• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 17 دی 1399
کد مطلب : 121051
+
-

سریع‎‌‎السیر غرب از سوی مرکز

متروی تهران به کرج افتتاح شد

تهران
سریع‎‌‎السیر غرب از سوی مرکز


  فرزاد سپهر 

در لابه‌لای خبرهای گره‎‌‎آور بر ابروها در سال1377، یک خبر، انتظار را برای آغاز بهره‎‌‎برداری در ‎‌‎ماه آخر سال خیال شهروندان دور از مرکزنشین را برای رفت‎‌‎وآمد کمی راحت کرد. شهرستان کرج و از 10سال پیش استان البرز در فاصله‎‌‎ای نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک با رفت‎‌‎وآمد روزانه شهروندان‌ساکن برای آمدن به سر کار در تهران و بازگشت به خانه مواجه بود. اتوبان کرج، بارها ترافیک کلافه‎‌‎کننده‎‌‎اش را در سال‎‌‎های دهه‌70 به رخ مردم و مسئولان کشید تا کار افتتاح مترو در ‎‌‎ماه آخر سال77 به آغاز برسد. ابتدا در بهمن‎‌‎ماه، سفر آزمایشی قطار پیش از افتتاحیه رسمی در مسیر ایستگاه بین میدان دوم‌صادقیه و میدان آزادی تا ملارد در کرج با موفقیت انجام شد تا پس از مراسم افتتاحیه با حضور رئیس‎‌‎جمهور وقت، سیدمحمد خاتمی، این خط بین‌شهری به شکل رسمی آغاز به‎‌‎کار کند.
محسن هاشمی، مدیرعامل وقت شرکت راه‎‌‎آهن شهری تهران و حومه (مترو) ظرفیت جابه‎‌‎جایی مسافر را برای شروع کار روزانه 1400نفر و ساعت‎‌‎های کار متروی تهران- کرج را تا پایان سال77 به شکل روزانه 3ساعت از 11صبح تا 14اعلام کرد که در این مدت هر ساعت یک قطار از تهران به سمت کرج و نیز از کرج به سمت تهران حرکت می‎‌‎کرد. طبق برنامه‎‌‎ریزی انجام‌شده ساعت‎‌‎های کار مترو پس از روزهای تعطیل نوروز با اضافه‎‌‎شدن روزانه یک ساعت تا آبان‎‌‎ماه همان سال به 18ساعت در روز یعنی از 5بامداد تا ساعت 23‎‌‎رسید. قیمت بلیت متروی تهران- کرج 150تومان و برای مشترکان یعنی خریداران بلیت‎‌‎های مدت‎‌‎دار یا کارتی 100تومان بود. سرعت متوسط حرکت متروی تهران-کرج 70کیلومتر در ساعت تعیین شد. متروی تهران- کرج در ابتدا، 3ایستگاه توقف به نام‎‌‎های آزادی، وردآورد و ملارد داشت که بهره‎‌‎برداری از 11ایستگاه دیگر نیز در برنامه کار ساخت مترو بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید