• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12191
+
-

حمله به مدال های ایران در المپیک

حمله به مدال های ایران در المپیک

 فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اگر درمقرراتش تجدید نظر نکند از بین کیانوش رستمی، سهراب مرادی، ایوب موسوی، علی هاشمی، سعید علی‌حسینی و بهداد سلیمی فقط دو نفر می‌توانند به المپیک توکیو بروند.

با تصمیم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری سهمیه کشورهای شرکت کننده در مسابقات المپیک2020 توکیو برحسب سابقه ورزشکاران آن کشور در مثبت شدن نمونه دوپینگ‌شان محاسبه خواهد شد. کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان و بلاروس به‌دلیل داشتن بیش از 20نمونه مثبت یا بیشتر کمترین سهمیه شرکت در المپیک توکیو را کسب می‌کنند همچنین این سهمیه هم به‌طور مساوی بین آقایان و بانوان وزنه‌بردار آن کشور تقسیم می‌شود.
    سهمیه انفرادی به جای سهمیه تیمی  
فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با بررسی مجدد نمونه‌های دوپینگ وزنه‌برداران بین سال‌های 2008 تا 2012 با 49نمونه مثبت روبه‌رو شد که 42نمونه مربوط به کشورهای شوروی سابق بود که همین اتفاق باعث شد تا عملکرد فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به‌شدت مورد انتقاد کمیته بین‌المللی قرار گیرد. ورزشکاران کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، بلاروس و ارمنستان مجموعا از سال2008 تا کنون بیش از 130مورد دوپینگ داشته‌اند همچنین 4کشور اوکراین، مولداوی و ترکیه در دسته کشورهای دارای 10 تا 19 مورد دوپینگ قرار گرفته‌اند و از این بابت خطر جدی را برای کاهش سهمیه خود در المپیک2020 احساس می‌کنند. کشور ایران هم با 10مورد دوپینگ مثبت در گروه بعدی قرار دارد و با تصمیم فدراسیون جهانی چهار سهمیه برای وزنه‌برداران ایران در نظر گرفته شده است که دو سهمیه مربوط به بخش آقایان و دو سهمیه مختص بانوان است. باتوجه به اینکه ایران در وزنه‌برداری بانوان حرفی برای گفتن ندارد باید سهمیه ایران را همان دو نفر در نظر گرفت. دو نفر از جمع 6نفره
کیانوش رستمی، سهراب مرادی، ایوب موسوی،
علی هاشمی، سعید علی‌حسینی و بهداد سلیمی این دو سهمیه در حالی به ایران داده شده است که ایران با 4وزنه‌بردار در المپیک ریو حضور داشت و درنهایت توانست توسط کیانوش رستمی و سهراب مرادی به مدال طلا برسد. از دیگر تغییراتی که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای این رشته در نظر گرفته، انفرادی شدن سیستم اعطای سهمیه المپیک به‌جای سیستم تیمی است که این منجر به اعمال تست‌های بیشتر از وزنه‌برداران المپیکی خواهد شد. تمام وزنه‌بردارانی که می‌‌خواهند به توکیو سفر کنند، باید در بازه 18ماهه رقابت‌های کسب سهمیه 6بار رقابت کنند که با این سازوکار دور ماندن وزنه‌برداران از رقابت‌ها برای مدتی طولانی به‌خلاف گذشته، عملا غیرممکن می‌شود.
    علی مرادی: به تصمیم فدراسیون جهانی اعتراض می‌کنیم
بدون شک تیم ایران با تصمیم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری درخصوص کاهش سهمیه حضور در المپیک2020 متضرر خواهد شد. علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران درباره کاهش سهمیه ایران و تایید این موضوع توسط کمیته بین‌المللی المپیک گفت: «این تصمیمی که هیات رئیسه فدراسیون جهانی گرفته به کشورها ابلاغ شده است و ما نیز آن را دریافت کرده‌ایم. ما به‌شدت از سیاست‌های مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی وزنه‌برداری حمایت می‌کنیم اما ایران مدت 3سال است که مورد خاصی نداشته و حتی توانسته به‌صورت پاک قهرمان جهان شود از این‌رو این تصمیم را عادلانه نمی‌دانیم. مطمئنا اعتراض خودمان را اعلام می‌کنیم تا هیات رئیسه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری مجددا بررسی‌های بهتری را انجام دهد. احساس می‌کنم حق کشورهایی که با دوپینگ مبارزه می‌کنند رعایت نشده است. ما از تمام سیاست‌های مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی و شخص تاماش آیان (رئیس فدراسیون جهانی) حمایت می‌کنیم حتی خودمان در حاشیه مسابقات جام فجر کلاس‌های مبارزه با دوپینگ را در بالاترین سطح برگزار کردیم و در این سال‌ها 500آزمایش دوپینگ از وزنه‌برداران خود گرفته‌ایم از این‌رو حرف اول ما عادلانه تصمیم گرفتن است و این مساله که برای ما دو سهمیه مردان و دو سهمیه زنان در نظر گرفته شده است نیاز به تجدید نظر دارد.» علی مرادی در ادامه با اشاره به نمونه‌های مثبت اعلام شده وزنه‌بردارن ایران در گذشته گفت: «درست است از سال2008 تا 3سال پیش 10نمونه مثبت داشته باشیم اما در این 3سال که ما آمده‌ایم تلاش‌های زیادی برای مبارزه با دوپینگ انجام داده‌ایم و حتی اعلام کرده‌ایم چنانچه وزنه‌بردار خارج از اردو تیم‌ملی باشد و با اجازه سرمربی تیم‌های ملی چند روز به خانه برود، در خانه خودش هم به سراغش می‌رویم و باید تست دوپینگ دهد. از این‌رو کشورهایی مانند ما واقعا دارند زحمت می‌کشند و پاک جلو می‌روند بنابراین انتظارم از تاماش آیان شخص اول وزنه‌برداری جهان این است که اجازه ندهد حق کشورهایی مانند ایران
ضایع شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید