• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 22 دی 1399
کد مطلب : 121522
+
-

اطلاعاتی از پروژه شارباغ حضرت فاطمه که فاز نخست آن، بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تحول زندگی در بخشی از جنوب تهران را به‌دنبال دارد

لب خط، باغ شهر می‌شود

لب خط، باغ شهر می‌شود

پروژه‌ای سبز، با داشتن کوشک‌ها، فضاهای مکث، مبلمان شهری، کافه‌ها و مسیر دوچرخه‌‌سواری و پیاده‌روی که بی‌تردید جانی تازه به جنوب شهر تهران خواهد بخشید.
به گزارش همشهری، شارباغ طرحی است که روز شنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، شهردار و رئیس شورای شهر تهران پس از سال‌ها انتظار اهالی لب خط، به‌طور رسمی کلنگش به زمین خورد تا اراضی روسطحی خطوط ریلی تهران- تبریز در آینده‌ای نزدیک جان تازه‌ای بگیرد. شارباغ حضرت فاطمه(س) یکی از محورهایی است که تصمیم‌گیری‌های اولیه درباره آن اواخر دهه 80 گرفته شد. آن زمان حدود 600میلیاردتومان هزینه شد تا خطوط به زیرزمین برود، اما انگار مسئولان تصمیمی برای فضای بالایی تونل نداشتند. البته پای موضوع مالکیت زمین‌های راه‌آهن هم در میان بود، ولی اراضی خاکی، سوله‌های رها شده و فضاهای تنگ باریک، راه را برای تخلیه غیرقانونی نخاله و تجمع معتادان و بزهکاران فراهم آورد. با این حساب، مشکلات تازه‌ای سر باز کردند و به همین‌خاطر مدیریت شهری این دوره جدی‌تر از همیشه بر آن شد تا تفاهم با شرکت راه‌آهن و ساماندهی این اراضی را به شکلی مناسب پیگیری کند. در این راستا، شهرداری تهران این محور را به مسابقه طراحی شهری گذاشت و نزدیک 200شرکت در این مسابقه شرکت کردند. سرانجام برنده‌ها مشخص و طرح شارباغ وارد فاز عملیاتی شد.  شارباغ یعنی فضای سبز شهری که در آن تعاملات اجتماعی  صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر شار همان شهر و تعاملات و باغ همان فضای سبز است. در داده‌نمای زیر جزئیاتی از این محور که در تراز خود کم‌نظیر به شمار می‌رود، آمده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید