌سمت بهبودی سوق دهد.
طی 2 دهه گذشته آلودگی هوای تهران و کلانشهرها یکی از ملموس ترین معضلات زیست‌- محیطی شهرتهران بوده ، اما متأسفانه عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا از سوی دولت‌ها وجود نداشته است.
براساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - که مبنای برنامه‌ریزی‌های ما در شهرداری تهران برای حل مشکلات آلودگی هواست - سهم منابع متحرک از جمله تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و... در آلودگی هوای تهران حدود ۶۰درصد گزارش شده است. از این‌رو؛ شهرداری تهران برای برخی اقدامات ازجمله نوسازی  ناوگان حمل‌ونقل عمومی-  باوجود  اینکه ۱۰سال است که دولت هیچ  کمکی برای نوسازی ناوگان نکرده  است-  پیش قدم شده و از منابع  داخلی خود برای توسعه مترو و نو سازی ناوگان اتوبوسرانی استفاده کرده است.
هم‌اکنون در حوزه اتوبوسرانی  نزدیک به ۶۰درصد ناوگان فرسوده است و فقط می‌توان از ۴۰درصد ناوگان تا5سال آینده استفاده کرد. از سوی دیگر در حوزه مترو نیز ۴۰۰ دستگاه قطار نیازمند اورهال هستند. با تمامی این ها لایحه بودجه سال آینده تنها ٦٢‌میلیارد تومان برای توسعه مترو درنظر گرفته است که این هزینه فقط برای ساخت ۴۸ متر مترو کافی است؛ همچنین با توجه به جمعیت چند میلیونی تهران، تعداد اتوبوس‌های تولیدی نیز کم است و ما مجبور هستیم که تا تولید اتوبوس‌های جدید صبر کنیم. البته با توجه به شرایط آلودگی هوا در تهران تأکید کرده‌ایم که اتوبوس‌های دیزلی تولیدی باید حتما با فیلتر دوده وارد چرخه حمل‌ونقل شوند. همچنین به‌دنبال آن هستیم که از اتوبوس‌های برقی برای شهر تهران استفاده کنیم.
در حوزه تاکسیرانی نیز ۴۰هزار دستگاه تاکسی در شهر تهران نیارمند نوسازی هستند. از سویی ۱۶هزار نفر برای تعویض تاکسی ثبت‌نام کرده‌ و ما نیز در شهرداری تهران تلاش کرده ایم تا با اعطای تسهیلات ویژه به این افراد، از نوسازی تاکسی‌ها حمایت کنیم، اما متأسفانه هربار که برای ارائه تسهیلات ویژه به دارندگان تاکسی برنامه‌ریزی کردیم، قیمت خودرو افزایش یافت و متأسفانه تاکنون تنها حدود ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی در تهران نوسازی شده‌اند. از آنجایی که تاکسی‌ها در سطح شهر تهران پیمایش بالایی دارند، به‌دنبال آن هستیم که برای به‌حداقل رساندن آلودگی در حوزه تاکسیرانی مجوز واردات خودروهای هیبریدی را بگیریم. چرا که مصرف سوخت در این خودروها بسیار پایین است و آلودگی کمتری نیز تولید می‌کنند.
موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده نیز سهم بسیار بالایی در آلودگی هوای تهران دارند. ما در شهرداری تهران به‌دنبال آن هستیم که موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به‌ویژه از ناوگان پیک خارج کنیم، چرا که پیک‌های موتوری نیز مانند تاکسی‌ها در طول روز پیمایش‌های زیادی دارند که می‌تواند بر آلودگی هوا اثرگذار باشد. به‌همین دلیل در تلاش هستیم که تسهیلات و وام‌هایی را در اختیار متقاضیان تعویض موتورسیکلت قرار دهیم. شهرداری تهران اخیرا نیز تفاهمنامه‌ای را درخصوص توسعه موتورسیکلت‌های برقی در پایتخت با معاونت علمی ریاست‌جمهوری امضا کرده است. امید است که بتوان به‌زودی موتورسیکلت‌های برقی با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. در پایان باید بگویم همه می دانیم حالِ هوای تهران خوب نیست، باید هوای هوا را داشته باشیم و تنها راه‌حل معضل آلودگی هوا، اجرای قانونی است که بر عهده مان گذاشته شده است؛ پس باید با حمایت‌های دولت در زمینه نوسازی ناوگان و مشارکت همه دستگاه‌ها هوای پاک را به مردمی که از آلودگی هوا رنج می‌برند، هدیه کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید