• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12209
+
-

نمایندگان تهران در مجلس و شورای شهر پس از نشست دوساعته به توافق رسیدند

5 معیار مجمع امید برای انتخاب شهردار

فرزانه آیینی|خبر‌نگار:

ساعت17 دیروز اعضای مجمع 51نفره امید بهارستان گرد هم آمدند و پس از 2ساعت بحث و رایزنی ملاک‌ها و معیارهای شهردار پایتخت را تعیین و تشریح کردند.
اصلاح‌طلب واقعی بودن، مسئولیت‌پذیر، اجرایی، برنامه‌مند و عملیاتی بودن، 5 ملاکی است که مجمع امیدی‌ها بر سر آن به‌عنوان ملاک‌های پایتخت جدید تهران به توافق رسیدند.

مجمع 51نفره امید شامل 30نماینده مردم تهران در مجلس و 21عضو شورای شهر پایتخت به‌علاوه شهردار و استاندار تهران است. در جلسه دیروز سمیع‌الله حسینی‌مکارم، سرپرست شهرداری تهران حاضر بود.

قرار است 5 ملاک مذکور سنگ محکی باشد برای سنجش و ارزیابی گزینه‌های مطرح سکانداری شهر تهران. آنطور که ابوالفضل سروش نماینده تهران به همشهری خبر داد، این 5 معیار قرار است راه برون‌رفتی از لابی‌ها و رایزنی‌های پشت پرده احزاب و گروه‌های سیاسی برای به کرسی نشاندن منافع جمعی‌شان باشد.

سروش نماینده تهران گفت که دستور کار جلسه عصر دیروز مجمع امید بررسی رایزنی و نشست ظهر دیروز شورای شهر تهران بود و آنها گزارشی را از بایدها و شایدهای شهردار جدید تهران تهیه کرده بودند که به سمع نمایندگان مجلس هم رسید و درنهایت 5 معیار مذکور از دل آن بیرون کشیده و نهایی شد. او تأکید کرد: قرار است شورای شهر تهران در جلسه بعد از ظهر سه‌شنبه - فردا - معیارها را دقیقا تعریف و رتبه‌بندی کند و پس از نهایی شدن آنها ان‌شاءالله از هفته آینده وارد مصادیق شویم. او خبرداد که قرار است پس از تعیین مصادیق اصلی سکانداری شهر تهران از نامزدها درخواست شود که برنامه‌هایشان برای مدیریت شهرداری پایتخت را به هیأت‌رئیسه مجمع امید ارائه کنند تا در نهایت مجمع به گزینه نهایی برسد و آن را به شورای شهر معرفی کند. جلسه دیروز مجمع امیدی‌ها که در محل کمیسیون اصل 90 مجلس برگزارشد، به‌دلیل طرح برخی ناگفته‌ها و رایزنی‌های پنهانی برخی از چهره‌های اصلاح طلب با رهبر اصلاحات به نشستی پرحاشیه و پرخبر بدل شد.

پس از برقراری نظم نسبی در جلسه در ابتدا محمدرضا عارف، رئیس مجمع - که همزمان ریاست فراکسیون 30نفره امید در بهارستان و ریاست شورای‌عالی اصلاحات را برعهده دارد - از اهمیت تصمیم و اشتراک نظر افراد بر سر گزینه مؤثر‌تر و کارآمدتر سخن گفت.

به‌دنبال سخنان عارف، الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، پروانه سلحشوری و فاطمه ذوالقدر 4نماینده‌ای بودند که با قید قرعه به طرح دغدغه‌هایشان درباره شهردار پایتخت به نامشان خورد و دقایقی درباره اهمیت این کرسی مدیریت شهر سخن گفتند.

به گفته سروش، اولویت مجمع امید برای انتخاب شهردار تهران این است که شهردار باید مدیری کارآمد و اجرایی باشد و بتواند به‌راحتی از عهده مشکلات شهر بر‌آید. او با تأکید بر اینکه شهردار آینده تهران باید یک سیاستمدار زبده و کارآمد باشد به همشهری گفت: اعضای مجمع متفق‌القول تأکید دارند شهردار بعدی تهران باید بتواند تعامل خوبی با تمامی نهادها و کسانی که در ارائه خدمات در شهر و رشد و توسعه شهر هستند، ایجاد کند.

جلسه دیروز مجمع امیدی‌ها به 2دلیل حائز اهمیت است؛ دلیل اول رسمی شدن معیارهای تعیین شهردار تهران است چرا که این معیار‌ها سبب می‌شود چهره‌های محدود و توانمندی در لیست نهایی مجمع امید قرار بگیرند. این در حالی است که تا پیش از این همه اسامی به گمانه‌زنی رسانه‌ای تعبیر می‌شد یا به تعبیر فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران اسامی برخی افراد به‌دلیل منافع گروهی از سوی برخی به رسانه‌ها کشیده می‌شد.

هرچند در نشست رسمی دیروز عنوان هیچ‌یک از گزینه‌ها مطرح نشد و مجمع امید ترجیح داد تنها معیارهای پنج‌گانه فوق را شرح و بسط دهد، اما برخی اسامی که این روزها نامشان در رسانه‌ها طرح می‌شود محور اصلی مذاکرات 2 تا 4نفره نمایندگان حاضر دراین نشست بود و به تعبیری مجمع امیدی‌های غیررسمی و در گوشی شانس اسامی مطرح برای سکانداری شهرداری پایتخت را با هم مرور کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید