• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12125
+
-

معبد هندوها به‌دلیل رطوبت‌زدگی شدید تعطیل شده است

معبد هندوهای شهر بندرعباس به اندازه‌ای دچار رطوبت شده است که در ورودی این معبد به روی گردشگران بسته شده و گردشگران اجازه ورود و بازدید از معبد هندوها را ندارند.

 به گزارش مهر، معبد هندوها اگرچه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر بندرعباس در استان هرمزگان است اما تابلوی کوچک آن نظر گردشگران را به‌خود جلب نمی‌کند مگر اینکه از قبل درباره وجود چنین بنایی آگاهی داشته باشند. این معبد دارای محوطه‌ای است که در آن به روی مردم در ساعت‌هایی از روز باز است تا درمحوطه معبد  بنشینند یا از سرویس‌های بهداشتی آن استفاده کنند. اما بنای اصلی سفیدرنگ معبد و بنای شیشه‌ای و موزه‌ای آن به روی بازدیدکنندگان بسته است. دلیل آن هم عدم‌مرمت این بنای تاریخی و ثبت ملی شده است. تمام دیواره‌های معبد نم کشیده و هنوز اعتباری برای مرمت معبد اختصاص نیافته است.

در بخش موزه‌ای بنا آثاری از تزیینات و گردنبندهای هندی ساخته شده با عاج فیل یا مزین به سنگ‌های نیمه قیمتی در ویترین‌های شیشه‌ای نامناسب نگهداری می‌شوند و نقاشی‌های دیواری این معبد نیز که آثار زیادی از آنها باقی نمانده، به‌دلیل رطوبت شدید تخریب شده‌اند.

بنای معبد هندوها جزو بناهای شاخصی است که نمونه آن در ایران کم نظیر است. با وجود این بی‌اعتنایی به این بنا موجب شده تا گردشگران نیز با در بسته معبد تاریخی هندوها مواجه شوند. منحصر به فرد بودن بنای معبد هندوها به گنبد زیبای آن است که در ایران بی‌نظیر است. این گنبد که با سبک کاملا هندی ساخته شده به‌صورت پیازی است که همراه با نقوش گل نیلوفر از نشانه‌های معابد شیوایی در هند است.در4 طرف گنبد نیز ۷۲برجک مخصوص هندویی وجود دارد و در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که محور زمین و آسمان را نشان می‌دهد.

مردم بندرعباس در گذشته هندی‌های مقیم این شهر را با عنوان «گور» می‌شناختند و معبد هندوها نیز در زبان بومی به بت گوران شهرت یافته که هنوز هم کم و بیش به همین نام باقی مانده است. هندوها از اواخر دوره قاجار تا آغاز دوره پهلوی اول در بندرعباس سکونت داشتند و زمان بازگشت به کشورشان نیز نشانه‌های هندی خود و تجهیزات مرتبط با عبادتشان را از بندرعباس خارج کرده و به هندوستان بازگرداندند.

این خبر را به اشتراک بگذارید