• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 18 دی 1399
کد مطلب : 121169
+
-

سرآشپز شعردوست این هفته دستور تهیه 3 کیک خاص را آموزش می‌دهد

تجربه طعم کیک خانگی

تجربه طعم کیک خانگی

سحر  غفوری 

پخت کیک و شیرینی، یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های روزهای تعطیل و اوقاتی که وقت اضافه دارید، است اما برای این کار باید با فوت و فن تهیه آن آشنا شوید. این هفته مهتاب اینانلو، آشپز خوش‌ذوق قرار است ما را با تهیه 3کیک خاص و خوشمزه آشنا کند. جالب است بدانید که این بانوی ۳۲ساله حافظ دیوان حافظ است و با وجود تحصیل در رشته ادبیات‌فارسی و دلبستگی به شعر و شعرایی همچون حافظ، راهش را  به سمت آشپزی کج کرده‌است. اینانلو به‌صورت تجربی مهارت‌های آشپزی را آموخته است و بدون استاد و مربی و با کسب تجارب شخصی و آزمون و خطاهای انفرادی، در مسیر آشپزی قدم برداشته است. او در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به آموزش تهیه انواع شیرینی‌جات و غذاها پرداخته است و در ادامه دستور پخت شیرینی‌های خوشمزه را به ما آموزش می‌دهد.

شیرینی تر

اغلب افراد برای تهیه شیرینی و کیک، سراغ نوع خشک آن می‌روند و کمتر شیرینی ‌تر در خانه تهیه می‌کنند. شاید هم تصور می‌کنند تهیه آن سخت است اما بد نیست بدانید که درست‌کردن شیرینی‌ تر در خانه بسیار آسان است. شیرینی ‌تر از انواع کیک اسفنجی است و به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

مواد لازم
  آرد: ۱۲۰ گرم (سه چهارم لیوان)
  پودر‌قند: ۱۲۰گرم (سه‌چهارم لیوان)
  تخم مرغ: ۴عدد
  نشاسته ذرت: یک قاشق پر غذاخوری
  بکینگ پودر: نصف قاشق چای‌خوری
  وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  آبجوش: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا زرده و سفیده را از هم جدا کنید. سفیده را با همزن تا جایی بزنید که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، نریزد. سپس در داخل یخچال بگذارید تا آب نیندازد. حالا پودر قند را روی زرده‌ها الک‌کرده و وانیل را اضافه کنید و با همزن ۷ تا ۸ دقیقه با دور تند بزنید. حین کار ۲ قاشق آبجوش و یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. سپس سفیدها را روی زرده‌ها ریخته و با لیسک در یک جهت و به‌صورت دورانی هم بزنید تا پف سفیده نخوابد. حالا یک قاشق غذاخوری از آرد را کم کرده و به همان مقدار، نشاسته ذرت به آرد اضافه کنید. بکینگ‌پودر را نیز در این مرحله به آرد اضافه کنید. در ۵مرحله آرد را به مواد اضافه  کنید و آرام و دورانی و در یک جهت هم بزنید. کف و دیواره قالب ۲۵در۳۵ را چرب کنید و کف آن را کاغذ روغنی بیندازید. مواد را داخل قالب بریزید. فر را  از قبل گرم کرده و با دمای ۲۲۰ درجه حرارت قرار دهید. حین پخت چندبار تست کرده تا متوجه شوید آماده است یا نه و اگر آماده بود، بلافاصله سینی برعکسی را روی قالب قرار دهید تا خشک نشود و به‌مدت نیم ساعت اجازه بدهید تا استراحت کرده و خنک شود. سپس روی آن پودر قند الک کنید وکیک را برگردانده و خیلی آهسته کاغذ روغنی را از آن جدا کنید. حالا یک لایه خامه فرم‌گرفته قنادی را روی کیک اضافه کنید. همچنین می‌توانید با رنگ دلخواه‌تان خامه را زیباتر کرده و با ماسوره مورد نظرتان روی شیرینی تزئین کنید.

کیک خیس شکلاتی
کیک خیس شکلاتی از کیک‌های بسیار خوشمزه و محبوب است که طرفداران زیادی دارد. کیک خیس شکلاتی بافتی بسیار نرم و منسجم دارد و تهیه کیک شکلاتی نیز ساده است و به‌راحتی می‌توانید در خانه کیک شکلاتی خیس را درست کنید. در ادامه با طرز تهیه کیک خیس شکلاتی خانگی آشنا می‌شوید.


مواد لازم
  آرد و شکر (هرکدام): ۲ لیوان
  تخم مرغ: ۴ عدد کوچک
  شیر: ۲ لیوان سر خالی
  پودر کاکائو: ۴ قاشق غذاخوری
  روغن: یک لیوان
  وانیل: یک قاشق چای‌خوری
  بکینگ پودر: ۲ قاشق مرباخوری

طرز تهیه
ابتدا سس شکلاتی را آماده کنید. شکر و شیر را در یک ظرف گود بریزید. نصف روغن را اضافه کنید و پودر کاکائو را افزوده و یک دقیقه هم بزنید. حالا یک لیوان از مواد را بردارید و کنار بگذارید. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای شکسته و وانیل را اضافه کنید و به‌مدت ۸ دقیقه با همزن بزنید تا خوب پف کرده و کش‌دار و کرمی رنگ شود. حالا سس شکلاتی که درست کرده بودید را اضافه کنید و با همزن خیلی کم در حد مخلوط‌شدن ۱۵ثانیه هم زده و بقیه روغن را هم اضافه کنید. سپس بکینگ‌پودر را با آرد مخلوط و در ۲مرحله روی مواد الک کرده و هر بار با لیسک به‌صورت دورانی و در یک جهت هم بزنید تا آرد با مواد مخلوط شود. سپس قالب مورد نظرتان را با کمی روغن چرب کنید و کاغذ روغنی بیندازید. حالا مواد را داخل قالب بریزید تا یکدست شود. در فر از قبل گرم‌شده با دمای ۱۸۰درجه سانتی‌گراد به‌مدت ۴۵دقیقه تا یک ساعت قرار دهید. حین پخت، سس شکلاتی را که نگه داشته بودید، گرم کنید و بگذارید شکر به‌خوبی در آن حل شود و شروع به جوشیدن کند؛ در این مرحله شعله را خاموش کنید تا موادتان کمی خنک شود. کیک که پخته شد، بلافاصله سطح آن را با خلال دندان سوراخ‌سوراخ کنید و نصف سس شکلات را با قاشق روی کیک بریزید. حالا کیک را برگردانید و طرف دیگر را نیز سوراخ کرده و از سس، روی آن پخش کنید. سپس به فرم دلخواه برش بزنید و با خلال پسته و بادام یا کنجد و پودر نارگیل یا چیپس‌های رنگی شکلاتی تزئین کنید.
نکته سرآشپز: سس شکلات را بلافاصله بعد از بیرون‌آوردن از فر روی کیک بریزید تا جذب کیک شود.

کیک شربتی
کیک شربتی از آن کیک‌های ساده و خوشمزه با بافتی نرم و لذیذ است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. گرچه اصول درست‌کردن کیک شربتی تقریبا در همه شهرها یکی است اما کیک شربتی مشهور به شیرازی و قزوینی هم داریم. در ادامه با یک نوع کیک شربتی نسبتا ساده آشنا شوید.

مواد لازم
  آرد سفید: ۲ لیوان
  تخم مرغ: ۴ عدد
  ماست شیرین: یک لیوان
  شکر: یک لیوان
  بکینگ پودر: ۲ قاشق چای‌خوری
  هل: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  روغن مایع: یک لیوان
مواد لازم برای شربت:
  شکر: نصف لیوان
  آب: نصف لیوان
  گلاب: یک‌چهارم لیوان
  زعفران ساییده شده: نصف قاشق چای‌خوری
  پودر نارگیل و پودر پسته: به میزان لازم

طرز تهیه
شکر و روغن را با همزن حدود ۳ دقیقه با دور تند بزنید. سپس تخم‌مرغ‌ها را اضافه کرده و هر بار یک دقیقه با همزن بزنید. در ادامه ماست و هل را اضافه کرده و به‌مدت یک دقیقه هم بزنید. بکینگ‌پودر را به آرد اضافه و در ۳مرحله روی مواد الک کرده و خوب هم بزنید. کف و دیواره قالب ۲۰ در ۳۰ را چرب کرده و کاغذ روغنی بیندازید. سپس مواد را به‌صورت یکدست در قالب بریزید و در فر از قبل گرم‌شده با ۱۸۰ درجه حرارت قرار دهید. بعد از گذشت نیم‌ساعت مواد را چک کرده تا ببینید آماده است یا خیر. درصورت علاقه برای طلایی‌شدن روی کیک، گریل را روشن کرده و بگذارید ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه روی مواد نیز طلایی شود. پس از آماده‌شدن، کیک را از فر خارج کرده و بگذارید کاملا خنک شود. برای تهیه شربت، آب، شکر و زعفران را روی حرارت خیلی کم حدود ۱۰دقیقه قرار دهید تا شکر کامل حل شود ولی دقت کنید که مواد نباید بیش از حد غلیظ باشد. سپس گلاب و هل را اضافه کرده و از روی شعله بردارید و اجازه دهید خنک شود. حالا کیک سرد شده را به روش دلخواه برش بزنید. سپس شربت را با قاشق روی کیک بریزید و برای تزئین از پودر نارگیل و پودر‌پسته استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید