• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122110
+
-

افتتاح نیمه‌تمام

فرودگاه بین‎‌‎المللی امام‌ره در روز افتتاح با حضور نیرو‎‌‎های نظامی تعطیل شد

همشهری
افتتاح نیمه‌تمام


  محمد سرابی

روز 26اردیبهشت 1383فاز نخست از فرودگاه امام خمینی ‌(ره) با حضور وزیر راه‌و‌ترابری و مقامات داخلی و خارجی افتتاح شد اما مراسم افتتاح فرودگاه بین‎‌‎المللی پایتخت با حضور نیرو‎‌‎های نظامی برهم خورد. نخستین هواپیما به زحمت و با تأخیر توانست فرود بیاید و هواپیمای دوم نیز تحت‌نظر هواپیما‎‌‎های جنگنده به فرودگاه اصفهان هدایت شد. خودرو‎‌‎های نظامی روی باند فرودگاه آمده و مانع فرود هواپیما شدند. طرح ساخت فرودگاه بزرگ بین‎‌‎المللی در جنوب تهران به سال‎‌‎های 40باز می‎‌‎گشت که بخشی از آن آغاز شده بود اما با وقوع انقلاب متوقف شد. در سال‎‌‎های 70پروژه از سرگرفته شد و تا سال83 بخشی از آن آماده بهره‎‌‎برداری شد. بعد از اتفاقات روز افتتاح، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‎‌‎های مسلح در گفت‎‌‎وگو با خبرنگاران اعلام کرد عقد قرارداد با شرکت‎‌‎های اماراتی و ترکیه‎‌‎ای معضلاتی در مسائل امنیتی فرودگاه ایجاد می‎‌‎کرد. در بیانیه ستاد کل نیرو‎‌‎های مسلح هم شرایط امنیتی به‎‌‎عنوان دلیل تعطیلی فرودگاه اعلام شده بود. شرکت ترکیه‎‌‎ای «تاو» که به‎‌‎عنوان مسئول بخش‎‌‎های کترینگ و هندلینگ فرودگاه انتخاب شده بود، بعد از حوادث روز افتتاح از پروژه اخراج شد. وزیر راه «احمد خرم» بعدا از مشکلاتی که برای ساخت و بهره‎‌‎برداری از فرودگاه وجود داشت سخن گفت و تأکید کرد که شرکت تاو از بین چندین شرکت خارجی انتخاب شده و تا 10‎‌‎ماه قبل هیچ فرد و دستگاهی درباره جلوگیری از خدمات آنها اظهارنظری نکرده‌بود. خرم اصرار داشت که مسائل پنهانی دیگری در میان است. دیگر مسئولان دولت نیز اعلام کردند که موضوع امنیتی در میان نیست و مسئله به واگذاری قرارداد‎‌‎ها برمی‎‌‎گردد که جنبه مالی دارد. فرودگاه امام‌(ره) 10اردیبهشت سال بعد با پرواز‎‌‎های‎‌‎ امارات و دیگر کشورها شروع به‎‌‎کار کرد و فرودگاه مهر‎‌‎آباد به پرواز‎‌‎های داخلی اختصاص یافت.

انبوه‌سازی مسکن
  در سال83 وزیر مسکن و شهرسازی گفت که تا سال 1400نیاز به افزایش محدوده‎‌‎های شهری نداریم و باید با بیشتر کردن ارتفاع، نیاز به مسکن را تامین کنیم چنان‎‌‎که با اضافه کردن یک طبقه به خانه‎‌‎های موجود مشکل مسکن حل می‎‌‎شود. با وجود تمام پروژه‎‌‎های مسکن دولتی همچنان سازندگان خصوصی این بازار را در دست داشتند. در سال76 کمتر از یک‌درصد خانه‎‌‎های شهری توسط انبوه‎‌‎سازان ساخته شده بود و در سال82 این رقم تنها دوبرابر شده بود. حاشیه‎‌‎نشینی و ساخت‎‌‎وساز غیرمجاز همچنان در مراکز استان‎‌‎ها رشد می‎‌‎کرد. در 26اردیبهشت83 شهردار مشهد اعلام کرد که در این شهر پلیس ساختمان تاسیس می‎‌‎شود تا شهرداری بتواند هم بر ساخت‎‌‎وساز غیرمجاز و هم بر استحکام و رعایت اصول فنی نظارت کند. به‎‌‎گفته او فقیرترین اقشار جامعه از روستا‎‌‎ها به حاشیه شهر مشهد مهاجرت کرده‎‌‎اند. در این سال شورای شهر مشهد هم ساخت 50هکتار فضای سبز جدید را تصویب کرد تا مانع ساخت‎‌‎وساز در حاشیه بلوار‎‌‎ها شود. 

رونمایی از خیابان سیمون بولیوار
 8آذر این سال «هوگو چاوز» رئیس‎‌‎جمهور ونزوئلا که به ایران آمده‌بود به پارک گفت‎‌‎وگو رفت و با حضور شهردار تهران، محمود احمدی‎‌‎نژاد از تندیس «سیمون بولیوار» رونمایی شد. خیابان سیمون بولیوار در انتهای غربی بزرگراه اشرفی‌اصفهانی نیز با حضور او نامگذاری شد. ساخت بزرگراه‎‌‎های جدید در تهران ادامه داشت و بنا بود ادامه بزرگراه همت تا شهرداری منطقه22 کشیده شود. پروژه بزرگراه امام علی هم با خرید املاک در مناطق 8، 13، 14و 16ادامه داشت. بزرگراه‎‌‎های صیاد شیرازی، یادگار امام و نواب و تونل‎‌‎های بزرگراه رسالت هم در حال توسعه بودند. در این سال 64تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه‎‌‎ها و معابر تهران در حال ساخت بود. در 17تیر83 لایحه «زوج و فرد کردن خودرو‎‌‎ها» در شورای شهر تهران به تصویب رسید تا در محدوده 150کیلومترمربعی که همان محدوده آلودگی هواست اجرا‌شود. پیش‎‌‎بینی می‎‌‎شد با این کار 11درصد از سفر‎‌‎های درون‌شهری و 30درصد از مصرف سوخت کاسته ‎‌‎شود اما برای موفقیت آن باید 1250دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‎‌‎رانی شهر اضافه می‌شد. در تابستان 1398این طرح لغو و با طرح‎‌‎های دیگر محدودیت رفت‎‌‎وآمد جایگزین شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید