• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121940
+
-

جلسه رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای تهران در مجلس

آلودگی هوا
جلسه رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای تهران در مجلس


 2جلسه میان مدیریت شهری تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس با موضوع آلودگی هوا برگزار شد؛ جلساتی که در آن پیروز حناچی، شهردار پایتخت و مشاور او در امور مجلس و اعضای شورا نیز حضور داشتند. به گزارش همشهری، پروانه مافی، مشاور شهردار تهران در امور مجلس دراین‌باره گفت: در این جلسات شهرداری گزارش کاملی از اقدامات انجام شده ارائه کرده که حاکی از عمل شهرداری به وظایفش بود، اما ۲۳دستگاه دیگر در اجرای قانون هوای پاک مسئول هستند. این دستگاه‌ها وظایف خود را عملی نکرده‌اند. پروانه مافی، مشاور شهردار تهران در امور مجلس توضیح داد: اگر میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از ۷۰میلیون به ۱۲۰میلیون افزایش پیدا کند، بسیاری از آلودگی‌ها که ناشی از گوگرد موجود در گازوئیل است کاهش پیدا می‌کند. 
مافی ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به سوخت تحویلی به وزارت نیرو است که گفته شده این سوخت استاندارد نیست و باید با استفاده از فیلتر، کیفیت سوخت کنترل شود. به‌گفته مافی، یکی از مصوبات مربوط به ممانعت از ورود کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین که سوخت گازوئیل غیرنرمال دارند به کلانشهرها و به‌خصوص شهر تهران بود. همچنین مقرر شد سوخت مازوت در نیروگاه‌ها متوقف شود که در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که متولیان مطرح کردند.
 مافی افزود: هر چند این مسئله در جلسه مطرح نشد، اما بخشی از این موضوع نیز مربوط به همین کاهش مصرف مازوت در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌هاست که ایجاد مشکل کرده است. بخشی از آلودگی هوای تهران به مصرف برق مزارع استخراج رمزارز بازمی‌گردد. این مزارع زیر زمینی نیستند، قطعا باید وزارت نیرو برای نظارت بر آنها دقت ویژه‌ای داشته باشد. مشاور شهردار تهران گفت: البته بخشی از اقدامات خارج از اختیارات این دستگاه‌هاست. به‌طور مثال تعویض کاتالیست (فیلتر هوا) در تاکسی‌ها یا ممنوعیت ورود ماشین‌های سنگین. پیشنهادهای خوبی مطرح شد و یکی از پیشنهادهای شهرداری به‌خودروسازان این بود که برای فیلتر هوا اقدام کنند. ممکن است نصب کاتالیست هزینه بر باشد، اما این اقدام برای سلامت جان شهروندان مهم است.
همچنین رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز از رایزنی شورای شهر و مجلس برای تخصیص بودجه مناسب به شهرداری به‌منظور جلوگیری از آلودگی هوا خبر داد و گفت: شرایط تهران بسیار خطرناک است و باید هر چه زودتر با متوقف شدن سوخت مازوت و انتشار آلاینده‌ها اقدام جدی در این‌باره انجام گیرد. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: با توجه به دستگاه‌ها، اندازه‌گیری و نتایجی که حاصل می‌شود وضعیت تهران اصلا مناسب نیست. روز گذشته ۸دستگاه سنجش آلودگی هوا بالاتر از200 بوده است. این شرایط بسیار خطرناک است و باید هرچه زودتر اقدام جدی انجام بگیرد. او ادامه داد: مادامی که شرایط اینورژن (وارونگی دما) وجود دارد و جریان باد برقرار نیست، تنها راه این است که انتشار آلاینده‌ها متوقف شود.  اگر نیروگاه یا پالایشگاهی در حال سوزاندن مازوت است، راه‌حل این است که سوختن مازوت متوقف شود. به‌گفته نوری، خسارات ناشی از آلودگی خیلی زیاد است و باید ترددها کم و سوخت مازوت نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها صفر شود و از گاز استفاده کنند. باید تعدیل ایجاد شود تا در شرایط وارونگی دما انتشار کاهش پیدا کند که شرایط قابل تحمل باشد. او درباره تعطیلی تهران نیز گفت: یکی از راه‌ها تعطیلی است. اگر فعالیت‌ها کم و از سوختن مازوت نیز جلوگیری شود، می‌توان بدون تعطیلی هم از آلودگی هوا جلوگیری کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید