• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12204
+
-

بارش برف بهاری

12 استان کشور شاهد بارش شدید باران، طوفان و آبگرفتگی معابر بودند

بارش برف بهاری

روز گذشته 12استان کشور شاهد بارش باران،  طوفان،  آبگرفتی و مه‌گرفتگی غلیظ صبحگاهی بودند و این بارش‌های بهاری با شدت گرفتن در برخی از مناطق باعث بروز مشکلاتی برای مردم و تردد وسایل نقلیه شد. همچنین برخی از استان‌های شمالی و غربی کشور همچون بخش‌هایی از مازندران،  اردبیل،  آذربایجان‌های شرقی و غربی و... شاهد بارش برف بهاری و کاهش محسوس دما بودند. سازمان هواشناسی با اعلام تداوم فعالیت سامانه بارشی مستقر روی کشور هشدار داده است که در روزهای آینده نیز در بسیاری از نقاط کشور شاهد بارش برف و باران و همچنین آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها خواهیم بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با تعدادی از خبرگزاری‌ها گفت: تداوم فعالیت سامانه بارشی مستقر روی کشور به‌صورت بارش باران،  گاهی به شکل طوفان تندری،  به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش تند باد لحظه‌ای و در برخی نقاط بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند موجب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در این مناطق شود.

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تأکید کرد: با توجه به کاهش دما،  فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی به شکل برف خواهد بود. او افزود: روز یکشنبه (دیروز) این وضعیت را در جنوب آذربایجان شرقی،  جنوب آذربایجان غربی،  کردستان،  کرمانشاه،  مرکزی،  نیمه غربی لرستان، خراسان شمالی،  خراسان رضوی،  خراسان جنوبی،  غرب سمنان،  تهران (به‌ویژه مناطق جنوبی)،  قم و شمال کرمان شاهد بودیم. همچنین بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی البرز در استان‌های تهران،  سمنان،  مازندران، شرق گیلان،  جنوب اردبیل و گلستان رخ خواهد داد.

وظیفه ادامه داد: «روز دوشنبه در جنوب استان کردستان،  کرمانشاه،  مرکزی،  نیمه جنوبی همدان،  تهران،  البرز،  خوزستان،  ایلام،  لرستان،  کهگیلویه و بویراحمد،  چهارمحال و بختیاری و  برخی مناطق به‌ویژه نیمه غربی اصفهان،  خراسان شمالی،  خراسان رضوی و خراسان جنوبی همین وضعیت را شاهد خواهیم بود و بارش برف در مناطق سردسیر و کوهستانی مازندران،  گلستان،  خراسان شمالی،  شمال خراسان رضوی،  تهران،  سمنان،  جنوب کردستان،  شمال کرمانشاه،  شمال و شرق لرستان،  شمال غرب چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود.» او به ساکنان استان‌هایی که درگیر بارندگی شدید،  آبگرفتگی و بارش برف هستند،  توصیه کرد: با توجه به شرایط جوی حاکم در منطقه،  توصیه می‌شود از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود. همچنین با مشاهده سیلاب در مسیرهای عبوری از ورود با خودرو به درون سیلاب خودداری شود؛  زیرا غالبا به سبب گل‌آلود بودن، عمق سیلاب مشخص نیست.»

همچنین باتوجه به وقوع طوفان و بارندگی‌های شدید در 12استان کشور،  پلیس راهور ناجا در اطلاعیه‌ای نسبت به شرایط جوی در تعدادی از مسیرها و راه‌های کشور هشدار داد. در این گزارش آمده است:« در استان‌های اردبیل (اکثر محورها)،  آذربایجان غربی (محور خوی)،  سمنان(محورهای سمنان- کیاسر و سمنان- دامغان گردنه آهوان) و محورهای هراز،  کرج- چالوس و فیروزکوه شاهد بارش برف و در استان‌های مازندران،  گلستان،  سمنان و تهران (اکثر محورها)،  اردبیل (محور اردبیل-مغان)،  خراسان رضوی (محورهای خواف- تربت حیدریه و تایباد- مشهد)،  سوب(محور خاش- زابل)،  گیلان(محور رشت-قزوین) شاهد بارش شدید باران هستیم.» سرهنگ نادر رحمانی رئیس پلیس راه کشور هم درگفت‌وگو با ایسنا،  از ترافیک نیمه سنگین در محور هراز در هر دو مسیر در محدوده‌های آب اسک تا پلور خبر داد.

هشدار درخصوص طغیان رودخانه‌ها

سخنگوی اورژانس کشور با توجه به پیش‌بینی شرایط نامساعد جوی،  درباره خدمات رسانی این سازمان گفت: با تداوم فعالیت سامانه بارشی،  شاهد کاهش محسوس دما در سطح استان تهران طی فردا خواهیم بود. براساس پیش‌بینی‌ها و با شکل‌گیری جریانات مرطوب شمالی و بارش در شهرهای شمالی و نوار غربی کشور تا انتهای هفته شاهد تداوم بارش باران و برف و همچنین مه گرفتگی و کاهش دید هستیم؛ به همین جهت از روزهای قبل کلیه واحد‌های اورژانس در سطح کشور به‌خصوص اورژانس استان تهران،  خراسان جنوبی،  مازندران،  البرز و گلستان در حال آماده‌باش هستند.

مجتبی خالدی گفت: طبق آخرین اخبار استان‌های شمالی و شمال شرقی درگیر بارش‌های شدید باران و حتی برف شده‌اند و به‌خصوص برای اواخر هفته پیش‌بینی ما شدت بارندگی‌ها برای محورهای استان‌های خراسان شمالی،  گلستان و خراسان رضوی است به‌خصوص اینکه براساس الگوهای هواشناسی شاهد افزایش بارش‌ها هستیم. به همین سبب همه استان‌های کشور به‌خصوص استان‌های درگیر در آماده‌باش به‌سر می‌برند. وی درباره محورهای پرخطر نیز افزود: هم‌اکنون در محور هراز و فیروزکوه به‌خصوص محدوده گدوک و محدوده پیست آبعلی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

او گفت: به غیراز آبگرفتگی معابر و مشکلات ناشی از آن در تعدادی از شهرهای کشور،  بحث صاعقه و صاعقه‌زدگی را شاهد بوده‌ایم و یک مورد فوتی نیز در شهرستان جیرفت داشته‌ایم. او در توصیه‌هایی به مردم خاطرنشان کرد: «در جریان آب راه نروید و اگر مجبور به این کار شدید از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند. از درختان در معرض آبگرفتگی شدید دوری کنید. همچنین از فاضلاب‌ها و جویبارهای به ظاهر آرام دوری کنید.»

او همچنین به افرادی که قصد عبور از مناطق کوهستانی را دارند توصیه کرد که حتما به زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی و مواد غذایی مجهز باشند و از میزان سوخت کافی خودرویشان اطمینان حاصل کنند.»

علاوه بر اینها رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تشریح امداد رسانی به مناطق متأثر از سیل، ‌ آبگرفتگی و طوفان از ادامه امداد رسانی در برخی مناطق استان‌های ایلام،  خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. به گزارش روابط عمومی هلال احمر، مرتضی سلیمی گفت: از 23فروردین تا امروز امدادگران جمعیت هلال احمر در 15استان آذربایجان شرقی،  آذربایجان غربی،  اصفهان،  ایلام،  چهارمحال و بختیاری،  خراسان جنوبی،  خراسان رضوی،  خوزستان،  سمنان،  کرمان،  کرمانشاه،  کهگیلویه و بویراحمد،  فارس،  لرستان و یزد امدادرسانی کرده‌اند و عملیات در 3  استان ایلام،  خراسان رضوی  و کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تا‌کنون در 50شهر،  روستا و مناطق عشایرنشین استان‌های متاثر امداد رسانی شده است، افزود: در طول این مدت امدادگران مجموعا به 1349نفر امدادرسانی کرده‌اند و 301 نفر نیز توسط آنها اسکان اضطراری داده شده‌اند.

همچنین امدادگران چندین عملیات رهاسازی خودرو از مسیر سیلاب داشتند که در این عملیات‌ها 21دستگاه خودرو رهاسازی شد. او همچنین از تخلیه آب از 22واحد مسکونی خبر داد و افزود: در طول این مدت 67تیم که متشکل از 231امدادگر بود علاوه بر انجام عملیات اقلامی را نیز میان حادثه‌دیدگان توزیع کردند که بخشی از آنها شامل مواد تغذیه‌ای از قبیل برنج،  قندوشکر،  کنسروجات،  نان،  آب معدنی،  بیسکوییت و حبوبات بود. به گفته سلیمی، همچنین 40دستگاه چادر،  710تخته پتو،  119تخته موکت،  670کیلوگرم نایلون،  200شعله والورو فانوس و همچنین 110ست شست‌وشو میان حادثه‌دیدگان توزیع شد.

قطع آب در زاهدان و تعطیلی مدارس

وزش باد شدید در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان به‌خصوص شهر زاهدان برای مردم مشکلات بسیاری را به همراه داشت. براثر وزش شدید باد بسیاری از تیرهای برق در سه‌راهی دشتک، واقع در مسیر زابل به زاهدان سقوط کرد و همین موضوع سبب شد که برق مورد نیاز برای انتقال آب از چاه‌نیمه‌های اطراف شهر زابل به زاهدان قطع شود؛ وضعیتی که شهر زاهدان با 600هزار نفر جمعیت را با مشکل جدی تأمین آب شرب روبه‌رو کرد و باعث شد مدارس این شهر روز گذشته در هر دو نوبت صبح و ظهر تعطیل شوند. محسن میردامادی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان به ایرنا،  گفت: با توجه به وقوع طوفان در منطقه سیستان و قطعی برق، این عامل باعث شده تا برق ایستگاه‌های پمپاژ آب در این مسیر قطع شود. بر اثر گردباد، جریان برق خط انتقال آب چاه‌نیمه‌ها به زاهدان در محل ایستگاه شماره 2 واقع در سه‌راهی دشتک قطع شده و فعلا هیچ آبی به زاهدان نمی‌رسد. به گفته او، تیم‌های امدادی متشکل از کارشناسان آب و برق در حال تعمیر خطوط هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید