• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121440
+
-

بال و پر ترامپ چیده شد

بسته‌شدن حساب کاربری ترامپ در توییتر ارتباط او با پایگاه حامیانش را قطع می‌کند و تأثیرگذاری‌اش را کاهش خواهد داد

بال و پر ترامپ چیده شد

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

 دنیا دیگر وقت و بی‌وقت، با توییت‌های عجیب و آتش‌افروز دونالد ترامپ شوکه نخواهد شد و رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا، دیگر امکانی چنین سهل و همه‌گیر برای بسیج نیروهای همراهش و به خشم آوردن میلیون‌ها مخالفش نخواهد داشت. بسته‌شدن همیشگی حساب کاربری ترامپ، نه‌تنها مسیری مستقیم و بدون واسطه را از ترامپ برای ارتباط با نزدیک به 89میلیون مخاطبش می‌گیرد؛ که می‌تواند پایانی بر پدیده وحشتناک و خودخواهانه‌ای باشد که همراه با ترامپ در آمریکا جان گرفت و به دیگر نقاط دنیا صادر شد. توییتر، یکی از ستون‌های ترامپیسم بود و حالا با خفه‌کردن صدای ترامپ در شبکه اجتماعی محبوبش، هواداران او کار سختی برای شنیدن صدای رهبر محبوبشان دارند. ترامپ هم که از توییتر برای حمله به رقیبان و دشمنانش، اخراج کارمندانش، تهدید کشورهای خارجی، تمجید از دوستانش و اتهام‌زدن‌های بی‌اساس استفاده می‌کرد، به‌سختی می‌تواند جایگزینی برای این شبکه اجتماعی پیدا کند. شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص توییتر، همچنین ابزاری بسیار حیاتی برای ترامپ بوده تا با استفاده از آنها رسانه‌های رسمی را دور بزند. او در همین توییتر بارها این رسانه‌ها را متهم کرده که اخبار جعلی منتشر می‌کنند و حالا که ترامپ رسانه محبوبش را از دست داده، به‌خوبی می‌داند که نمی‌تواند برای انتقال پیامش روی سازمان‌های رسانه‌ای رسمی مثل سی‌ان‌ان یا نیویورک‌تایمز حساب باز کند. مسدودکردن حساب ترامپ، پایان روند جنجالی است که با انتخابات آمریکا شدت گرفت. پیش از انتخابات، وقتی ترامپ در میانه بهار مدعی شد آرای پستی زمینه‌ساز فساد هستند، توییتر برچسب‌زنی به توییت‌های ترامپ را که درباره ادعاهای نادرست او توضیح می‌داد شروع کرد. بعدا برخی ادعاهای مطرح شده ترامپ درباره همه‌گیری کرونا در توییتر هم با این برچسب‌ها همراه شد. این برچسب‌زنی‌ها بعد از انتخابات و مطرح‌شدن ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات شدت بیشتری گرفت اما نخستین برخورد کاملا جدی با ترامپ در توییتر، پنجشنبه اتفاق افتاد. وقتی که او در حسابش مهاجمان به ساختمان کنگره را «وطن‌پرستان» خطاب کرد، حساب او برای 12ساعت به‌طور موقت مسدود شد. بعد از این کار، توییتر هشدار داد که اگر ترامپ یک‌بار دیگر قوانین این پلتفرم را نقض کند، حساب او را برای همیشه مسدود خواهد کرد. ترامپ بعد از اینکه دوباره اجازه یافت در توییتر فعالیت کند، دو توییت منتشر کرد که همین باعث مسدودشدن همیشگی حساب او شد. او در توییت اول نوشت: «75میلیون آمریکایی وطن‌پرستی که به من، «آمریکا نخست» و «آمریکا را دوباره بسازیم» (شعارهای انتخاباتی ترامپ) رأی داده‌اند صدای رسایی در آینده خواهند داشت. قرار نیست به آنها بی‌احترامی شود و با آنها غیرعادلانه برخورد شود.»
توییتر توضیح داده که این توییت، نشانه دیگری از این واقعیت است که ترامپ نمی‌خواهد انتقال قدرت بانظمی داشته باشد. در توییت بعد، ترامپ گفت که در مراسم تحلیف جو بایدن در 20ژانویه شرکت نخواهد کرد. توییتر، این‌بار اینطور تفسیر کرد که ترامپ با این توییت، ‌می‌خواهد به هوادارانش اینطور القا کند که انتخابات مشروعیت نداشته است. با همین 2 توییت، حساب کاربری ترامپ برای همیشه بسته شد و او یکی از محبوب‌ترین رسانه‌هایش را از دست داد. این البته تنها ضربه بزرگ به ترامپ نبود و بخت او در دیگر شبکه‌های اجتماعی هم سیاه شده است؛ پنجشنبه، فیسبوک اعلام کرد که حساب کاربری ترامپ را برای مدت نامحدود بسته است. گوگل هم اعلام کرد پارلر، رقیب توییتر که مورد حمایت زیاد هواداران ترامپ قرار دارد و برخلاف توییتر کنترل کمتری روی محتوایش دارد را از فروشگاه خود حذف کرده است. برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر هم که ترامپ از آنها استفاده می‌کرده گفته‌اند به‌صورت موقت حساب کاربری ترامپ را مسدود خواهند کرد. ترامپ بعد از مسدودشدن حساب کاربری شخصی‌اش، از حساب کاربری دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا توییت کرد که این توییت‌ها بلافاصله بعد از انتشار، حذف شدند.
توییتر سال‌ها از سوی مخالفان ترامپ تحت فشار بود تا حساب کاربری او را مسدود کند اما سرانجام این تصمیم را در آخرین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید گرفت. از شروع حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در واشنگتن تا اعلام رسمی مسدودکردن حساب ترامپ، 2روز طول کشیده است؛ این مسئله نشان می‌دهد توییتر ملاحظات زیادی برای این کار داشته و این تصمیم را بعد از بحث‌های زیادی گرفته است.

استیضاح ترامپ
مجلس نمایندگان، بدون توجه به‌مدت زمان باقیمانده از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، قطعنامه استیضاح او را آماده کرده و فردا که جلسه مجلس بعد از تعطیلات برگزار شود، این قطعنامه در صحن مطرح خواهد شد. به گزارش سی‌ان‌ان، این قطعنامه مسئله «تحریک به شورش» را به‌عنوان یکی از جرایم سنگین پیش کشیده است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان گفته که به کمیته‌های مربوطه دستور داده تا در اسرع وقت به این مسئله رسیدگی کنند. با این حال میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوریخواه گفته که سنا نمی‌تواند زودتر از پایان دوره ترامپ در کاخ سفید (جو بایدن 20ژانویه/اول بهمن سوگند یاد می‌کند) مسئله استیضاح را بررسی کند. در صورت مطرح‌شدن استیضاح در کنگره، ترامپ به نخستین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل می‌شود که دوبار استیضاح می‌شود. استیضاح دوم او، ابهام‌های حقوقی زیادی دارد. برخی حقوقدانان معتقدند که نمی‌توان بعد از پایان کار او استیضاح را ادامه داد اما برخی می‌گویند شاید این مسئله امکان‌پذیر باشد. در صورتی که استیضاح او در هر شرایطی به نتیجه برسد، او دیگر از مزایای روسای جمهوری سابق بهره‎مند نخواهد بود و دیگر نخواهد توانست در مناصب دولتی خدمت کند. هرچند این مسئله اخیر محرومیت مادام‌العمر از پست‌های دولتی، می‌تواند دمکرات‌ها را وسوسه کند تا راه‌های قانونی پیدا کنند که استیضاح را شدنی کند، اما معلوم نیست که حتی در آن صورت، استیضاح ترامپ رأی بیاورد؛ اکثریت در سنا با جمهوریخواهان است و بعید به‌نظر می‌رسد آنها بخواهند ترامپ را که به هر حال از کاخ سفید می‌رود استیضاح کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :