• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121926
+
-

در حاشیه سیاست / هندوانه‌های سربسته اصولگرایان شیرین نبودند


منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، در رابطه با کاندیداتوری رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: کاندیدا شدن رئیسی هنوز جدی نشده است و من هیچ نشانه‌ای از این حضور او تا اینجا نمی‌بینم، ولی اگر شرکت کند، می‌تواند کاندیدای جدی اصولگرایان باشد و بر سایر کاندیداهای این جناح ارشدیت داشته باشد و به‌اصطلاح بقیه را بر سر جایشان بنشاند. به گزارش برنا، او افزود: اگر رئیسی نیاید کسی در آن حد و اندازه نیست. در این صورت اصولگرایان حداقل 3، 4نماینده خواهند داشت. برای ریاست‌جمهوری باید هندوانه بریده آورد؛ هندوانه سربسته به درد ریاست‌جمهوری نمی‌خورد. برخی از آقایان آمدند و دیدیم این هندوانه‌های سربسته شیرین درنیامدند.

  استعفای کروبی از دبیرکلی اعتماد ملی
دبیرکل حزب اعتماد ملی در آستانه برگزاری کنگره جدید این تشکل، در نامه‌ای به قائم‌مقام و اعضای حزب خواست با کناره‌گیری او موافقت کنند. به گزارش ایرنا، وی در نامه‌ای به الیاس حضرتی، قائم‌مقام این تشکل اصلاح‌طلب نوشت: پیرو 2نامه پیشینم در ششم دی‌ماه ۱۳۹۵ و نهم خرداد‌ماه ۱۳۹۷ مبنی بر استعفا از دبیرکلی حزب اعتمادملی و در پی تصمیم اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور در مورد اینجانب و 3عضو لایق و ارزشمند این حزب که از بدو تأسیس، حضوری فعال در این مجموعه داشتند، بار دیگر از اعضای محترم شورای مرکزی می‌خواهم با تصویب درخواست استعفای اینجانب، هرچه سریع‌تر مطابق موارد پیش‌بینی شده در اساسنامه نسبت به انتخاب دبیرکل جدید اقدام کنند.  کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، اخیرا صلاحیت ۴ نفر از اعضای حزب اعتمادملی ازجمله مهدی کروبی، دبیرکل محصور حزب اعتمادملی را رد کرد.

  غیرقابل اعتمادها به روایت غرضی
محمد غرضی، فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی باید برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوند، گفت: کسانی که حقوق عامه مردم را بر حقوق خاصه امتیازطلبان ترجیح می‌دهند و کسانی که حقوق صاحبان امتیاز را بر حقوق مردم ترجیح می‌دهند، بر فرض هم به دولت برسند، گرفتاری دولت‌های قبلی را خواهند داشت که دوره دوم ریاست‌شان برای مردم یک جهنم می‌شود. به گزارش ایسنا، این فعال سیاسی با اشاره به در پیش‌روبودن انتخابات ۱۴۰۰، گفت: مردم در این انتخابات به کسانی که ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته در حاکمیت بودند و حقوق عامه را حفظ نکردند، اعتماد نمی‌کنند؛ حالا این افراد چه چپ باشند و چه راست فرقی ندارد و مردم کاری به آنان نخواهند داشت.

  عَلَم مذاکره را زمین نگذاشته‌ایم
علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی  KHAMENEI.IR درباره چگونگی لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکایی‌ها به برجام گفت: اصلش این است که تحریم‌ها باید برداشته شود. در این تردیدی نیست و اگر انجام ندهند نمی‌توانند عضو شوند؛ چون تعهدشان را انجام نداده‌اند. اینکه چگونه باید انجام شود، خودش یک نقشه راه می‌خواهد و اگر فکر کنند که مثلاً با یک شکلات می‌توانند ایران را فریب دهند، ناهوشیاری‌شان است. لاریجانی درباره چگونگی اجرای تعهدات از سوی طرفین پیشنهاد داد: برداشت من این است که تدریجی عمل‌کردن به نفع ما نیست؛ یعنی اینکه آنها یک گام کوچک بردارند، بعد ما هم یک گام برمی‌داریم. [نفعی برای ما ندارد] وقتی مذاکره در چالش‌های چانه‌زنی‌های خُرد بیفتد و آن‌وقت گروه‌های کارشناسی از هر دو طرف بنشینند، گاهی یک شیطنت‌هایی می‌شود که حلش مشکل است. به‌نظر من، کلی عمل‌کردن دقیق‌تر است؛ باید یکجا رفع تحریم را بپذیرند. مشاور رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود در این گفت‌وگو افزود: یکی از مسائلی که رهبر انقلاب همیشه تأکید می‌کردند این بود که این عَلَم مذاکره باید در دستتان باشد؛ یعنی ما در شرایطی که حتی می‌خواستیم یک زنجیره [سانتریفیوژ] را درست کنیم، عَلَم مذاکره را زمین نگذاشتیم؛ حتی گاهی ما مسائل داخلی داشتیم که نمی‌شد به سادگی حل کرد و ایشان در این حال هم این نظر را داشتند.

  تیم بایدن، معمار تحریم‌ها بود
سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی و از اعضای هیأت نظارت بر اجرای برجام در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در ارزیابی خود از مواضع دولت جدید آمریکا و امکان لغو تحریمها و اجرای دوباره برجام گفت: همین تیمی که امروز با بایدن دارند کار می‌کنند به‌اصطلاح معمار تحریم‌ها علیه ایران بودند؛ اینکه رهبر انقلاب می‌فرمایند رفع تحریم‌ها، برای این است که این تیم دارد دوباره می‌آید سر کار. این تیم می‌گوید، من فشار حداکثری را تبدیل می‌کنم به فشار هوشمند. جلیلی افزود: اینها دوباره شروع می‌کنند ائتلاف ایجاد می‌کنند. می‌گویند ببینید من که برگشتم به برجام! خب، برگشتی به برجام چه فایده‌ای کرد برای ایران؟ کدام تحریم رفع شد؟ که بعد هم مثلاً بگوید من که دیگر ترامپ نیستم و در برجام هستم. اینها آن نکاتی است که حائز اهمیت و قابل توجه است.

  اعلام آمادگی دوحه برای وساطت میان تهران و ریاض
نماینده ویژه وزیر خارجه قطر تأکید کرد که کشورش آماده میانجیگری بین ایران و عربستان است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه وطن، مطلق القحطانی، نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر تأکید کرد که دوحه آماده میانجیگری میان ایران و عربستان، و عربستان و ترکیه است که این اقدام در راستای حل منازعات منطقه است. القحطانی گفت: اگر از نظر این کشورها دوحه می‌تواند نقش میانجیگری را ایفا کند، ما نیز آماده هستیم. روابط دوستانه میان این کشورها به‌ویژه کشورهای مهم و اساسی مانند عربستان، ایران و ترکیه به سود همه خواهد بود.

  فعالیت تحقیق و توسعه طراحی سوخت جدید رآکتور تهران
کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانید، گفت: این فعالیت در 3مرحله انجام می‌شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید