• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 122015
+
-

نسل تازه‌ای می‌آید

ظهور فرهادی، نعمت‎‌‎الله، شهبازی و موتمن

سینما
نسل تازه‌ای می‌آید


 سعید مروتی 

سینمای ایران از ابتدای دهه 80 به مرور تن به تغییر نسل می‎‌‎دهد. درحالی‎‌‎که فیلمسازان دهه 60 در صحنه حاضرند و نسل اولی‎‌‎ها هم به تناوب فیلم می‎‌‎سازند، نسل تازه‎‌‎ای از کارگردان‎‌‎ها از راه می‎‌‎رسند و با فیلم‌هایشان امیدهایی را زنده می‎‌‎کنند. وقتی در بهمن81 بیشتر فیلمسازان شاخص در جشنواره فجر فیلمی ندارند، در غیبت بزرگان، فیلمسازان جوان آبروداری می‎‌‎کنند. به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید سینمای ایران آماده تغییر نسل می‎‌‎شود. سینمایی که با تغییر مدیران و آمدن محمد مهدی حیدریان و علیرضا رضاداد، قرار بود کنترل شده‎‌‎تر و کم دردسرتر به حرکتش ادامه دهد. این را می‎‌‎شد از تغییر لحن فیلم‎‌‎های ایرانی هم کاملا حس کرد. مقایسه فیلم‎‌‎های ابتدای دهه 80 با فیلم‎‌‎های انتهای دهه 70، نشان‎‌‎دهنده این موضوع است که سیاست‌زدایی از سینمای ایران در دستور کار مدیران قرار گرفته است. اتفاقی که در سطح جامعه هم رخ داده و آن شور و هیجان سال‎‌‎های اول اصلاحات جای خود را به سکون و یاس داده بود. سینمای ملتهب اجتماعی، سیاسی در سال82 دیگر محلی از اعراب نداشت. مهم‎‌‎ترین نشانه‎‌‎اش هم اکران نسخه مخدوش «خانه‌‎‌‎ای روی آب» فرمان‌آرا بود. فیلم برگزیده جشنواره بیستم فجر، یک سال پشت خط اکران ماند و سرانجام هم با ممیزی فراوان روی پرده آمد. سال82 هنوز دولت اصلاحات بر سر کار بود ولی به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید در حوزه فرهنگ، زور مخالفان چربیده است و با حضور مدیران فرهنگی محافظه‌کار، کوشیده شده از حساسیت‎‌‎های ایجاد شده در دوران وزارت مهاجرانی، فاصله گرفته شود.
سینمای ایران در سال82 مشکل کاهش مخاطبان را به‎‌‎صورتی جدی‎‌‎تر از سال‎‌‎های قبل حس کرد.
«توکیو بدون توقف» پرفروش‎‌‎ترین و پرتماشاگر‎‌‎ترین فیلم سال82در مقایسه با صدرنشین گیشه81، بیش از نیم میلیون نفر ریزش تماشاگر داشت. تنها 3فیلم به مرز یک میلیون تماشاگر رسیدند (توکیو بدون توقف، «عروس خوش قدم» و «دنیا») و فاصله فیلم چهارم جدول گیشه(«دختر ایرونی» با حدود 995هزار تماشاگر) و فیلم پنجم جدول («دیوانه‎‌‎ای از قفس پرید» با 573 هزار تماشاگر) نجومی است. زمزمه‎‌‎های تعطیلی سینماها به‎‌‎خصوص در شهرستان‎‌‎ها از این سال جدی‎‌‎تر به گوش می‎‌‎رسد و بحران مخاطب به شهادت آمار که از کاهش چشمگیر سینماروها حکایت دارد، تبدیل به چالشی جدی می‎‌‎شود.
سینمای سال82 سینمایی نیست که حساسیت چندانی را در جناح راست ایجاد کند. البته رسانه‎‌‎های راستگرا طبق عادت، نگاه انتقادی‎‌‎شان به سینمای ایران را حفظ می‎‌‎کنند ولی سطح انتقاد‎‌‎ها قابل مقایسه با دوران مهاجرانی نیست.
دستاوردهای سینمای ایران در اکران82 که از نسل اولی‎‌‎ها فقط یک نماینده حاضر است (خانه‎‌‎ای روی آب بهمن فرمان‌آرا) و دهه شصتی‎‌‎ها حضور ناامیدکننده‎‌‎ای دارند(«فرش باد» و «گاهی به آسمان نگاه کن» کمال تبریزی، «بانوی من» مهدی صباغ‌زاده، «واکنش پنجم» تهمینه میلانی و...) از راه رسیدن نسل تازه است. پرویز شهبازی و فیلم «نفس عمیق» پدیده اکران 82و فیلم محبوب منتقدان و سینمایی‌نویسان جوان است که لحن یاس‌آلود و حال و هوای تلخ و تیره این فیلم جوانانه را به‎‌‎شدت دوست دارند. «رقص در غبار» نخستین فیلم اصغر فرهادی هم سویه‎‌‎ای دیگر از رئالیسم اجتماعی را به نمایش می‎‌‎گذارد و مقدمه‎‌‎ای است بر ظهور استعدادی تازه که در سال‎‌‎های بعد به مهم‎‌‎ترین فیلمساز سینمای ایران تبدیل می‎‌‎شود. «شب‌‎‌‎های روشن» فرزاد موتمن به‎‌‎عنوان عاشقانه‎‌‎ای آرام توجه نسل جوان را به‎‌‎خود جلب می‎‌‎کند و در سال‎‌‎های بعد بیشتر دیده می‎‌‎شود. فیلم با اکران طولانی مدت در سینماهای محدود (عصر جدید و سپیده) مخاطب خود را می‎‌‎یابد و نشان می‎‌‎دهد روش‎‌‎های قدیمی اکران فیلم هنری همچنان می‎‌‎تواند جواب دهد.
در انتهای سال82 «بوتیک» نعمت‎‌‎الله به‎‌‎عنوان پدیده جشنواره بیست و دوم چراغ اکران را روشن می‎‌‎کند؛ دستیار سابق مسعود کیمیایی با گروه بازیگران فیلم ناامید‎‌‎کننده دستیار سابق بهرام بیضایی(زمانه ساخته حمید صلاحمند) و با مصالح یک فیلم «دختر - پسری» یکی از خوش پرداخت‎‌‎ترین آثار اجتماعی سینمای ایران را در ابتدای دهه 80می‎‌‎سازد. بوتیک نشانه‎‌‎ای آشکار از ظهور کارگردان‎‌‎های خوش فکر و تازه نفس است؛ کارگردان‎‌‎هایی که شناخت‌شان از فضای اجتماعی به روز‎‌‎تر و فیلم‌هایشان پرطراوت‎‌‎تر از اسلافشان است.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید