• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121913
+
-

هت‌تریک وارونه یحیی

سرمربی پرسپولیس چطور پیروزی در 3داربی پیاپی را از دست داد؟

هت‌تریک وارونه یحیی


بهروز رسایلی| دوئل دوشنبه پرسپولیس و استقلال چهارمین داربی دوران مربیگری یحیی گل‌محمدی بود که باز با پیروزی او همراه نشد. از این تعداد، یک شهرآورد مربوط به دور برگشت لیگ دوازدهم بود که مربوط به سال‌ها پیش می‌شود، اما 3داربی بعدی ظرف کمتر از یک‌سال اخیر از بهمن پارسال تا دی‌ماه امسال برگزار شد و هرسه آنها به تساوی انجامید. کادرفنی پرسپولیس در این 3مسابقه اشتباهاتی داشت که هربار لذت پیروزی بر رقیب سنتی را گرفت. وقایع این 3دیدار را با هم مرور می‌کنیم.

  داربی92؛ داستان شجاع
پرسپولیس روز 17بهمن98 به مصاف استقلال رفت و با نتیجه 2-2 متوقف شد. هر دو گل آبی‌ها را در این مسابقه ارسلان مطهری به ثمر رساند. آنچه در این مسابقه بیش از هر چیز دیگری به چشم آمد، تزلزل خط دفاعی پرسپولیس بود. این مسئله یک دلیل واضح داشت؛ غیبت شجاع خلیل‌زاده. در آن زمان سیستم استفاده گردشی از 3مدافع میانی پرسپولیس یعنی شجاع، جلال حسینی و کنعانی‌زادگان وجود داشت. در این میان شجاع که آماده‌ترین مدافع سرخ‌ها بود قبل از داربی در آستانه محرومیت قرار داشت و با یک اخطار دیگر حضور در شهرآورد را از دست می‌داد. به همین دلیل خیلی‌ها به یحیی گوشزد کردند بهتر است در مسابقه پیش‌داربی برابر نفت آبادان قید خلیل‌زاده را بزند و حضور او را برابر استقلال تضمین کند، اما یحیی این کار را نکرد. درنهایت شجاع در آبادان به‌خاطر خطا روی عیسی آل‌کثیر کارت گرفت و محروم شد. در داربی هم عملکرد خط دفاعی پرسپولیس بدون او خوب نبود و مهدی قائدی کلکسیونی از دریبل‌ها را به نمایش گذاشت. یحیی قطعا به روال تمام دنیا باید برای داربی احتیاط می‌کرد، اما این کار را انجام نداد و تازه خوش‌اقبال بود که با گل دقیقه پایانی بشار رسن از شکست گریخت.

  داربی93؛ کلکسیون اشتباهات
در شهرآورد پنجم شهریور امسال که در چارچوب نیمه‌نهایی جام‌حذفی برگزار شد، یکی از پراشتباه‌ترین روزهای مربیگری گل‌محمدی رقم خورد. او ابتدا با حذف کمال کامیابی‌نیا از ترکیب، مهدی شیری را در پست دفاع راست به میدان فرستاد و پس از آنکه این بازیکن با اشتباهش مقدمه‌ساز گل نخست استقلال شد، در دقیقه27 او را بیرون کشید. درنهایت اتفاقات بازی طوری رقم خورد که پرسپولیس تا آخرین لحظات از حریف پیش افتاد، اما یحیی گل‌محمدی از تعویض‌هایش به‌منظور ایجاد وقفه در بازی استفاده نکرد و نهایتا محمد دانشگر در دقیقه93 کار را به تساوی کشاند. به این ترتیب بازی به وقت‌های اضافی کشیده شد و اینجا بود که یحیی اشتباهات عجیب‌تری انجام داد. او در فاصله 7دقیقه به پایان مسابقه علی علیپور، پنالتی‌زن اول تیم را همراه با بشار رسن، پنالتی‌زن تیم ملی عراق بیرون کشید و عبدی و عالیشاه را به میدان فرستاد. نهایتا پرسپولیس در ضربات پنالتی بازی را باخت و البته شاه‌بیت این غزل، توپی بود که اوساگونا به کره‌ ماه فرستاد!

 داربی94؛ داستان‌های تکراری
اشتباهات یحیی در داربی 22دی امسال تکرار همان خطاهای همیشگی او بود. در شرایطی که نیاز به تعویض بازیکن در نیمه دوم احساس می‌شد و مخصوصا احمد نوراللهی بعد از خراب‌کردن چند موقعیت گل کاندیدای اصلی تعویض بود، یحیی در این کار تعلل کرد. او ترجیح داد تنها آرمان رمضانی را به میدان بیاورد که خودش تکرار یک تعویض کلیشه‌ای و بی‌حاصل است. اشتباه عجیب‌تر گل‌محمدی و دستیارانش تعویض نکردن در دقایق پایانی و تلف‌شده مسابقه بود. او اجازه انجام 4تعویض دیگر را در دو نوبت داشت، اما حتی بعد از دریافت گل آفساید هم احساس خطر نکرد و بازی را نخواباند. در نتیجه آخرین توپ، به تور پرسپولیس بوسه زد و 2امتیازی را از این تیم گرفت که شاید سرنوشت کل فصل را عوض کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید