• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121891
+
-

حال و هوای زمستان را با تغییر دکوراسیون به خانه بیاوریم

کلاه زمستانی بر سر خانه

کلاه زمستانی بر سر خانه

نیلوفر  ذوالفقاری

قدیم‌ها زمستان که از راه می‌رسید، کوچه و خیابان و شهر هم تغییر شکل می‌داد، سفیدی برف روی شاخه درخت‌ها و در پیاده‌روها، حال و هوای زمستانی را به رخ می‌کشید. اما حالا چند سال است خبری از آن برف و یخبندان نیست و آمدن و رفتن زمستان، در همان سوز و سرما خلاصه می‌شود. با این حال راه‌هایی وجود دارد برای اینکه با تغییر دکوراسیون خانه، حال و هوای زمستانی را حفظ کنیم. با این کار از افسردگی معمول فصل‌های سرد سال هم دور می‌شویم و ظاهر متنوع چیدمان خانه، حال و هوای خودمان را هم عوض می‌کند. بهناز جریان‌قلم، کارشناس ارشد طراحی و معماری از راه‌های ساده و کم‌هزینه برای زمستانی کردن خانه‌هایمان می‌گوید.

از رنگ‌ها غافل نشوید
دیگر کیست که نداند رنگ‌ها در یک چشم به‌هم زدن معجزه می‌کنند و بازی با آنها، تغییرات سریعی در فضا ایجاد می‌کند؟ قدم اول برای اینکه دکوراسیون خانه را زمستانی کنید این است که حواستان به ترکیب رنگ‌های وسایل باشد. زمستان فصل استفاده از رنگ‌های گرم است تا خانه فضای گرم‌تری به اعضای خانواده هدیه دهد. رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز، نارنجی، زرد و باقی رنگ‌های این دسته، می‌توانند روح تازه‌ای به خانه دهند و فضا را گرم‌تر کنند. تغییر دادن وسایل خانه امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم با اضافه کردن یک تابلوی رنگی روی دیوار، پهن کردن یک پتوی بافتنی یا گذاشتن کوسن‌هایی با رنگ گرم روی مبل‌ها، این تغییر رنگ را در خانه به‌وجود بیاوریم. برای ما مقدور نیست که با تغییر فصل گرم به سرد رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه را عوض کنیم و با کمک این رنگ‌ها به گرمای خانه و ایجاد فضایی گرم و نرم کمک کنیم اما حتما می‌توانیم با تغییرات اندکی در رنگ‌آمیزی وسایل کوچک‌تر خانه، از میزان سردی فضای خانه کم کنیم.

پشمی، بافتنی و کاموایی
همانطور که با آمدن زمستان، شال و کلاه بافتنی را دم‌دست می‌آوریم، می‌توانیم از پارچه‌های زمستانی هم برای تزئین خانه استفاده کنیم. در گذشته هم مرسوم بود که در فصل‌های سرد سال، پوست و پشم را به لوازم خانه اضافه می‌کردند. می‌توانید با سبک‌های مختلفی از این نوع خلاقیت برای گرم کردن خانه با تزئین کوسن‌ها و رومبلی‌ها استفاده کنید. یک شال مبل بافتنی روی کاناپه پهن کنید، کوسن‌های کاموایی استفاده کنید یا قالیچه‌های کوچک پشم و پوست را به خانه بیاورید. یادتان باشد سال‌هاست حامیان حفاظت از محیط‌زیست مردم را تشویق می‌کنند به جای استفاده از پوست و خز حیوانات، از نمونه‌های مصنوعی آن استفاده کنند. با پوشش‌های چندلایه روی پنجره‌ها از نفوذ سرما به خانه جلوگیری کنید. پرده‌های ضخیم و پر از چین، با رنگ‌های گرم و طرح‌های ساده گزینه مناسبی برای دکوراسیون زمستانی هستند.

نور کامل در نبود خورشید
زمستان‌ها نور خانه کم می‌شود، یعنی در نبود آفتاب پرنور و در روزهای ابری، خانه تاریک‌تر از همیشه است. یکی از تغییراتی که در فصل زمستان به گرم شدن فضای خانه کمک می‌کند، استفاده از نورشمع یا نورهای زرد رنگ در خانه است. این نورها نور گرم خورشید را تداعی می‌کنند. استفاده از شمع در بخش‌های مختلف خانه مثل روی اوپن آشپزخانه، میز ناهارخوری، اتاق خواب و اتاق نشیمن می‌تواند تأثیر زیادی در ایجاد فضایی گرم در روزهای زمستانی داشته باشد. می‌توانید به جای لامپ‌های مهتابی، از لامپ‌های آفتابی استفاده کنید که نور گرم‌تری دارند. یک راه دیگر هم این است که آباژورهایی با رنگ گرم را در گوشه‌های سالن جا دهید تا نور بیشتری داشته باشید. نکته جالب این است که کلاهک آباژور قیمت زیادی ندارد، حتی خودتان هم می‌توانید با ذوق و سلیقه تغییراتی در آن ایجاد کنید و برای فصل‌های مختلف، از رنگ‌های مختلف آن استفاده کنید، انگار که یک آباژور جدید خریده‌اید!

عطرهای زمستانی
در خانه‌های قدیمی حتما روی بخاری، یک ظرف آب بود که رطوبت خانه را در روزهای خشک زمستان تنظیم می‌کرد. آنها که خوش‌ذوق بودند، چند قطره روغن معطر یا یک تکه چوب دارچین در آب می‌ریختند تا خانه بوی خوب بگیرد. حالا کار راحت‌تر شده، انواع عودها و عصاره‌های طبیعی برای خوشبو کردن هوا در دسترس است. استفاده از عطرهای گیاهی با طبع گرم در روزهای زمستانی توصیه می‌شود. بهترین این عطرها، استفاده از بوی گرم دارچین و قهوه در فضای خانه است. کافی است کمی از عطر یا اسانس این دو گیاه خوشبو را در بخشی از خانه خود بگذارید تا فضای خانه را پر کند. شمع‌های عطری هم گزینه‌های خوبی برای خوشبو کردن هوای خانه هستند. اگر هیچ‌کدام این راه‌ها را امتحان نکردید، دست‌کم پوست پرتقالی را که نوش‌جان کرده‌اید روی شوفاژ یا بخاری بگذارید تا عطر خوش آن خانه را پر کند.

گل‌های آپارتمانی

شاید تصور کنید سرسبزی و شادابی گیاهان، فقط مخصوص بهار و تابستان است اما خبر خوب اینکه در زمستان هم می‌توانید شادابی را با انتخاب گل‌ها و گیاهان آپارتمانی مخصوص فصل، به خانه بیاورید. در زمستان هوا سرد و خشک و در شهرهای بزرگ آلوده است. برای سلامت خانواده می‌توانید از گل‌ها و گیاهانی که هوا را تصفیه می‌کنند استفاده کنید. جز این، استفاده از گلدان‌های آپارتمانی سبز و سرحال که در زمستان هم سبز هستند، مانند برگ بعضی پیچک‌ها و کاج می‌توانند چیدمان گرم را به خانه شما ببخشند. نگهداری از گیاهان در زمستان، باید و نبایدهای خود را دارد، حواستان به دمای فضا و میزان رطوبت باشد و آبدهی را بموقع انجام دهید. بعد از اینکه گیاهان طبیعی را به چیدمان خانه اضافه کردید، از نمونه‌های مصنوعی آنها غافل نشوید. از گل‌های خشک یا حتی مصنوعی برای تزئین روی درها و دیوارها نیز می‌توانید بهره ببرید.

خلاقیت داشته باشید
همیشه هم لازم نیست برای ایجاد تغییر در چیدمان خانه، شال و کلاه کنیم و راهی بازار شویم. با کمی خلاقیت و ذوق، می‌توانیم تزئینات را خودمان بسازیم. برای داشتن یک دکوراسیون زمستانی جمع و جور از وسایل تزئینی و اکسسوری‌های مقرون به‌صرفه و ساده استفاده و به خلاقیت و سلیقه خود تکیه کنید. کار خیلی ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید، داشتن یک سینی تزئینی و چیدمان وسایل و اکسسوری‌های زمستانی روی آن، حس و حال خانه را کاملا با این فصل سرد همراه می‌کند. برای این کار می‌توانید به سراغ وسایل مختلفی بروید، از شاخه‌های درخت کاج گرفته تا شمع‌های سفید رنگ و خیلی دیگر از وسایل تزئینی که در عین حال که ساخت آنها هزینه و دردسر کمی دارند، فضای خانه شما را زمستانی می‌کنند. استفاده از وسایل تزئینی بافتنی در گوشه و کنار خانه هم می‌تواند احساس فصل زمستان را به خانه اضافه و محیط گرم و دنجی را در منزل شما ایجاد کند.

مصالح مناسب
شاید تصمیم داشته باشید برای تغییر دکوراسیون زمستانی، کارهای بزرگ‌تری انجام دهید و کمی هم در این راه هزینه کنید. تغییر ظاهر دیوارها برای این کار، گزینه واقعا مناسبی است. می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، داشتن نتیجه بهتر و عمق دادن به فضای خانه، تنها یک دیوار را برای تغییر شکل انتخاب کنید. حالا وقت آن است که سراغ مصالح مناسب فصل سرد بروید. از بین دیوارپوش‌ها، چوب و آجر بیش از بقیه به فضا گرما و انرژی می‌دهند. می‌توانید دیوار مورد نظرتان را آجری کنید یا با قطعات چوبی بپوشانید. اگر کاغذ دیواری را انتخاب می‌کنید، سراغ طرح‌ها و رنگ‌هایی بروید که به فضا گرما می‌دهند، رنگ‌های خنثی و طرح‌های بی‌روح را فراموش کنید و سراغ رنگ‌هایی از خانواده گرم و طرح‌های انرژی‌بخش بروید. رنگ کردن دیوار هم که گزینه‌ای کم‌دردسر و کم‌هزینه است، کافی است رنگ مناسبی انتخاب کنید، آن وقت حتی خودتان هم می‌توانید با تهیه ابزار رنگ کردن مناسب، برای تغییر دادن ظاهر دیوار دست به‌کار شوید.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید